2026-04-25, 17:34
Medlem
Mina föräldrar har en hund som är typ 15 år gammal och som numera brukar stå mitt i rummet de befinner sig i med en tom blick och bara stirra. Antingen på dem eller bara ut i tomma intet. Han sitter inte heller, utan står bara på alla fyra.

Han reagerar inte när de säger åt honom att sluta stirra, och som ni kanske förstår så tycker de att det är lite obehagligt. Har han Alzheimers eller vad kan det vara? Kan hundar få det?
Citera
2026-04-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Mina föräldrar har en hund som är typ 15 år gammal och som numera brukar stå mitt i rummet de befinner sig i med en tom blick och bara stirra. Antingen på dem eller bara ut i tomma intet. Han sitter inte heller, utan står bara på alla fyra.

Han reagerar inte när de säger åt honom att sluta stirra, och som ni kanske förstår så tycker de att det är lite obehagligt. Har han Alzheimers eller vad kan det vara? Kan hundar få det?

Det finns en demenssjukdom som brukar kallas hundens Alzheimer. Den heter Canine Cognitive Dysfunction. Vet ej om det stämmer på din hund. Kan vara dålig hörsel/döv också.
Citera
2026-04-25, 17:46
Medlem
Yaourters avatar
Inte Alzheimers per se, men KDS (Kognitiv dysfunktion) som är en demenssjukdom.
Citera
2026-04-25, 18:05
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Hade en bekant som hade en hund som slutade reagera när de pratade med den. Den kunde också stå och stirra liksom. De tog den till ett djursjukhus och gjorde ett BAER-test och det visade sig att hunden blivit nästan döv. Vet inte om det berodde på ålder eller sjukdom men har läst att det inte är helt ovanligt att äldre hundar kan börja höra sämre. Hunden jag pratar om var i ungefär samma ålder som hunden du nämner.

https://www.anicura.se/vara-tjanster/alla-behandlingar/baer-horseltest/
Citera
2026-04-25, 18:18
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Enklare språk, ja de kan bli DMENATA!". De behöver inte bli aggressiva men de kan reagerar starkare mot saker som tidigare varit normalt. Samtidigt som deras bortgång närmat sig kraftigt. Även att de kan verka pigga och friska.
Citera
2026-04-25, 19:16
Medlem
Sinraths avatar
Citat:

Jag kan inte låta bli att finna humor i detta. Så klart hundfan inte fattat något oavsett hur frisk den än är när någon säger åt den att sluta stirra det blir bara en reaktion på att man riktar förhöjd ljudnivå och "energi" mot den. Något döva eller kognitivt nedsatta hundar så klart kan ha svårt med.

I övrigt tror jag alla djur med en hjärna, särskilt större däggdjur som vi kan sympatisera med, kan få diverse hjärnsjukdomar som påminner om våra egna. Allt sitter i hjärnan och när den inte fungerar som den ska får man diverse skumma effekter.
Citera
2026-04-25, 21:32
Medlem
Yaourters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag kan inte låta bli att finna humor i detta. Så klart hundfan inte fattat något oavsett hur frisk den än är när någon säger åt den att sluta stirra det blir bara en reaktion på att man riktar förhöjd ljudnivå och "energi" mot den. Något döva eller kognitivt nedsatta hundar så klart kan ha svårt med.

I övrigt tror jag alla djur med en hjärna, särskilt större däggdjur som vi kan sympatisera med, kan få diverse hjärnsjukdomar som påminner om våra egna. Allt sitter i hjärnan och när den inte fungerar som den ska får man diverse skumma effekter.

Nej, ingen hund jag känner kan flytande svenska.

Det är alltid något komiskt när människor försöker resonera med djur.
Citera
2026-04-26, 10:35
Medlem
Citat:

Lärde de den kommandot, Sluta stirra när den var valp? Själva har jag aldrig haft behovet av att lära mina det.
Men, som svar på din fråga så kan hundar bli dementa. De kan även få stroke som finns i olika stadier.
Citera
2026-04-28, 03:38
Medlem
Hunden är gammal och ser och hör väl dåligt? Har väl även blivit ansträngande för den att ta sig upp så den sparar väl energi genom att bara stå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in