Citat:
Ursprungligen postat av
pn222jw
Elegant!
Tips: En Add to Favorites - knapp "hjärtsymbol" någonstans på startsidan kan ge ett återbesök av stressade webbsurfare.
Exempelvis
https://codepen.io/steve_walson/pen/LYerRoz
Tack för tips, jag tittar på var det kan passa in
Citat:
Ursprungligen postat av
klippendorf
snyggt. berätta lite hur du kom in på detta?
utbildning eller autodidakt?
tips för noviser som vill börja?
Tack! Delar gärna med mig men inte säker på hur novis du är eller vad du är intresserad av.
Webb-appar som den jag byggt?
Det här är ett av många projekt och jag kom in på det genom att bli inspirerad av
https://monitor-the-situation.com och ville göra något likartat med Sverige i fokus. Några tips om du vill börja bygga appar med AI:
* Undvik renodlade AI-app-builders som Lovable och Base44 om du vill lära dig på riktigt. Använd istället en ledande modell från Anthropic eller OpenAI direkt via deras CLI-verktyg (Claude Code, Codex), kör utvecklingen lokalt på din dator och testa appen på localhost. Andra verktyg funkar för att få en försmak, men med äldre/sämre modeller blir det genast mer "baby-sitting" och problem

Kostnadsfråga.
* Inled med att diskutera tech stack med AI:n innan du skriver kod. Be om motivering och alternativ, inte bara ett svar. Att byta stack mitt i projektet är inget jag önskar någon
* Kör re-audits på allt. AI gör mycket fel och du behöver fact-checka det den producerar. Ett grovt exempel på prompt:
Kod:
Granska resetPassword-funktionen i app/actions/auth.ts för säkerhetsbrister, exploits och loopholes. Lista varje fynd med radnummer och allvarlighetsgrad, fixa i den ordning som är mest logisk utan att introducera nya buggar, och täpp till alla edge cases.
* Räkna med att merparten av tiden går åt till att rätta och säkra upp. Du tror du är klar, sen kommer iterering efter iterering där AI:n glömt något (vilket oftast betyder att du glömt specificera det).
* Kör två parallella sessioner: en där du bygger, och en separat där du klistrar in koden och även ställer kritiska frågor och ber den hitta fel eller ifrågasätta lösningen. Hjälper mot att bli hemmablind när bygg-sessionen och du börjar tycka likadant.
* Git(hub) från dag ett. Privata repos är gratis. Commita så du kan rulla tillbaka när AI:n förstör något totalt och du inte vill lägga massa tid på att få det ogjort, för det kommer hända.
* Lägg .env i .gitignore direkt och pusha aldrig API-nycklar eller annan känslig info till GitHub. Du ska helst inte ens dela dem med AI:n utan att rolla dom (ändra dem) efter i så fall. Kolla även git-historiken innan du gör ett repo publikt om du skulle göra det. Nycklar som committats en gång ligger kvar även om du tar bort dem i nästa commit.
* Sätt rate limits och kostnadstak på dina API-nycklar tidigt om du använder något sånt i dina projekt. Det går snabbt att bränna hundralappar utan att märka det.
* Läs felmeddelanden själv innan du klistrar dem till AI. Du lär dig något på köpet!
* Glöm inte tänka på användarens prestanda, inte bara din egen. I det här projektet upptäckte jag tidigt att kartan fortsatte fetcha data även när fliken var inaktiv. Den drog batteri och bandbredd helt i onödan. Liten fix, stor skillnad för alla besökare.
* Försök förstå vad koden faktiskt gör. Du behöver inte kunna allt, men utan grunderna i språket du jobbar i kan du inte avgöra när AI:n hittar på, och det gör den gärna...
* Börja smått. Bygg något litet först och lär dig flödet innan du ger dig på en större idé. Annars är risken stor att du tröttnar långt innan något är användbart. Det är ett helvete faktiskt
Hoppas det är till nån hjälp.
Citat:
Ursprungligen postat av
sparvodling48
Mistänkte det ja.
Låter som ett eget projekt för nån att fundera över med att hitta lägesbild med vinnare/förlorare avseende pump-pris hos mack. Baserat på info på besökare måste det kanske vara men då måste det vara nån morot för dessa också att lägga ut..Finns väl facebookgrupper men dessa uppdateras ojämnt så nån enkel lösning finns nog inte.
Info från betalterminaler vid mackar från bankerna borde finnas i anonymiserad form tillgänglig så pris syns. Borde vara i bankernas intresse att folk handlar där det är billigast.
Vi får hoppas att det blir som i Tyskland, där varje mack är skyldig att rapportera sina priser i realtid. Det finns sajter som Bensinkollen som försökt bygga community kring att privatpersoner rapporterar in aktuella priser, men det stämmer sällan med verkligheten och uppdateringarna är ojämna.
Sätten finns, men så länge regeringen inte lagstadgar om det lär det inte hända. Är ingen expert på drivmedel men nåt säger mig att mackarna gärna behåller den ogenomskinligheten som en "edge" så länge de kan