2026-04-25, 23:06
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somali-Hen
Gissa varför. Det börjar på i...

Alla som inte har huvudet uppkört i sitt PK-arsel begriper det. Sorgligt, när jag var barn/ung var det i stort sett enbart MB-taxibilar och de var välskötta, städade, rena. Att en taxi-chaufför skulle våldta sina kunder eller råna dem tror jag aldrig jag hört talas om innan 1990.
Citera
2026-04-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Alla som inte har huvudet uppkört i sitt PK-arsel begriper det. Sorgligt, när jag var barn/ung var det i stort sett enbart MB-taxibilar och de var välskötta, städade, rena. Att en taxi-chaufför skulle våldta sina kunder eller råna dem tror jag aldrig jag hört talas om innan 1990.

Det är ganska många kvinnor som har blivit våldtagna i taxi. Men nu finns det företag med bara kvinnliga chaufförer så att de ska känna sig trygga. Men om de kör män så blir väl de våldtagna. Detta är det nya Sverige, som tidigare var ett av de mest säkra länderna i världen.
Senast redigerad av Newton555 2026-04-26 kl. 15:08.
Citera
2026-04-26, 20:44
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Det är ganska många kvinnor som har blivit våldtagna i taxi. Men nu finns det företag med bara kvinnliga chaufförer så att de ska känna sig trygga. Men om de kör män så blir väl de våldtagna. Detta är det nya Sverige, som tidigare var ett av de mest säkra länderna i världen.

Menar du att det pågår nu eller kvinnor även på 60, 70 och 80-talet blev våldtagna av taxi-chauffören? Jag förknippade inte våldtäkt och taxichaufför innan 1990 men det kommer kanske någon pajsare som kan länka till en udda händelse 1971.
Citera
2026-04-27, 02:06
Medlem
Den rapporten hade jag kunnat skriva på 90-talet så det var inget nytt under solen. Väldigt mycket för sent. Man undrar varför man släppte en superreglerad bransch i det närmsta helt fri? Inte för att man inte fuskade innan men man hade även ett samhällsstöd som togs upp och gav lön till personalen. Före 1990 var det väldigt reglerat hur många bilar det fick vara på varje ort.

Från 1 juli 1990 upphörde detta och det var fritt fram att registrera hur många som helst bara bilarna var taxiregistrerade, hade taxameter och någon hade trafiktillstånd. De som körde skulle ha taxikörkort men även det skulle förändras längre fram. Priserna hade varit reglerade men detta upphörde och det blev i princip fri prissättning, men man tillät inte ocker.

Antalet taxibilar växte hela tiden och efter några år gick det knappast att försörja sig längre åtminstone inte i större orter med stor konkurrens. Fusket ökar och chaufförerna blev sämre. De lite mer seriösa ägarna efterlyste regler, reglering och hårdare kontroll. Lite kontroller kom men man tog bort körkortet och ersatte detta med en taxiförarlegitimation. Nya chaufförer blev ännu sämre då man inte längre hade körprov.

Det kanske viktigaste kravet från de flesta, reglering, så att det gick att leva av inkomsterna uteblev. Man ålade däremot ägarna med allt dyrare och mer avancerade taxameter. Kostnaderna ökade mer men möjlighet till försörjning uteblev. De mer seriösa slogs ut på löpande band och allt mer oseriösa tog över. Samtidigt började stora koncerner köpa upp beställngscentralerna samt varumärkena. Beställningscentralerna hade tidigare ägts av de som ägde bilarna och drivits som ekonomisk förening.

Plötsligt hade stora aktörer monopol över landet, de kunde även konkurrera med sig själv i samma stad så att det framstod som att det fanns konkurrens. Bilarna drevs oftast fortfarande som tidigare av enskilda ägare. Konkurrensen var stenhård och priserna låga. Chaufförerna tjänade lite och bilägarna ofta ännu mindre. Det var beställningscentralerna som tjänade pengar och storägarna av dessa mest.

Det var Socialdemokraterna som avskaffade monopolet och Moderaterna gjorde inget åt det när de fick makten. Båda tyckte det var fint att den nya befolkningen tog jobb som lågavlönade taxichaufförer. Därför har de även låtit branschen mer eller mindre sköta sig själv. Att många förare och ägare utvecklade nya metoder att blåsa staten brydde de sig inte om men de skulle även börja lura sina kunder då de ju kom över kortuppgifter. Unga kvinnor skulle även få uppleva ny kultur, vad som händer när man är utmanande till sätt och klädsel.

Det tog alltså 36 år att göra en utredning men jag kunde inte se vad de skulle göra åt problemen. Inte heller vad branschen själv anser är problem och inte minst då alla småföretagare som har sin försörjning av att själv köra sin bil eller eventuell chaufför. Hur ska man t.ex. göra med överetableringen och att det konstant kommer in nya som tror att de ska tälja guld med smörkniv? Hur mycket tjänar en taxiägare som själv kör sin bil? Är det en rimlig lön och hur många år orkar de innan de ger upp? Hur ser deras hälsa ut och hur fungerar det att samtidigt ha förhållande/gift och/eller barn?
Citera
2026-04-29, 00:31
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kan Du försöka skriva detta på korrekt svenska?
Vänligen tala om för mig vilket ord som var på annat språk ?
Citera
2026-04-29, 00:33
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kan Du försöka skriva detta på korrekt svenska?
Vänligen tala om för mig vilket ord som var på annat språk ? För det verkar som att du inte förstår svenska bara för att det skrivs med en slags rytm och med lite mer vulgära men sanningsenliga ord? Låt mig gissa.. du går hem och rakar dig med en slö rakhyvel när du blir arg på "samhället"?
Citera
2026-04-29, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Inte konstigt att de fuskar med våra sjuka skatter.

Staten vill ju ha in allt i olika skatter och det är oftast bara de stora företagen som lidl,ikea,biltema,mcdonald,burger king,seveneleven,pressbyrån och liknande som kan fuska med skatten eftersom de har anställda skattefuskare för att transferera runt pengar i företaget och ha bluffakturor och fejk franchiseavgifter till utlandet så att de slipper beskattning.

Bättre med lite fusk hos småföretagare istället då skatterna har tokhöjt alla priser på taxi och tjänster rejält och utan fusk skulle priserna gå upp ännu mer på många taxibilar.

Ingen seriös taxiföretagare kan förövrigt konkurrera mot uber,bolt

Vanliga människor fuskar också såfort de får chansen och hyr snickartjänster och annat för hemmet svart för att slippa skatter och få lägre priser.

Vanliga svenskar älskar förövrigt skattefuskande företag (ofta med bidragslönearbetare eller samhallperonal) som biltema och ikea så att de kan köpa korv med bröd inkl personalkostnader och moms för 5kr medans seriösa småföretagare blir utkonkurrerade på samma korv+tillbehör som kostar cirka 6kr att köpa in för seriösa grillkiosker + momsskatter på det +kortköpavgifter + inkomsskatter+hyror och avgifter.

Så lite fusk för att få ner priserna för vanligt folk långsiktigt är alltid uppskattat.

Kortbetalning och senare svarta lådan i kassorna tokhöjde redan alla priser på snabbmat och annat.

skulle vi ha låga skatter på taxibranschen (och alla ssmåföretagare) skulle de inte tycka det var värt att fuska som idag och vi kunde naturligt ha mycket lägre priser och få mer konkurrens då tjänsterna skulle köpas oftare.
Tack. Allt du skrev där är sant. Taxibranschen har extremt låga marginaler. Uber tar 25% i avgift på varje körning. Kör en bil in 4k en dag tar uber 1 lax.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in