2026-04-28, 07:51
Medlem
Jag har en mindre jordbruksfastighet (ca 20ha) och ska köpa traktor. Inte alls kul, ganska stressigt faktiskt, eftersom jag inte kan ett dugg om dem. Farsans traktorer är alltid trasiga, så vill jag förstås inte ha det (har försökt få råd av honom utan framgång, han är inte klok..). Så vilket märke/modell ska jag välja, som kostar max(!!) 100k?
Vilka bör jag undvika?

Har hört mig för och kommit fram till att jag behöver fyrhjulsdrift (pga av hur mina marker ser ut) och frontlastare. Jag behöver inga finesser, vill bara att den ska funka. Traktorn ska främst användas för att ta hö, putsa åkermark, lassa storbalar upp på logen och köra ut dem i diverse hagar. Har hört att jag bör välja en traktor av de ’vanliga’ märkena så att det är enklare att hitta reservdelar. Vore så skönt att få höra råd och tankar från er som har erfarenhet av sådant här.
Citera
2026-04-28, 08:40
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DobermannK
Jag har en mindre jordbruksfastighet (ca 20ha) och ska köpa traktor. Inte alls kul, ganska stressigt faktiskt, eftersom jag inte kan ett dugg om dem. Farsans traktorer är alltid trasiga, så vill jag förstås inte ha det (har försökt få råd av honom utan framgång, han är inte klok..). Så vilket märke/modell ska jag välja, som kostar max(!!) 100k?
Vilka bör jag undvika?

Har hört mig för och kommit fram till att jag behöver fyrhjulsdrift (pga av hur mina marker ser ut) och frontlastare. Jag behöver inga finesser, vill bara att den ska funka. Traktorn ska främst användas för att ta hö, putsa åkermark, lassa storbalar upp på logen och köra ut dem i diverse hagar. Har hört att jag bör välja en traktor av de ’vanliga’ märkena så att det är enklare att hitta reservdelar. Vore så skönt att få höra råd och tankar från er som har erfarenhet av sådant här.

Max 100k och fyrhjulsdrift, det blir att meka en hel del. Har själv en 1977 Fiat 880 DT. Vad gäller mekande, brukar jag säga, att det är som att köpa en personbil från 1977. Har bytt startmotor, generator, batteri, koppling & kopplingsvajer, motorvärmare, kupefläkt, däck/fälgar samt repat kylaren (har ägt traktorn i ca 20 år). Fördel, det är inga elektriska givare på en så gammal traktor.
Senast redigerad av Batagare 2026-04-28 kl. 08:45.
Citera
2026-04-28, 09:01
Medlem
Du kan alltid se dig om efter en begagnad Valmet 405 eller 505.
405 är en fin liten gårdstraktor.
Citera
2026-04-28, 09:42
Medlem
Importera en ny Massey Ferguson, eller vad kopian heter, från indien.
Annars är de Kinesiska Shifeng, Dongfeng, Russo, populära i öststaterna, nya kostar några tiotusen...
Eller en Belarus kanske?
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-28 kl. 09:45.
Citera
2026-04-28, 10:19
Medlem
fimbuls avatar
Tänk på att du behöver en med tillräcklig motoreffekt för de redskap du ska driva.
Citera
2026-04-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Max 100k och fyrhjulsdrift, det blir att meka en hel del. Har själv en 1977 Fiat 880 DT. Vad gäller mekande, brukar jag säga, att det är som att köpa en personbil från 1977. Har bytt startmotor, generator, batteri, koppling & kopplingsvajer, motorvärmare, kupefläkt, däck/fälgar samt repat kylaren (har ägt traktorn i ca 20 år). Fördel, det är inga elektriska givare på en så gammal traktor.
Usch, kan du inte ge några mer positiva besked Det finns redan så mycket att meka med här. Ett tag var båda bilarna, fyrhjulingen, åkgräsklipparen OCH vedklyven alla trasiga samtidigt..
Med det sagt, är en traktor från -60/-70talet ändå ett okej val, om den är någorlunda hel, eller är det för gammalt för att den ska vara värd pengarna?
Citera
2026-04-28, 11:18
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Usch, kan du inte ge några mer positiva besked Det finns redan så mycket att meka med här. Ett tag var båda bilarna, fyrhjulingen, åkgräsklipparen OCH vedklyven alla trasiga samtidigt..
Med det sagt, är en traktor från -60/-70talet ändå ett okej val, om den är någorlunda hel, eller är det för gammalt för att den ska vara värd pengarna?
Ovanstående var repjobb under en 20-årsperiod, och har du traktorkörningen som andra jobb, så blir det inte så många timmar per vecka. Om du har möjlighet, fråga en icke märkesbunden traktorreparatör om vad som är bu eller bä, vad gäller gamla traktorer.
Citera
2026-04-28, 11:37
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Vilka bör jag undvika?

Tror att det blir svårt med den budgeten. Och se upp för att köpa en billig som ändå firekt behöver en massa reparationer, eller "bara nya däck" för det är fan inte billigt på en medelstor traktor. 70-80tals ford eller fiat är nog en bra idé, relativt enkla och om det är en lite mindre traktor har den kanske inte gått stenhårt med 5000 timmars plogning....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in