2026-04-26, 16:24
Medlem
Clodiuss avatar
Jag råkade se en affisch om marxistiska studier och blev nyfiken. Länken som angavs ledde till en rätt välgjord hemsida. ’Arbetarbildning’ som dessutom verkar ha funnits i flera år.

Först trodde jag det var en frontorganisation för RKP eller andra trotskister, men efter att studerat en del på sidan lutar jag åt att det faktiskt är maoister. Är det någon som vet?

https://arbetarbildning.se/omarbetarbildning/
Citera
2026-04-26, 18:05
Medlem
triptykens avatar
Nån variant av Marxism-Leninism är det, men som du säger en hel del Maoistiska texter i havet av textförslag.

Men litet mer tittande och deras hammaren/skäran logga som verkar, kalla mig fördomsfull, vara mer trottevänlig. Samtidigt har dom folk som Kollontaj med i textsamlingarna (som ju räknas som vänsterkommunist vilket trottar brukar vara obekväma med).

En grej som man däremot märker snabbt från deras första maj foton: dom har nån med en vana till Tifo men som inte gjort grejer för demonstrationer. Snygga och välgjorda av nån som kan hantverket (och dom brukar komma från fotbollen och sen lära vidare) - men inga vindhål vilket gör att det är ett AS att ha en sån banderoll på pinne.

Väldigt bombastiskt språk också... udda

EDIT: "revolutionär dubbelmakt" är svaret. Det är en term som användes friskt vid Fjärde Internationalen och en massa skriverier så du hade rätt: trottar.
Senast redigerad av triptyken 2026-04-26 kl. 18:07.
Citera
2026-04-27, 09:04
Medlem
Ibn.habibis avatar
Sådana studiecirklar brukar bestå av tre eller fyra genuint intresserade nybörjare och några indoktrinerade veteraner. Kvaliteten varierar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in