Igår, 08:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Problemet är att 10-50 procent av betten är torrbett, Dvs inget gift. Jag måste säga att det är bra att du inte utreder.

Och utifrån denna fakta tror du att det är sannolikt att han dog av ”skräck”?

Blir man biten av en kobra och dör så är det 99,99999% sannolikt att man dog av bettet från kobran. Det behöver inte utredas.
Citera
Igår, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Och utifrån denna fakta tror du att det är sannolikt att han dog av ”skräck”?

Blir man biten av en kobra och dör så är det 99,99999% sannolikt att man dog av bettet från kobran. Det behöver inte utredas.

Din kommentar bevisar att det är bra att du inte utreder. :-)
Citera
Igår, 08:27
Medlem
Svavelbryggas avatar
Jag har inte fört någon detaljerad statistik men det känns som Egypten är överrepresenterat i turistdödsfall.
Citera
Igår, 08:59
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Din kommentar bevisar att det är bra att du inte utreder. :-)

Du som är expert på området - exakt hur kan man se genom en undersökning av en person som blivit biten av en kobra att personen dött av skräck?
Citera
Igår, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Man behöver inte vara speciellt källkritisk för att förstå att det här är en skröna.

• Inga namngivna källor hos tysk polis – bara "en talesperson"
  • Egyptiska myndigheter känner inte till det (When contacted by Agence France-Press, Egyptian authorities said they were not aware of the incident.)
  • En giftig kobra som används i en turistshow och tillåts krypa ner i någons byxben låter extremt osannolikt
  • Alla artiklar är bara rewrites av samma källa, ingen oberoende verifiering
  • Ingen familjemedlem, inget hotell, inget sjukhus namnges

Till din lista kan väl läggas att det utreds av tysk polis. Vad hände med den egyptiska polisen?
Det hände tydligen i början på april. Vilket datum undrar den misstänksamma?
Citera
Igår, 09:15
Medlem
Citat:
Du som är expert på området - exakt hur kan man se genom en undersökning av en person som blivit biten av en kobra att personen dött av skräck?

Hur ska jag veta det? Till ex avsaknad av gift och skador på hjärtat, samt vittnesmål. Men det får väl experterna berätta. Det tar väl 1-3 månader innan rapporten kommer ut. Men helt lätt är det inte då spår av giftet försvinner ganska fort. Men om man hittar inget spår av gift och flera vittnen säger offret var livrädd och fick en hjärtattack långt snabbare än giftet skulle verka plus det finns flera vittnen som säger att ormtjusaren mjölkade sin orm.
Citera
Igår, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Jag har inte fört någon detaljerad statistik men det känns som Egypten är överrepresenterat i turistdödsfall.

Jag har bara hört otrevliga berättelser om Egypten som resemål, och ja det har varit 2
dödliga hajattacker med tigerhajar involverade varav en var filmad.

Jag förstår inte varför man väljer att åka dit, se pyramiderna visst, men för sol och bad skulle jag aldrig välja detta värdelösa land.

Matförgiftning verkar vara inkluderat utan extra tillägg när man åker dit!

Varför skulle ormtjusaren låta en giftorm vara bland åskådarna?
Citera
Igår, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drunkensailorr
Jag har bara hört otrevliga berättelser om Egypten som resemål, och ja det har varit 2
dödliga hajattacker med tigerhajar involverade varav en var filmad.

Jag förstår inte varför man väljer att åka dit, se pyramiderna visst, men för sol och bad skulle jag aldrig välja detta värdelösa land.

Matförgiftning verkar vara inkluderat utan extra tillägg när man åker dit!

Varför skulle ormtjusaren låta en giftorm vara bland åskådarna?

Sjukt bra turistställe...
Snorkla i röda havet är fantastiskt. Sjukt mycket svenne banan i hotellområdena.
Citera
Igår, 18:43
Medlem
Jag har hört att ormtjusare syr igen munnarna på kobrorna och har dem med i sina ”shower” tills de svälter ihjäl och kasseras och nya kobror möter samma öde. Jag hade inte låtit en kobra komma nära mig eller min familj i något sammanhang-jag tror inte ormar vill hänga med människor…
Men folk verkar ju bli extra dumma i huvudet när de är på charter.
Citera
Igår, 19:55
Medlem
Var på en sån ormshow i hurgaghada för ca 1 år sedan som skedde på hotellet. Ormtjusaren bad om frivilliga som fick komma upp på scenen där de fick sitta stilla på en stol medan han la ormarna runt deras halsar. Troligen liknande scenario men att turisten kanske ryckte till eller likande som gjorde att ormen bet.
Citera
Igår, 20:24
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katjah
Var på en sån ormshow i hurgaghada för ca 1 år sedan som skedde på hotellet. Ormtjusaren bad om frivilliga som fick komma upp på scenen där de fick sitta stilla på en stol medan han la ormarna runt deras halsar. Troligen liknande scenario men att turisten kanske ryckte till eller likande som gjorde att ormen bet.

Kanske var turisten full... och tog på ormen.
Hur som helst borde ormtjusaren ha en spruta med antidotum. Konstigt ändå, man dör inte direkt av ormbett, en ambulans borde kunna rädda honom men kanske hade de inte motgift mot kobragift
Citera
Igår, 20:32
Medlem
Citat:

Det är nog svårt att "se" okulärt, men avsaknad av gift i blodet torde väl indikera någon annan dödsorsak än ormbett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in