2026-04-25, 00:15
Medlem
TheSamePersons avatar
https://www.instagram.com/reel/DVfZZnYAnVo/

Så, there was this ice cream van there.

Nej jag skojar. Jag får börjar om. Bara den som fattar fattar.

Så, i videon ovan ser vi en liten “konfrontation” mellan en irakisk pojke och en amerikansk soldat, som tros vara filmad någonstans i början/mitten av Irakkriget, med den bildkvalitet man förväntar sig från den tiden.

En väldigt tydlig scen där en pojke leendes och med stolthet svarar att Saddam var självklart superbra. Han hinner även slänga ur sig ett “fuck them” om de amerikanska soldater som dödat hans far, trots att det känslosamma samtalet i övrigt går relativt lugnt till. Detta var det många i kommentarerna som lade märke till, särskilt eftersom han sa det på arabiska (han sa bokstavligen – om soldaterna – “deras systrars fittor”).

Det som däremot ingen verkade lägga märke till var när han sedan säger till soldaten, på bruten engelska men med stolthet i blicken, kroppen och hela sitt uttryck, att han inte behöver hans “sorry” nu när hans pappa är död. Vad ska han ens göra med det?

Han säger det inte bara med ord, utan med hela sitt sätt att vara; hållningen, blicken, lugnet. Han accepterar ödet på ett sätt som känns djupt rotat. Stadig. Nästan oroväckande lugn.

Frågan blir då: varför dödade USA och NATO den här pojkens pappa?
Citera
2026-04-25, 00:19
Avstängd
Ellenlivsviljas avatar
Jag hade lugnt och pedagogiskt förklarat för pojken att USA och Israel utkämpar ett försvarskrig och att civila dör i alla krig. Möjligtvis hade jag gett pojken en snickers.
Citera
2026-04-25, 00:36
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
Jag hade lugnt och pedagogiskt förklarat för pojken att USA och Israel utkämpar ett försvarskrig och att civila dör i alla krig. Möjligtvis hade jag gett pojken en snickers.

Nja. Hans pappa var ju soldat. Om du tittar på videon så ser du det. Han säger tre ord. Eller säger ja till ett arabiskt ord som soldaten frågar ifall hans far var, och utöver det säger två egna ord.

"Vad din far jundi?" frågade soldaten och "ja" svarade pojken.

Sedan så lägger han till två egna ord: dhabet (som betyder exakt samma sak som jundi = soldat = dhabet med eventuella små skillnader som bara människor från yrket kan) och ett svårare ord "jarnab". Ordet var svårt att hitta varken på engelska och arabiska men jag antar att det är någon rank i den irakiska militären. Allt detta säger pojken själv i videon om du bara tittar.
Citera
2026-04-25, 00:40
Avstängd
Ellenlivsviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Nja. Hans pappa var ju soldat. Om du tittar på videon så ser du det. Han säger tre ord. Eller säger ja till ett arabiskt ord som soldaten frågar ifall hans far var, och utöver det säger två egna ord.

"Vad din far jundi?" frågade soldaten och "ja" svarade pojken.

Sedan så lägger han till två egna ord: dhabet (som betyder exakt samma sak som jundi = soldat = dhabet med eventuella små skillnader som bara människor från yrket kan) och ett svårare ord "jarnab". Ordet var svårt att hitta varken på engelska och arabiska men jag antar att det är någon rank i den irakiska militären. Allt detta säger pojken själv i videon om du bara tittar.
Soldat är ingen skyddad titel. Allt vi har är pojkens ord.
Citera
2026-04-25, 00:48
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellenlivsvilja
Soldat är ingen skyddad titel. Allt vi har är pojkens ord.

Just det. Så kan det vara också. Han kan också vara någon slags volontär i armén eller något.
Citera
2026-04-25, 00:52
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
https://www.instagram.com/reel/DVfZZnYAnVo/

Så, there was this ice cream van there.

Nej jag skojar. Jag får börjar om. Bara den som fattar fattar.

Så, i videon ovan ser vi en liten “konfrontation” mellan en irakisk pojke och en amerikansk soldat, som tros vara filmad någonstans i början/mitten av Irakkriget, med den bildkvalitet man förväntar sig från den tiden.

En väldigt tydlig scen där en pojke leendes och med stolthet svarar att Saddam var självklart superbra. Han hinner även slänga ur sig ett “fuck them” om de amerikanska soldater som dödat hans far, trots att det känslosamma samtalet i övrigt går relativt lugnt till. Detta var det många i kommentarerna som lade märke till, särskilt eftersom han sa det på arabiska (han sa bokstavligen – om soldaterna – “deras systrars fittor”).

Det som däremot ingen verkade lägga märke till var när han sedan säger till soldaten, på bruten engelska men med stolthet i blicken, kroppen och hela sitt uttryck, att han inte behöver hans “sorry” nu när hans pappa är död. Vad ska han ens göra med det?

Han säger det inte bara med ord, utan med hela sitt sätt att vara; hållningen, blicken, lugnet. Han accepterar ödet på ett sätt som känns djupt rotat. Stadig. Nästan oroväckande lugn.

Frågan blir då: varför dödade USA och NATO den här pojkens pappa?

Min fråga är: Vad tusan är det för några som är ute och spelar fiol och piano mitt i natten?
Citera
2026-04-25, 08:00
Medlem
Pengar.

Kan man sälja amerikanska produkter i landet och sno deras olja så var det värt att döda en miljard irakier, om det nu funnits så många.

Den regelbaserade världsordningen får inte rubbas.
All makt åt Tengil.
Citera
2026-05-03, 07:10
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Socialantropologi, etnologi och sociologi --> Politik: Mellanöstern
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto