2026-04-28, 10:46
Medlem
Varmlandskorvens avatar
Stena Line flyttar sin terminal ut till Arendal

Bra eller dåligt?

Själv tycker jag det är skitdåligt då dagens terminal ligger så nära city. Förr kunde man sitta och ta nån bärs och så fick man bara spontant för sig att åka över till Danmark . Nu måste man ta sig ut till jävla Arendal i framtiden .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xrJe3p/oppnar-for-ny-alvstad-i-goteborg
Citera
2026-04-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmlandskorven
Stena Line flyttar sin terminal ut till Arendal

Bra eller dåligt?

Själv tycker jag det är skitdåligt då dagens terminal ligger så nära city. Förr kunde man sitta och ta nån bärs och så fick man bara spontant för sig att åka över till Danmark . Nu måste man ta sig ut till jävla Arendal i framtiden .

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xrJe3p/oppnar-for-ny-alvstad-i-goteborg

Förr? Det kan du fortfarande göra - öppnar tidigast om fem år.

Och skillnaden blir kring 10 minuter - räknat från Göteborg C
Citera
2026-04-28, 11:33
Medlem
Om jag får störa i tjafset, så tycker jag att det hade varit bättre att bara flytta tysklandsterminalen till Arendal, eftersom merparten av resenärerna där nog tar med sig bilen, och flytta danmarksterminalen till Majnabbe, där tysklandsbåtarna nu huserar.
Citera
2026-04-28, 13:01
Medlem
triptykens avatar
Gött som fan att dom åker ut med båtarna. Hela jävla älven stannar ju av när dom ska lägga till eller backa ifrån. Plus det finns vettigare skit att ha i hamnarna på den sidan.
Citera
2026-04-28, 13:16
Medlem
kalkryggars avatar
De borde finnas mindre terminaler vid bananpiren och så borde man låsa upp myglet mellan politikerna och Stena Line så fler aktörer kunde få komma till.

Jag har pratat med folk som kollat på det och de menar att det finns absolut lyft i att köra till fler destinationer från Göteborg. Men Stena Line har fått tjing på att köra själva och de väljer att låta destinationerna ligga tajt. I Göteborg så finns det bara Stena Lines Fredrikshamn och Kil att välja på idag.

Men de som vill driva konkurrens får på fingrarna och det går helt enkelt inte att starta något. Helt galet egentligen. Politikerna har tillsammans med Stena Line löst det så att ingen kan komma till.

Sen tycker jag det är märkligt att journalister inte grävt mer i den här kommande flytten och ser hela upplägget. Det finns mycket att förstå. Alla inser att Stena Line kommer tjäna grova pengar på den här flytten. Förr så ville de absolut inte flytta med tanke på det sämre läget. Nu kan väl folk börja fundera på varför de helt plötsligt (har väl gjort några år nu) börjar tala om det här som något bra.

Flytten är ju för rederiet otroligt dåligt. Det begriper väl vem som helst. Göteborg kallas Muteborg av en anledning.
Citera
2026-04-28, 18:13
Moderator
Neksnors avatar
Sverige, Norden och Baltikum --> Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
/Moderator
Citera
2026-04-28, 19:52
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
De borde finnas mindre terminaler vid bananpiren och så borde man låsa upp myglet mellan politikerna och Stena Line så fler aktörer kunde få komma till.

Jag har pratat med folk som kollat på det och de menar att det finns absolut lyft i att köra till fler destinationer från Göteborg. Men Stena Line har fått tjing på att köra själva och de väljer att låta destinationerna ligga tajt. I Göteborg så finns det bara Stena Lines Fredrikshamn och Kil att välja på idag.

Men de som vill driva konkurrens får på fingrarna och det går helt enkelt inte att starta något. Helt galet egentligen. Politikerna har tillsammans med Stena Line löst det så att ingen kan komma till.

Sen tycker jag det är märkligt att journalister inte grävt mer i den här kommande flytten och ser hela upplägget. Det finns mycket att förstå. Alla inser att Stena Line kommer tjäna grova pengar på den här flytten. Förr så ville de absolut inte flytta med tanke på det sämre läget. Nu kan väl folk börja fundera på varför de helt plötsligt (har väl gjort några år nu) börjar tala om det här som något bra.

Flytten är ju för rederiet otroligt dåligt. Det begriper väl vem som helst. Göteborg kallas Muteborg av en anledning.
Om de nuvarande terminalerna ligger på Stenas (Line) tomter så är det väl Stena (Fastigheter) som snart kommer bygga nytt där?
Och för rederiet kan det nog bli minst lika bra i Arendal, det mesta handlar väl om fordon? Sätt in bussar eller kanske en älvfärja (Arendal - Klippan eller Stenpiren) som är synkad med båtarna.
Övriga passagerarlinjer, som jag minns, i Göteborg är DFDS till (ungefär) London (plus en "bonuskryssning" i veckan till Köpenhamn), den dödades av Ryanair. Och Seacat, senare Colorline, försökte göra samma sak som Stena, alltså köra till Fredrikshamn, fast snabbare. Stena köpte en lika snabb båt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in