Det känns svårt att svara dig på din fråga.
Men jag kanske kan berätta varför det är bäst för mig att välja vägen att vara 100% nykter, vem vet, du kanske får något att jämföra mot och ett annat perspektiv på saken.
Jag siktar mot att bli helt nykter, Anledningen varför jag vet att det är den bästa vägen för mig är att jag är väldigt beroende av att vara mentalt stabil, även små "snedsteg" för mig innebär större eller mindre svängningar i humör/sömn/bibelahållandet av viktiga rutiner/sociala skills, Etc etc etc.
För mig innebär helt nykter att helt undvika koffein/alkohol/alla andra droger.
Jag lyckades redan för flera år sedan bli fri från cannabisberoende som artade sig på följande vis, antingen rökte jag dagligen eller så hade jag korta uppehåll med ojämna mellanrum, jag va fast i en loop av missbruk där så att säga. Nuförtiden kan jag röka någon gång här och där och det är en stor skillnad mot förr, MEN det är forfarande inte bra för mig även om jag röker med flera månaders mellanrum.
Alkohol är inte bra i några mängder alls för mig har jag märkt och koffein inte heller. Tobak/nikotin har jag helt slutat med sedan långt tillbaka.
Så jag siktar på att bli 100% nykter.
Allt jag jagar via substansbruk/missbruk finns naturligt i nykterheten/träning/bra kost/sociala sammanhang.....Att jaga detta visa substanser är bara en illusion, en illusion jag klarar mig bäst helt utan.
Med en 100% nykter livstil ökar mina chanser markant till att nå succé ekonomisk/socialt/själsligt etc etc etc. Eller rättare sagt, det är bara möjligt att lyckas i livet om jag lyckas bli nykter.
Det var mina 5cent på din fråga, hoppas du fick något att bena ur från detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
solimann
Jag är osäker ifall jag vill ha barn, och jag tänker om jag endå inte ska ha barn så kan jag lika gärna dricka några öl ibland och röka nån eller ett par jointar. Är osäker hur jag ska göra. Vad tycker flashback, 100 % nykterist eller inte? Kan tilläggas att jag har rökt cannabis både dagligen i perioder, ibland med måtta och ibland inget alls (alkohol har mest varit socialt). Kan också tilläggas att jag har varit nästan helt nykter senaste 8 åren och har trivts bra med det.
Edit: mod får gärna flytta tråden ifall jag lagt den fel.