2026-04-25, 10:51
  #13
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Det är säkert bara äldre personer som råkar ut för sånt här, har du Kivra så hamnar polismeddelanden där.
Det är inte riktigt så enkelt. Äldre är säkert en riktad målgrupp för allsköns bedrägerier, men även yngre blir då och då lurade, och nu pratar jag inte om utvecklingsstörda utan om helt vanligt folk som jobbar och fungerar i samhället.
Citera
2026-04-25, 11:08
  #14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Jag fick faktiskt ett sånt SMS.

mrdip06@gmail.com

Räcker ju med att läsa avsändaren.
Myndigheter använder ju garanterat inte gmail, hotmail osv. Givetvis har den som skickat ut detta konstruerat SMS:et att det i så stor grad som möjligt ska se ut som att det kommer från polisen eller varifrån de nu vill att man ska tro att det kommer.

Men som alltid vid de flesta bedrägeriförsök av denna typ så vill man få mottagaren att tro att det är bråttom så att den utsatta inte tänker efter, man vill inbaka stress i budskapet kan man säga. Ofta bakar de in ett hot om att det kommer bli mycket mycket dyrt och krångligt om du inte följer det de vill att du ska göra omedelbart.

Så fungerar det inte med myndigheter och företag. Det är aldrig bråttom och inget kommer hända. Dessutom kommunicerar de inte med SMS och mail på det sättet.

De flesta såna här bedrägeriförsök är väl rätt tattigt utförda men det finns ju de som är mer slipade också. Men man ska alltid vara misstänksam. En stark signal om man blir uppringd är om det är en blatte i andra ändan, jag säger inte att det inte kan vara någon som pratar klockren svenska också, men blattar är ju överrepresenterade när det gäller allt skit.
Citera
2026-04-25, 14:02
  #15
Medlem
swebarbs avatar
Förstår inte hur en del fortfarande går på alla dessa bedrägerier via sms , är det äldre 80+ som fortfarande är så tröga ??
Citera
2026-04-25, 14:06
  #16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/polisen-varnar-for-ny-variant-av-bedrageriforsok

BILD: https://www.svtstatic.se/image-news/480/wide/0.71/0.11/01e67fe2f0841ab9c2b46c26255946a9eeade775979967581e 7b9a936ec721da (Observera: De säger att det är så här det kan se ut. Om du får ett snarlikt sms som inte överensstämmer exakt med bilden så betyder det inte att sms:et är äkta)
Lite petigt kanske, men det är inte ett sms utan ett mms. Använder du en knapptelefon eller stängt av möjligheten att ta emot mms slipper du helt sådana här försök.
Citera
2026-04-25, 14:12
  #17
Medlem
WetCigarettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Lite petigt kanske, men det är inte ett sms utan ett mms. Använder du en knapptelefon eller stängt av möjligheten att ta emot mms slipper du helt sådana här försök.
Varför är det ett mms? Det är text med en länk till en extern hemsida. Kan du förklara? Är det för att det överskrider 160 tecken? (Jag googlade precis, visste inte detta innan).
Citera
2026-04-25, 20:11
  #18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Varför är det ett mms? Det är text med en länk till en extern hemsida. Kan du förklara? Är det för att det överskrider 160 tecken? (Jag googlade precis, visste inte detta innan).
Hm jag kan ha fel, uppfattade det som att bilden ingick men det är nog en skärmdump från sidan de vill man skall gå till. Får ta tillbaka det jag sa (tror jag).
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2026-04-25 kl. 20:15.
Citera
2026-04-26, 21:39
  #19
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är inte riktigt så enkelt. Äldre är säkert en riktad målgrupp för allsköns bedrägerier, men även yngre blir då och då lurade, och nu pratar jag inte om utvecklingsstörda utan om helt vanligt folk som jobbar och fungerar i samhället.

Jo så klart, alla kan bli lurade på nåt sätt. Men det är ju "fantastiskt" att folk inte har bättre koll på vad de gör eller inte gör.
Citera
2026-04-27, 10:57
  #20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Jo så klart, alla kan bli lurade på nåt sätt. Men det är ju "fantastiskt" att folk inte har bättre koll på vad de gör eller inte gör.
Ja, det där håller jag helt med om. Jag jobbar ändå med välutbildade människor och man kan ju tycka att de borde vara mer observanta än arbetslösa Britt-Marie 63 år, men så är det inte alltid. Det har i alla fall varit nära att några arbetskamrater ställt till det för sig.

Jag tror många blir stressade när de får sånt här, för ofta kör ju gärningsmännen med att det är super-jätte-mega-enormt bråttom för annars kommer du hamna hos KFM eller få en fet tilläggsavgift eller så kommer du hamna i ett straffregister.

Så om man råkar ut för något sådant bedrägeriförsök så ska man bara stanna upp och tänka efter, och inte kasta sig på telefonen eller datorn och göra massa dumma saker. För det är aldrig någonsin bråttom. Dessutom kommunicerar inte myndigheter, banker, kreditgivare och seriösa företag på ett sådant sätt.
Citera
2026-04-28, 12:22
  #21
Medlem
Det första felet som jag observerade är att det står trafikbot i meddelandet. Termen ordningsbot är den rätta benämningen för böter.

Polisen varnar också för den här typen av bedrägeri på deras hemsida.


https://polisen.se/lagar-och-regler/boter/ordningsbot/

Varning för bedrägeriförsök via sms
Polisen skickar aldrig information om böter via SMS eller ber dig betala via en länk. Får du ett sådant SMS kan du vara säker på att det kommer från en bedragare.

Läs mer här: Pågående våg av bedrägeriförsök via sms
Som någon annan har påpekat så skickar Polisen ut ordningsboten via Kivra eller vanlig post för den som saknar en digital brevlåda.

Det märkliga är att folk verkligen går på det här bedrägeriet. Borde man inte komma ihåg om Polisen har stoppat en för fortkörning?
Citera
2026-05-14, 07:44
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aankel-Kaankel
Det är enbart förvirrade människor som går på sånt där, du vet väl för helvete om du har åkt dit för nåt i trafiken?

Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Förstår inte hur en del fortfarande går på alla dessa bedrägerier via sms , är det äldre 80+ som fortfarande är så tröga ??

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Lite petigt kanske, men det är inte ett sms utan ett mms. Använder du en knapptelefon eller stängt av möjligheten att ta emot mms slipper du helt sådana här försök.


Oavsett vad så är de kluriga att hitta på nya hyss hela tiden, P-bot via mms går den uppmärksamme inte på.
Citera
2026-05-14, 11:18
  #23
Medlem
twoeggss avatar
"Vänligen kontrollera och betala inom två timmar". Borde ju ringa varningsklockor även för Agda 87 när det är formulerat så slarvigt. Ingen som fakturerar specificerar väl att det skall betalas inom ett visst antal timmar?
Citera
2026-05-18, 13:31
  #24
Medlem
Aankel-Kaankels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misssommar
Oavsett vad så är de kluriga att hitta på nya hyss hela tiden, P-bot via mms går den uppmärksamme inte på.

Nej lika lite som en P-bot med någon annans registreringsnummer!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in