Citat:
Ursprungligen postat av
kalkryggar
Nu blev det ännu mer rörigt och obegripligt.

Jag tror jag är med på noterna här. Mali är en otrolig krigshärd av olika faktioner som i vissa fall binds upp till Frankrike som i lång tid haft just Mali som en kassako iom tillgångar som kobolt mm. På det har du fd Wagnergruppen, numera en rent Rysk militärstyrka som stödjer informellt vissa grupper med träning och annat. (vilket är varför RT skriver enormt mycket om det, Ryssland har också en massa intressen av tillgångarna)
På grund av alla invecklade faktioner och smågrupper, vissa kopplade till andra länder, andra till specifika ideologier och religioner, så är allianser precis sådär invecklat som det kan bli (vilket är enormt farligt eftersom komplex nät av allianser gör att diplomati blir ännu snårigare)
I hela den här soppan har vi några usual suspects som "All-kajda" (komigen, det är en svinbra stavning av dom) och dom kommer in som gubben i lådan och sluter egna allianser. IOM att religion är som religion är så finns det inte en bekväm länk mellan dom och andra muslimska grupper (wtfuk kallar dom "takfir" så får anta att dom har en skarpare åsikt i frågan)
Och på hela den här förvirrade mackan av folk och grupper har vi ett tjockt tjockt lager gammal kolonialism, och antisemitism på det. Så dom som ser sig själva närmare en av grupperna beskyller en annan part för att vara rent sponsrade av Frankrike, och sen på det det gamla vanliga om "juuuuuudarna" med Rothschildkommentarer (som om Israel brydde sig skit om vad som händer i Mali, dom har nog problem)
Inser att det här inte gör det mer begripligt... men det är så nära jag kan komma.
Om du vill ha litet hjärngympa en dag, skit i sudokun och försök bena ut alla allianser i Mali och hur dom relaterade till varandra historiskt.