2026-04-23, 14:41
Medlem
Har en fråga gällande värdepapper jag fått sedan långt tillbaka och suttit på o funderar på att sälja.
På Skatteverkets hemsida står det såhär i K4 '' Du har tidigare fått uppskov med vinsten vid ett aktiebyte:

Ditt uppskov är x xxx kr och avser aktier i x

Om du fått uppskov med vinsten vid ett aktiebyte ska uppskovet återföras till beskattning om du under 2025 har sålt de aktier du fick vid aktiebytet. Du kan frivilligt återföra uppskovet vid avsnittet B. Återföring av uppskovsbelopp - andelsbyte.. ''

Vad betyder det här?
Att jag är skyldig summan? Ska jag betala det extra i skatt ifall jag säljer?
Är det isåfall även när man bara säljer en del eller när man säljer allt?
Har varken sätt eller hört om det här förrens jag kolla nyss.
Citera
2026-04-23, 16:37
Medlem
Skulle tro att det handlar om detta:
Citat:
Tidigare regler om beskattning vid andelsbyte

Om du deltog i ett andelsbyte åren 1999–2000 tillämpades bestämmelserna om uppskov med beskattning vid andelsbyten. Bytte du bort marknadsnoterade andelar år 2001 kunde du välja mellan bestämmelserna om uppskov med beskattning eller bestämmelserna om framskjuten beskattning. År 2002 var bestämmelserna om framskjuten beskattning tvingande om du bytte bort marknadsnoterade aktier.

Bestämmelserna om uppskov innebar att de utbytta andelarna ansågs vara sålda, men du kunde få uppskov med beskattningen av hela eller en del av vinsten. Den del av vinsten som du fick uppskov med (uppskovsbeloppet) fördelades på de mottagna andelarna och ska tas upp till beskattning senast det år då de mottagna andelarna exempelvis säljs (se vidare under rubriken Återföring av uppskovsbelopp). Om du bara har sålt en del av de mottagna andelarna ska du bara återföra den del av uppskovsbeloppet som hör till de sålda andelarna. Vid bytet fastställde Skatteverket ett nytt omkostnadsbelopp för de mottagna andelarna. Du kan läsa mer om vilket omkostnadsbelopp du ska använda för de mottagna andelarna under respektive aktieslag i Aktiehistoriken.
(https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/omaktier/andelsbyten.4.4a4d586616058d860bc397.html)
Vid bytestillfället gjorde Skatteverket alltså en värdering av både de ursprungliga aktierna i företag X och utbytesaktierna i företag Y. Vinsten på X-aktierna fastställs, men du får uppskov med att betala skatt på den tills Y-aktierna säljs. När Y-aktierna senare säljs, måste du både betala skatt på reavinsten på Y-aktierna sedan bytestillfället (omkostnadsbeloppet blir då kursen på Y-aktierna vid bytestillfället) och återföra uppskovsbeloppet. Du kan se det som "extra skatt" att betala jämfört med om du köpt Y-aktierna för reda pengar vid bytestillfället, men egentligen handlar det bara om att betala skatt på hela affären från att X-aktierna köptes tills att Y-aktierna såldes.

Uppskovsbeloppet som Skatteverket angav gäller hela aktieinnehavet. Om du bara säljer delar av det, delas det upp proportionellt per andel och betalas bara för de andelar du säljer.
Citera
2026-04-23, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Skulle tro att det handlar om detta:

Vid bytestillfället gjorde Skatteverket alltså en värdering av både de ursprungliga aktierna i företag X och utbytesaktierna i företag Y. Vinsten på X-aktierna fastställs, men du får uppskov med att betala skatt på den tills Y-aktierna säljs. När Y-aktierna senare säljs, måste du både betala skatt på reavinsten på Y-aktierna sedan bytestillfället (omkostnadsbeloppet blir då kursen på Y-aktierna vid bytestillfället) och återföra uppskovsbeloppet. Du kan se det som "extra skatt" att betala jämfört med om du köpt Y-aktierna för reda pengar vid bytestillfället, men egentligen handlar det bara om att betala skatt på hela affären från att X-aktierna köptes tills att Y-aktierna såldes.

Uppskovsbeloppet som Skatteverket angav gäller hela aktieinnehavet. Om du bara säljer delar av det, delas det upp proportionellt per andel och betalas bara för de andelar du säljer.

Är lite trött i huvudet idag sov dåligt , men om jag förstår dig rätt isåfall så låt oss säga att jag säljer 10 aktier.
Då tar jag uppskovsbeloppet och delar det på antalet aktier jag har, och sedan gånger 10 och lägger på det på skatten jag betalar in?
Och ifall jag sålde alla aktier så är det helt enkelt bara hela beloppet?

Förstår jag rätt?
Tackar för hjälpen!
Citera
2026-04-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yfir
Är lite trött i huvudet idag sov dåligt , men om jag förstår dig rätt isåfall så låt oss säga att jag säljer 10 aktier.
Då tar jag uppskovsbeloppet och delar det på antalet aktier jag har, och sedan gånger 10 och lägger på det på skatten jag betalar in?
Och ifall jag sålde alla aktier så är det helt enkelt bara hela beloppet?

Förstår jag rätt?
Tackar för hjälpen!
Ungefär så. Fast uppskovsbeloppet i deklarationen (och troligen även det som Skatteverket nämnde i ditt underlag) är vinsten du ska betala skatt på, inte själva skatten. Uppskovsbeloppet slås ihop med dina övriga kapitalvinster/-förluster som sedan beskattas med 30% kapitalinkomstskatt. Om du deklarerar elektroniskt görs ju detta automatiskt, så då är det bara att föra in uppskovsbeloppet i avsedd ruta på K4-blanketten och låta automatiken göra resten. Om du deklarerar på papper finns det ju instruktioner på själva blanketten hur belopp ska summeras och flyttas från blankett till blankett.

Om du vill vara på säkra sidan kan du skriva några rader om hur du räknat under "Övriga upplysningar", typ "Uppskovsbeloppet på blankett K4 gäller försäljning av 80% av mitt innehav i X AB".

Reservationer för att jag inte behövt göra detta själv, utan bara läst mig till hur det borde fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in