2026-05-02, 19:14
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Du skrev att du övertalade henne att låna pengar, eftersom du ansåg dig veta bättre än hon och tyckte det var en dålig idé att hon skulle sova hos sitt ex. Att övertala är detsamma som att insistera.
Vart har jag skrivit det? Du kan trycka på inlägget, kopiera det och posta här. Man övertalar inte folk till att låna pengar. Man erbjuder och sen är det upp till personen att tacka ja eller nej. Men eftersom du påstår att jag har "övertalat" så är det upp till dig att bevisa var jag skrivit det.
Citera
2026-05-03, 20:05
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Vart har jag skrivit det? Du kan trycka på inlägget, kopiera det och posta här. Man övertalar inte folk till att låna pengar. Man erbjuder och sen är det upp till personen att tacka ja eller nej. Men eftersom du påstår att jag har "övertalat" så är det upp till dig att bevisa var jag skrivit det.

Nej jag behöver inte bevisa mitt påstående. Det här är inte en doktorsavhandling utan en helt vanlig diskussion 🙂 jag vidhåller min ståndpunkt, det är min bedömning utifrån din berättelse (dvs min tolkning) och du behöver givetvis inte hålla med mig: det ingår i din yttrandefrihet.

Men en ledtråd: du sa något om att det vore helt sjukt av henne att åka hem till sitt ex, samt att du hade ett annat förslag som innebar att hon skulle sova på hotell. Det är en ganska stark yttre styrning av hennes beteende, i en redan pressad situation, skulle jag säga. Så grattis. Du är verkligen bortom all hjälp. Hej hej!
Citera
2026-05-03, 22:25
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Nej jag behöver inte bevisa mitt påstående. Det här är inte en doktorsavhandling utan en helt vanlig diskussion 🙂 jag vidhåller min ståndpunkt, det är min bedömning utifrån din berättelse (dvs min tolkning) och du behöver givetvis inte hålla med mig: det ingår i din yttrandefrihet.

Men en ledtråd: du sa något om att det vore helt sjukt av henne att åka hem till sitt ex, samt att du hade ett annat förslag som innebar att hon skulle sova på hotell. Det är en ganska stark yttre styrning av hennes beteende, i en redan pressad situation, skulle jag säga. Så grattis. Du är verkligen bortom all hjälp. Hej hej!
Jo det behöver du annars är dina inlägg totalt irrelevanta. Du är fan den mest korkade person jag någonsin skrivit med på flashback. Du ljuger om mig trots att det är en öppen tråd och där det går att läsa varenda inlägg. När jag ber dig visa var jag ska ha skrivit det du ljuger om så vägrar du.

Jag frågade om hon behövde låna pengar, hon svarade ja. Jag har inte styrt henne någonstans. "Du sa något om" VART!? Det här är ett öppet forum pucko, länka till inlägget. Du är bortom all hjälp och borde lära dig hur man håller en diskussion och sluta ljuga om folk för du önskar att saker vore på ett sätt. Helt jävla dum i huvudet är du. Har hängt på flashback sen 2007 och aldrig stött på nån mer korkad person. Jävla idiot.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-05-03 kl. 22:27.
Citera
2026-05-03, 22:52
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Jo det behöver du annars är dina inlägg totalt irrelevanta. Du är fan den mest korkade person jag någonsin skrivit med på flashback. Du ljuger om mig trots att det är en öppen tråd och där det går att läsa varenda inlägg. När jag ber dig visa var jag ska ha skrivit det du ljuger om så vägrar du.

Jag frågade om hon behövde låna pengar, hon svarade ja. Jag har inte styrt henne någonstans. "Du sa något om" VART!? Det här är ett öppet forum pucko, länka till inlägget. Du är bortom all hjälp och borde lära dig hur man håller en diskussion och sluta ljuga om folk för du önskar att saker vore på ett sätt. Helt jävla dum i huvudet är du. Har hängt på flashback sen 2007 och aldrig stött på nån mer korkad person. Jävla idiot.

Men om jag ljuger så är jag ju inget hot mot dig och din verklighetsbild, eftersom alla som läser mina inlägg förstår att jag är en dum idiot och att du har rätt 🙂 grattis! 🎉
Citera
2026-05-05, 11:37
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Men om jag ljuger så är jag ju inget hot mot dig och din verklighetsbild, eftersom alla som läser mina inlägg förstår att jag är en dum idiot och att du har rätt 🙂 grattis! 🎉
Som jag skrev: visa var jag skrivit det du påstår. Det är en öppen tråd där du kan läsa allt jag skrivit. Om du inte gör det så bevisar du att du ljuger.
Citera
2026-05-05, 12:35
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Som jag skrev: visa var jag skrivit det du påstår. Det är en öppen tråd där du kan läsa allt jag skrivit. Om du inte gör det så bevisar du att du ljuger.

Vet du vad en åsikt är? Det är något annat än fakta. Man kan TYCKA olika. Det behöver inte betyda att man ljuger. Hejdå!
Citera
2026-05-05, 17:53
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Vet du vad en åsikt är? Det är något annat än fakta. Man kan TYCKA olika. Det behöver inte betyda att man ljuger. Hejdå!
(FB) En person är skyldig mig småpengar men vägrar betala så det gått till tingsrätten.

"Du skrev att du övertalade henne att låna pengar"

Det har du ljugit om. Om du påstår att jag skrivit det. Vart är det? Klart du säger hej då för du inte vet vad du ska göra när du förlorat argumentet och inte kan bevisa det du ljuger om.
Citera
2026-05-05, 18:25
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
(FB) En person är skyldig mig småpengar men vägrar betala så det gått till tingsrätten.

"Du skrev att du övertalade henne att låna pengar"

Det har du ljugit om. Om du påstår att jag skrivit det. Vart är det? Klart du säger hej då för du inte vet vad du ska göra när du förlorat argumentet och inte kan bevisa det du ljuger om.

Som sagt. Vi har olika uppfattning. Googla åsiktsfrihet. Eller läs bara mina senaste meddelanden, där jag förklarar varför jag anser att du övertalade henne.

Du har en diagnos. Du har väldigt svårt att släppa saker, på en patologisk nivå. Du är uppenbarligen gravt autistisk, så sök hjälp innan du skadar någon.

Jag menar, nu har du visat vilken skada du kan göra både på dig själv, dina vänskaper och på hela samhällskroppen bara genom att låna ut tusen spänn (!). Vad händer när du stöter på ett riktigt problem i livet? Det kan ju bli farligt.
Citera
2026-05-05, 20:25
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Som sagt. Vi har olika uppfattning. Googla åsiktsfrihet. Eller läs bara mina senaste meddelanden, där jag förklarar varför jag anser att du övertalade henne.

Du har en diagnos. Du har väldigt svårt att släppa saker, på en patologisk nivå. Du är uppenbarligen gravt autistisk, så sök hjälp innan du skadar någon.

Jag menar, nu har du visat vilken skada du kan göra både på dig själv, dina vänskaper och på hela samhällskroppen bara genom att låna ut tusen spänn (!). Vad händer när du stöter på ett riktigt problem i livet? Det kan ju bli farligt.
Vart har jag skrivit det du påstår. Jag citerar dig igen "Du skrev" skrev du om mig. När jag frågar var det är så kommer du med annat trams. Var är det?

Du skrev ingenting om tolkningar eller åsikter. Det är en efterhandskonstruktion. Var skrev jag det du påstår?

Du vet ingenting om mig. Du bara hittar på saker för det passar ditt narrativ. Jag vet ingenting om dig. Men jag går på fakta. Du har skrivit att jag skrivit saker jag inte skrivit. Så var är det jag inte skrivit som du påstår att jag skrivit?

Det här är ett diskussionsforum. Om man hittar på saker om andra som du gör utan bevis och jag ifrågasätter varför du ljuger om mig så får du antingen ta fram det eller erkänna att du ljög. Du håller en monolog som passar ditt narrativ, det är inte en dialog eller diskussion Det duger inte när du ljugit om mig. Välkommen till internet. Citera var jag skrivit det du ljuger om eller be om ursäkt för du ljuger om mig.
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-05-05 kl. 20:31.
Citera
2026-05-06, 02:58
Bannlyst
Citat:
Visste inte om jag skulle lägga det här eller i psykologi men vi testar här. Och svårt att få med hela historien i rubriken. Men kände mig sugen på att höra flashbackares åsikter om detta.

En kompis, numera före detta kompis skriver till mig att hennes pojkvän slår henne. Jag var aldrig jättenära henne eller något men hon har tydligen svårt med vänner och anförtrodde sig till mig. Jag frågar var hon ska ta vägen och om hon har nånstans att bo då de var sambos och hon svarar "nej jag ska tillbaka dit igen senare ikväll, jag har inga vänner eller familj"

Jag reagerar såklart starkt på detta och skriver "men du kan ju inte åka till en person du just dumpat som slår dig?" och efter mycket skrivande fram och tillbaka erbjuder jag mig att låna pengar till henne för att bo på hotell, jag nämner att jag inte har mycket pengar vilket hon vet då jag är sjukskriven och hon svarar "men det är dyrt med hotell här, är du säker? Jag får lön om några dagar" jag erbjuder även henne ett tillfälligt boende hos en släktings sommarhus (det här var i vintras) som hon tackar nej till för hon säger att hon har nån kompis som kanske kan fixa nåt. Hon tackar iaf. ja till lånet till hotell. Dagen efter skriver hon tacksamma meddelanden om hur skönt det var att bo på hotell hit och dit. Sen skriver vi lite då och då och kollar läget och hon verkar bo i nån kolonilott tillfälligt. Efter några månader skriver jag och frågar om jag kan få tillbaka pengarna då jag behöver låna pengar till en annan person. Då får jag ett aggressivt rent av elakt meddelande tillbaka. Jag tänker att jag låter det vara för hon har en dålig dag eller nåt och sen frågar jag igen lite senare och då får jag ytterligare ett elakt meddelande.

Jag får kring denna tid veta från andra vänner att hon anklagat typ alla sina ex för att slå henne. Bland annat en jag känner som jag har väldigt svårt att se att det skulle stämma. Han själv säger att hon slog honom och att han knuffade undan henne.

Jag börjar misstro hennes berättelse och skriver till slut "Jag har varit snäll och försökt hjälpa dig när ingen annan gjorde det och du är elak tillbaka? Varför? Jag vill ha mina pengar för det är kris för en annan person jag känner som behöver låna. Om du inte betalar kommer jag skicka detta till kronofogden" då svarar hon "gör det" vilket jag gör och till Kronofogden säger hon att jag gett henne pengarna. Innan jag betalar avgiften skriver jag ett sista meddelande och skickar en Swishförfrågan om att jag drar tillbaka det från KRF om hon betalar, det är allt jag bryr mig om. Trots att jag har solklara bevis från vår konversation där det är solklart att jag skrivit att det rör sig om ett lån. Då går fallet vidare till tingsrätten (blir så om hon påstår att jag ljuger)

Hon skriver till tingsrätten "jag tjänar bara si och så mycket och har inte råd att betala tillbaka honom" För det första får jag ut mindre pengar än henne vilket är komiskt i sammanhanget men det är ju totalt irrelevant för sakfrågan. Men vänta nu. Hon skrev ju till kronofogden att jag gett henne pengarna? Varför ska hon betala tillbaka något om det varit en gåva? Hon erkänner ju indirekt till tingsrätten att jag de facto har lånat ut pengarna och att det aldrig varit frågan om nån gåva. Jag har all denna konversation sparad och har skickat den till tingsrätten.

Så nu kommer hon få betala krf-avgift, avgift till tingsrätten och hon har förlorat den enda vän som ville hjälpa henne och har dessutom indirekt erkänt att hon har fel i något där jag har fullt med bevis.

Frågeställning: Hur i helvete tänker en sån människa? Hur kan man vara så korkad. Nu kommer hon få en större skuld som tickar på med ränta. Det enda jag kan tänka mig är att hon trodde att jag inte skulle gå vidare med det. Men för mig handlar det om princip och inte om pengar och eftersom jag vet att jag har rätt betalade jag med glädje avgiften till krf och tingsrätten för jag vet ju att jag har alla bevis på min sida och i ett sånt här mål är det upp till henne att bevisa att pengarna de facto var en gåva vilket hon inte kan bevisa öht. och jag har ju dessutom solklara bevis för att det var ett lån och hon har själv skrivit som en idiot till tingsrätten att hon inte har råd att betala sin skuld vilket säger emot att det skulle vara en gåva... Hon förlorar dessutom en av få personer som genuint brydde sig om henne som vän. För lite småpengar...

Nu kanske vissa tänker att det är dåligt av mig att inte ge pengarna till henne som påstår sig bli slagen av sitt ex (de kanske fortfarande är ihop. Jag vet ej) men det verkar alltså vara skitsnack och att hon är den som är aggresiv vilket hon visar mot mig som bara varit snäll och lånat ut pengar och får elaka sms när jag frågar om när hon ska betala tillbaka när hon ursprungligen skrev att jag skulle få pengarna några dagar senare. Rätt ska vara rätt och jag bryr mig inte om pengarna.

Hon slösar dessutom på allas tid och svenska skattepengar. Jag tänkte ta upp det i muntliga förberedelsen. Typ bara säga "jag tycker det här är slöseri med allas tid och svenska skattepengar, bevisen talar för sig själv, jag behöver inte säga mer"
Det här är en bedragerska som satt det hela i system och sitter hemma och köper skit för pengarna. Dra det så absolut långt du bara kan och bara GE henne! Hon har nol sympati för dig och njuter garanterat av att ha lurat dig, hon skiter helt i dig och trodde inte du skulle dra det vidare men har troligtvis redan skulder så kolla hennes skuldsaldo hos kronofogden, det är öppna handlingar.
Citera
2026-05-06, 22:39
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollgrodus
Det här är en bedragerska som satt det hela i system och sitter hemma och köper skit för pengarna. Dra det så absolut långt du bara kan och bara GE henne! Hon har nol sympati för dig och njuter garanterat av att ha lurat dig, hon skiter helt i dig och trodde inte du skulle dra det vidare men har troligtvis redan skulder så kolla hennes skuldsaldo hos kronofogden, det är öppna handlingar.
Tror inte hon satt det i system. Jag känner typ alla hennes vänner (de flesta numera fd. vänner) och anledningen till att de flesta är fd. vänner är för jag fått höra att hon är totalt psyko och elak. Att hon inte har vårdnad för sina egna barn som jag inte ens kände till att hon hade säger ju rätt mycket. Men ingen annan har haft problem med pengar med henne eller lånat ut pengar som hon inte betalat tillbaka. Det borde jag ha hört vid det här laget. Det här var alltså snart ett år sen som jag swishade henne och har fått höra saker om henne efter som jag inte kände till innan.

Jag bryr mig inte ens om jag får tillbaka pengarna eller inte. Om det här bara är en skuld som byggs på ett ev. skuldsaldo hos kronofogden får det blir så. Jag vet att det är öppna handlingar, det har jag vetat i flera år innan det här hände men har inte ens brytt mig om att kolla upp om hon har skulder. Det är rätt ointressant för mig. Jag tycker rätt ska vara rätt och har redan dragit det så långt jag kan. Det skulle ju vara helt otroligt om tingsrätten skulle gå på hennes sida som har noll bevis trots att bevisbördan ligger på henne för det hon påstår medan jag har fullt med bevis för att hon ljuger. Men skulle det bli så kommer jag dra det ännu längre. Men att det är satt i system på att hon ska ha lurat folk på pengar verkar inte stämma. Jag tror genuint på att hon tog pengarna och sov på hotell och jag tror genuint att hon var glad för jag ställde upp för henne. Men så fort jag bad om pengarna tillbaka visade hon sina riktiga färger med otrevliga sms osv. mot någon som försökt hjälpa henne.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in