2026-04-27, 21:32
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Tror att det är mest akut behov av personal som är största orsaken.
Bristen på personal inom äldreomsorgen är omfattande, med uppskattningsvis 50 000 nya medarbetare som behöver rekryteras fram till 2030. Över hälften av landets kommuner rapporterar personalbrist, drivet av en åldrande befolkning, hög arbetsbelastning och utmaningar med att behålla utbildad personal.

Arbetsmiljö: 43 % av personalen upplever att bemanningen sällan eller aldrig är tillräcklig. Många upplever arbetet som fysiskt och psykiskt påfrestande.
Kompetensförsörjning: Det råder stor brist på undersköterskor. Samtidigt som äldreomsorgslyftet utbildar fler, är det svårt att matcha behoven.
Förlåt mig, men vad fan har ditt svar med frågeställningen i tråden att göra? Man våldtar inte gamla bara för att man är underbetald och har ett fysiskt och psykiskt påfrestande arbete, man våldtar dem för att man är en testosteronstinn empatibefriad jävla apa med lika många hjärnceller som fingrar. Gärna då också med en inlärd uppfattning att dessa gamla är sämre människor för att de inte hyllar profeten.

Jag hoppas verkligen att politiken inser att löner och arbetsvillkor måste förbättras för hemtjänstpersonalen. Men det är också nödvändigt att i så fall också sålla bort diverse mänskligt avskräde. Förhoppningsvis medför utvecklingen inom AI att arbetskraft kan föras över till omsorgen på sikt.
Citera
2026-04-27, 21:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Vad fattades i hans svenskhet?
Se ditt egna klargörande om den saken bla, jag förstår du verkligen vill ha det till etniska svenskar begår de här brotten.

Tycker du att du har lyckats visa det?
Citera
2026-04-27, 21:35
Avstängd
Citat:
Du sa att ordet inte fanns. Relevant att visa att det fanns. Men tråden handlar inte om gruppvåldtäkt. Vad menar du med att lägga ihop?
Jag menade givetvis brottet, me3n fortsätt du märk ord och tror gruppvåldtäkter och åldingsvåldtäkert var vanligt förr och utfördes av etniska svenskar om det gör dig lyckligare
Citera
2026-04-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
Jag menade givetvis brottet, me3n fortsätt du märk ord och tror gruppvåldtäkter och åldingsvåldtäkert var vanligt förr och utfördes av etniska svenskar om det gör dig lyckligare
Vanligt har jag inte påstått, men någon skrev att det aldrig hänt. Gör mig inte lyckligare men rätt ska vara rätt.
Är det här gammalt nog? (FB) Gruppvåldtäkten och mordet på Signe Larsson, Sannahed 1913
Senast redigerad av IngridBe 2026-04-27 kl. 21:44.
Citera
2026-04-27, 21:40
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Du har så rätt.
Men inom den kommunala sektorn så är min erfarenhet att det väldigt sällan efterfrågas något belastningsregister. Borde lyda under tjänstemannaansvaret att det görs.
Alla politiker i alla kommuner som inte har någon som helst stake i sig borde ställas till svars för hur det har blivit. Ansvaret ligger på dom.
Ja, eftersom våldsbrott, övergreppsbrott och hot upprepas av en minoritet - gång på gång så skulle det vara ett tvång att alla som ska ha hand om människor visar ett utdrag.

Min erfarenhet har varit att de privata omsorgsbolagen har varit mer ovilliga att kräva utdrag men det är såklart från företag till företag och kommun till kommun. Dessutom finns det vissa "småbrott" som stölder eller tidigare missbruk som gör att jag inte skulle vilja ha en person i hemmet hos någon rörelsehindrad eller som har nedsatt hörsel och syn. Att få jobba med människor är inte en rättighet - då ska man visa att man klarar det och utgår från brukarens behov.
Citera
2026-04-27, 21:43
Medlem
Citat:
Se ditt egna klargörande om den saken bla, jag förstår du verkligen vill ha det till etniska svenskar begår de här brotten.

Tycker du att du har lyckats visa det?
Vad har jag klarlagt? Den dömde var född i Sverige, hade föräldrar födda i Sverige som hette Karlsson. Svar på att det aldrig kan hända, påstår inte att de flesta är svenskar.
Citera
2026-04-27, 21:48
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Förlåt mig, men vad fan har ditt svar med frågeställningen i tråden att göra? Man våldtar inte gamla bara för att man är underbetald och har ett fysiskt och psykiskt påfrestande arbete, man våldtar dem för att man är en testosteronstinn empatibefriad jävla apa med lika många hjärnceller som fingrar. Gärna då också med en inlärd uppfattning att dessa gamla är sämre människor för att de inte hyllar profeten.

Jag hoppas verkligen att politiken inser att löner och arbetsvillkor måste förbättras för hemtjänstpersonalen. Men det är också nödvändigt att i så fall också sålla bort diverse mänskligt avskräde. Förhoppningsvis medför utvecklingen inom AI att arbetskraft kan föras över till omsorgen på sikt.
Vad gäller stölder och bedrägerier mot vårdtagare finns det två kategorier - dels de där tillfället gör tjuven. Allmänt respektlösa. Kategori två är de organiserade som söker sig till omsorgen för att nästla sig in, stjäla eller tömma konton och sedan dra vidare. De vet om att det skriks efter personal och att det finns arbetsgivare som inte frågar mer än nödvändigt.

När det handlar om våldtäkterna gissar jag att kategorin "instesgs- och etableringsarbetande" är starkt överrepresenterade. Det vore bra om man forskade så mycket som möjligt om vilka bakomliggande faktorer det är som gjort att de valt att begå brotten. Vi vet ju att de är felknullande men det är ju inte så vetenskapligt.
Citera
2026-04-27, 21:48
Avstängd
Citat:
Vanligt har jag inte påstått, men någon skrev att det aldrig hänt. Gör mig inte lyckligare men rätt ska vara rätt.
Är det här gammalt nog. (FB) Gruppvåldtäkten och mordet på Signe Larsson, Sannahed 1913
Jag läste lite fort, och den där händelsen är ju tagen ifrån en bok står det.

Jag lärde mig redan i lågstadiet att i böcker får man överdriva handlingen så det inte är sanning längre det finns liksom inget som säger att allt är 100% sant i en bok.

Nejdu gruppvåldtäkter och åldringsvådtäkter är nya fenomen som exploderat nu på senare 2000-tal, ett år hade vi näst fllest våldtäkter i värden efter något litet land i afrika, Är din uppfattning anmälningsbenägenheten bara gått upp där med det har alltid varit så?

Även om det förekommit i något enstaka fall för i sverige av någon störd individ, så gör det absolut ingenting om folk kommer hit ifrån andra länder och gör likadant eller hur menar du?
Citera
2026-04-27, 21:54
Avstängd
Citat:
Vad har jag klarlagt? Den dömde var född i Sverige, hade föräldrar födda i Sverige som hette Karlsson. Svar på att det aldrig kan hända, påstår inte att de flesta är svenskar.
(FB) Försök till grov våldtäkt på äldreboende Varberg, häktad (september 2024) Jag la in detta litet högre upp, men den jag kommenterade påstod att den dömde var en babbe fast han var född i Sverige med svenska föräldrar och att försök gills inte.

Såhär skrev du, och ja ett försök är inte samma ssak som fullbordat det borde du med förstå.

Man blir inte automatiskt etnisk svenssk för man är född här och ens föräldrar är födda här om det nu är det ser ingen källa på det.

Byta namn till karlsson kan vem som helst med, jag kan byta namn till tom pen pung jag byter inte ursprung för det
Citera
2026-04-27, 21:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ja, eftersom våldsbrott, övergreppsbrott och hot upprepas av en minoritet - gång på gång så skulle det vara ett tvång att alla som ska ha hand om människor visar ett utdrag.

Min erfarenhet har varit att de privata omsorgsbolagen har varit mer ovilliga att kräva utdrag men det är såklart från företag till företag och kommun till kommun. Dessutom finns det vissa "småbrott" som stölder eller tidigare missbruk som gör att jag inte skulle vilja ha en person i hemmet hos någon rörelsehindrad eller som har nedsatt hörsel och syn. Att få jobba med människor är inte en rättighet - då ska man visa att man klarar det och utgår från brukarens behov.
Du får gärna rätta mig om jag har fel, men jag är ganska säker på man inte får arbeta med människor om man är dömd för våldsbrott i närtid.

Med barn och ungdomar är reglerna kring våldsbrott dessutom ännu stramare
Citera
2026-04-27, 22:15
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Du får gärna rätta mig om jag har fel, men jag är ganska säker på man inte får arbeta med människor om man är dömd för våldsbrott i närtid.

Med barn och ungdomar är reglerna kring våldsbrott dessutom ännu stramare
Nu beskrev jag inte brott i närtid eller av våldskaraktär. Däremot har jag exempelvis mött en sökande med ett gammalt "stök på krogen" från några år tillbaka. Det kom inte upp förrän intervjun på plats. Vår arbetsgivare hade inte kollat upp belastningsregistret när vi frågade vad personen gjorde hos oss.

Jag hoppas reglerna för att jobba även i periferin av äldre och barn skärpts. De Naiva™ lät ju gamla gängkriminella... ja, fortsätta vara gängkriminella när de jobbade på fritidsgårdarna.
Citera
2026-04-27, 22:17
Medlem
Somali-Hens avatar
Här kommer fler smaskigheter från integrationsprojektet äldrevården:

(FB) Syrier i hemtjänsten förnedrade äldre, Kristinehamn, åtal 2026

Tack Stefsn Lövfen och Socialdemokraterna!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in