2026-04-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Kommer lyckligtvis inte behöva anskaffa mig några saker av den typen, kommer ha väldigt låga kostnader överhuvudtaget och det som behöver köpas är saker som köps kontant.

F-skatt brukar man ansöka om efter bolagsregistreringen dragit igång så det har inte gjorts ännu men vad jag har läst så ska det inte vara några problem sålänge man inte har haft företagstrubbel tidigare eller har aktuella skatteskulder t.e.x.

OK, räkna med lite extraarbete men det kan säkert funka om du kontaktar en bokföringsbyrå och lägger alla kort på bordet.
Citera
2026-04-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Fast det behöver jag inte oroa mig över med en suppleant som inte tjänstgör eller har firmateckningsrätt då denne inte kommer ha någon makt överhuvudtaget i bolaget.

Problemet är ju att han får firmateckningsrätt om han träder in och det kanske du inte har full koll på om han gör. Framförallt kommer ju tredje part inte ha någon koll på det.

Det är ju inte säkert att du behöver skriva på något för att suppleanten skall träda in.
Citera
2026-04-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Problemet är ju att han får firmateckningsrätt om han träder in och det kanske du inte har full koll på om han gör. Framförallt kommer ju tredje part inte ha någon koll på det.

Det är ju inte säkert att du behöver skriva på något för att suppleanten skall träda in.

Suppleanter har inte teckningsrätt normalt att företräda företaget, de kan inte ens teckna ett mobilabbonemang åt företaget om ni inte skrivit tydliga avtal, fullmakter mm.
Citera
2026-04-24, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Suppleanter har inte teckningsrätt normalt att företräda företaget, de kan inte ens teckna ett mobilabbonemang åt företaget om ni inte skrivit tydliga avtal, fullmakter mm.

Normalt nej, men när man ersätter en ordinarie ledamot så har man och det kan ju inte tredje part förväntas känna till. Krav på tydliga avtal, fullmakter mm skulle ju motverka syftet med kravet på att ha suppleant om styrelsen är för liten.
Citera
2026-04-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Normalt nej, men när man ersätter en ordinarie ledamot så har man och det kan ju inte tredje part förväntas känna till. Krav på tydliga avtal, fullmakter mm skulle ju motverka syftet med kravet på att ha suppleant om styrelsen är för liten.

Suppleant är bara en teknikalitet, Styrelsen måste bestå av 2 personer. utifall Styrelseledamot/VD blir sjuk eller inte kan driva bolaget.. men rent formellt har de 0 att säga till om eller fatta beslut om man inte har beslutat om annat. Folk slänger in sin svåger, barnbarn etc som Suppleant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in