2026-04-28, 08:41
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/pitea-kommun-anlitar-hjalp-att-tomma-diskmaskinen-for-sexsiffrigt-belopp
Citat:
Piteå kommun anlitar hjälp att tömma diskmaskiner – för sexsiffrigt belopp
Uppdaterad idag 08:10Publicerad idag 05:30
Att medarbetarna på Stadsporten själva tömmer diskmaskinen och håller ordning i köket har inte fungerat. Nu anlitar Piteå kommun en förening för att städa undan kopparna i fikarummet.
Citat:
Kostnaden för städtjänsterna uppgår till cirka 168 000 kronor per år.
Är det rätt att anställda slipper tönma diskmadkinen? Jag anser att detta är ett rejält sköseri med skattemedel.
Citera
2026-04-28, 08:52
Medlem
Loikkaris avatar
Undrar vad det är för förening? Enl lokala nyheter handlar det om två timmar per dag, då ingår att vattna blommor, tömma papperskorgar mm i arbetsuppgifter. 2026 är det 250 arbetsdagar så det handlar om ca 3 månaders heltids arbete. 55 000 SEK per månad, ca 310 SEK per timme, grovt räknat En timlön på 150 SEK plus soc-, o arbetsgivaravgifter 60% = 240 SEK
Citera
2026-04-28, 09:20
Medlem
Kunde väl några arbetslösa från arbetsmarknadsenhetens projekt fixat åt kommunen.
Då kunde de lagt pengarna på något bättre.
Citera
2026-04-28, 10:03
Medlem
buddy99s avatar
Kan väl knappast vara lagligt av kommun att bedriva "svart" kafè-verksamhet.
Citera
2026-04-28, 10:04
Medlem
buddy99s avatar
Kan väl knappast vara lagligt av kommun att bedriva "svart" kafè-verksamhet.
Citera
2026-04-28, 11:48
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/pitea-kommun-anlitar-hjalp-att-tomma-diskmaskinen-for-sexsiffrigt-belopp

Är det rätt att anställda slipper tönma diskmadkinen? Jag anser att detta är ett rejält sköseri med skattemedel.

Dramatisk rubrik men helt rätt och riktigt.

De som är anställda ska naturligtvis ges alla möjligheter att fokusera helt på sitt arbete och inte behöva avbryta ett projekt för att damma mattorna, vattna blommor och liknande som lägre kvalificerade arbetstagare kan utföra istället.
Citera
2026-04-28, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner

De som är anställda ska naturligtvis ges alla möjligheter att fokusera helt på sitt arbete och inte behöva avbryta ett projekt för att damma mattorna, vattna blommor och liknande som lägre kvalificerade arbetstagare kan utföra istället.

Om man inte ens klarar av att skölja ur koppen sin och torka av bordet efter sig så ska man kanske inte heller arbeta inom offentlig sektor.
Citera
2026-04-28, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner

Om man som arbetstagare inte ens själv kan (eller förmår) skölja av den kopp eller tallrik man har använt dem eller hjälpa till att tömma diskmaskinen, tyder det knappast på att man är särskilt 'kvalificerad'. Det tyder på hybris eller lathet, åtminstone om man aldrig hjälper till.

Har själv jobbat som projektledare men har i min tjänsteutövning dock aldrig behövt damma någon matta. Vattna den blomma jag hade var jag däremot fullt kapabel till att göra själv. Självklart hjälpte jag till att plocka ut disk ur maskinen.
Senast redigerad av Detdundrar 2026-04-28 kl. 17:39.
Citera
2026-04-28, 17:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
Undrar vad det är för förening? Enl lokala nyheter handlar det om två timmar per dag, då ingår att vattna blommor, tömma papperskorgar mm i arbetsuppgifter. 2026 är det 250 arbetsdagar så det handlar om ca 3 månaders heltids arbete. 55 000 SEK per månad, ca 310 SEK per timme, grovt räknat En timlön på 150 SEK plus soc-, o arbetsgivaravgifter 60% = 240 SEK
Kan väl vara en ekonomisk förening som bedriver verksamhet i stil med Veteranpoolen mfl
Citera
2026-04-28, 20:00
Medlem
Tranquility Bass avatar
Kostnaden försvinner inte bara för att anställda gör så länge de inte gör det på sin fritid. Gissar att timkostnaden blir lägre om en förening gör det.
Citera
2026-04-29, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Självklart hjälpte jag till att plocka ut disk ur maskinen.

Personligen har jag aldrig någonsin plockat ur diskmaskinen på jobbet.
Det sitter så många nötter i soffan hela dagarna, och personligen springer jag på saker som inte är mina saker att springa på, så jag "tycker" att jag kan låta bli att tömma maskinen!
Sen delar jag kontor med en massa chefer, och de kan gott göra lite kroppsarbete!
Upp till kamp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in