2026-04-26, 12:20
Medlem
Någon har försökt logga in på mitt hotmail konto flera gånger och nu när jag skulle logga in så kan jag inte det eftersom någon som inte kan mitt lösen har testat logga in.

Kan mitt konto bli blockat eller nåt pga det?
Min mejl är i en databas som har blivit hackad förut men jag använder aldrig samma lösen på olika sidor jag reggsr mig på så mitt lösen har inte läckt till min mejl, endast mejladressen.
Citera
2026-04-26, 13:01
Medlem
Vanligtvis så finns det någon form av tillfällig spärr för att hindra brute-force. Men det varierar beroende på tjänst. I teorin så kan nån som känner till din address spärra ditt konto genom att konstant försöka logga in.
Citera
2026-04-26, 14:13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Vanligtvis så finns det någon form av tillfällig spärr för att hindra brute-force. Men det varierar beroende på tjänst. I teorin så kan nån som känner till din address spärra ditt konto genom att konstant försöka logga in.
Jag upplever samma sak som trådstartaren, och undrar hur kan det vara möjligt?
Den rätta användaren ska väl inte kunna bli nekad?
Citera
2026-04-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag upplever samma sak som trådstartaren, och undrar hur kan det vara möjligt?
Den rätta användaren ska väl inte kunna bli nekad?
Det beror som sagt på hur det är implementerat, om det är bra gjort så kollar man också mer än bara adressen, t.ex webbläsarens fingeravtryck, IP address osv. Då kan man skilja på botten och den riktiga användaren eftersom att det är mindre sannolikt att botten kör på hans egna dator, även om det också kan hända.

Nu gäller det dock en Microslop tjänst, ett företag som är notoriskt dåliga på det här med säkerhet, så jag skulle inte bli förvånad om det går att låsa ut nån genom att med en bot spamma inloggningsfunktionen med offrets address.
Citera
2026-04-26, 14:34
Medlem
Ibland när jag försöker logga in på min microsoft mejl så står det att jag inte kan logga in för att jag försökt logga in för många gånger med fel lösenord, och detta kan pågå i dagar. Helt jävla sjukt att någon kan få mig att inte kunna få logga in på min egen mejl TROTS att jag skriver rätt lösenord.
Citera
2026-04-26, 17:52
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Någon har försökt logga in på mitt hotmail konto flera gånger och nu när jag skulle logga in så kan jag inte det eftersom någon som inte kan mitt lösen har testat logga in.

Kan mitt konto bli blockat eller nåt pga det?
Min mejl är i en databas som har blivit hackad förut men jag använder aldrig samma lösen på olika sidor jag reggsr mig på så mitt lösen har inte läckt till min mejl, endast mejladressen.

Ja det är ju vanligt att kontot låses efter x misslyckade inloggningar.
Nog fan var det bättre förr innan allt det här jävla e-helvetet. Postverket höll inte på med sånt här . . . den trygghet det innebar att alltid kunna komma in i sin egen brevlåda är något dagens unga bara kan fantisera om.
Citera
2026-04-30, 01:26
Medlem
Det har varit mer eller mindre standard det senaste året eller så att ett par av mina hotmail konton är blockade pga för många misslyckade inloggningsförsök, då får man gå till den kopplade adressen och sedan återställa lösenordet, oerhört irriterande , inte minst om även den alternativa adressen är blockad.

Har dock fyra mail från olika leverantörer kopplade till varandra i en kedja så jag kan återställa när detta sker, hittills har inte alla varit blockade samtidigt iallafall, händer det är det ju kört.

Microsoft borde kanske lösa detta genom att tillåta inlogg från den normala enheten oavsett om nån bott från ett u-land har försökt ta sig in 5000 ggr tidigare tycker man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in