2026-04-28, 18:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
… eller är förtroendet redan förbrukat hos alla dem som är till höger om MP?

Jag har en kompis som är ”mitten” och som fortfarande talar gott om DN.

Men hur tror ni förtroendet för DN påverkas av att man valt socialdemokraten Edvin Törnblom att intervjua partiledarna?

För egen del är förtroendet redan helt kört i botten.
Samtidigt är jag medveten om DN:s fallhöjd och höga anseende (i vissa kretsar med mycket makt och inflytande).

Jag tror att om informationen når den breda massan så kan man tappa enormt i den intellektuella mitten-fåra som fortfarande lutar åt höger men har liksom ett tankegods från den gamla världen där DN var kings när det kom till neutralitet, objektivitet osv.

OBS! Denna tråd rör ENDAST förtroendet för DN, ingenting om personen i fråga, Edvin Thörnblom.

Länk till klipp där han ”kommer ut” som Socialdemokrat.

https://x.com/hannastromberg/status/2046938773980594355?s=46&t=OvRLaY0E6xAxN5SDOLvCpA

Är det en bög?
Citera
2026-04-28, 18:14
Medlem
Kundalinis avatar
Jag har inte speciellt mycket förtroende för DN, men det gäller framför allt ledarredaktionen. Jag har bilden av att deras undersökande journalistik håller hög klass, och en socialdemokratisk (eller vilken ideologiskt eller partipolitiskt "affilierad" journalist som helst) intervjuare som sköter sitt jobb har jag inget problem med.

Det är betydligt värre med intervjuande journalister som låtsas vara objektiva, men där de ideologiska preferenserna lyser genom så att intervjuerna blir oprofessionella. Är Törnblom oförmögen att genomföra intervjuer?

Jag tycker annars att framför allt SVTs partiledarintervjuer borde genomföras på helt andra sätt idag men det kanske hör hemma i en annan tråd.
Citera
2026-04-28, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag har inte speciellt mycket förtroende för DN, men det gäller framför allt ledarredaktionen. Jag har bilden av att deras undersökande journalistik håller hög klass, och en socialdemokratisk (eller vilken ideologiskt eller partipolitiskt "affilierad" journalist som helst) intervjuare som sköter sitt jobb har jag inget problem med.

Det är betydligt värre med intervjuande journalister som låtsas vara objektiva, men där de ideologiska preferenserna lyser genom så att intervjuerna blir oprofessionella. Är Törnblom oförmögen att genomföra intervjuer?

Jag tycker annars att framför allt SVTs partiledarintervjuer borde genomföras på helt andra sätt idag men det kanske hör hemma i en annan tråd.
Edvin Törnblom är en SD-hatande galning men du tror att han är förmögen att göra värdiga intervjuer med alla partiledare? Det återstår att se. Tippar på extremt låg nivå.
Citera
2026-04-28, 19:28
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Edvin Törnblom är en SD-hatande galning men du tror att han är förmögen att göra värdiga intervjuer med alla partiledare? Det återstår att se. Tippar på extremt låg nivå.

Jag borde kanske lagt in en kommentar med ett förbehåll om att jag inte har koll på Törnblom. En SD-hatande galning låter helt fel för jobbet.

När jag googlar honom läser jag att, "Edvin Arne Valdemar Törnblom, född 22 februari 1996 i Nacka, Stockholms län, är en svensk programledare, komiker och skådespelare."

Jag lägger mig platt. Komiker och skådespelare. Finns det inget kunnigt folk att använda sig av?
Citera
2026-04-29, 14:54
Medlem
trillians avatar
Noterar att Ebba Busch kommer välja att avstå. Även Jimmie ger DN nobben.

Funtar på om detta hänt ”på andra hållet”.
Alltså att en uttalad högerprofil fått ett sådant förtroende som ET.

Även det hade gett ansenlig skada för DN.

Visst har det varit ganska tyst från DN:s håll?
Kanske filar de på att skita i hela grejen?
Citera
2026-04-29, 17:49
Medlem
diseuses avatar
Simona Mohamsson kontrar på X (fd Twitter):
Citat:
Tackat ja till att representera Tidö i en DN-intervju med Edvin Törnblom. Ingen vänsterjournalist kan vara störigare än Emil Persson.
Citera
2026-04-30, 08:29
Medlem
fornamn.efternamns avatar
DN’s nyhetsredaktion som är helt neutral har redan gjort partiledarintervjuer. DN kultur som gör de nya intervjuerna är del av tidningen där personliga åsikter och tyckande förekommer dvs de har subjektiva åsikter. Så de är inte på något sett neutrala. Och de utgersig inte för att vara det. Detta vet alla vuxna med gymnasieutbildning. Folk som klagar på detta begriper inte hur en mefia fungerar.
Senast redigerad av fornamn.efternamn 2026-04-30 kl. 08:32.
Citera
2026-04-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
… eller är förtroendet redan förbrukat hos alla dem som är till höger om MP?

Jag har en kompis som är ”mitten” och som fortfarande talar gott om DN.

Men hur tror ni förtroendet för DN påverkas av att man valt socialdemokraten Edvin Törnblom att intervjua partiledarna?

Tror inte att det påverkas alls. Alls om är det minsta källkritiska har redan slutat lyssna på Dagens Dumheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in