2026-04-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Fast om en lokförare kör mot rött och därmed hamnar i kollisionskurs med ett annat tåg så räckte det ju med detta enda felet. Eller?

Motsvarande tåg får rött i sina signaler när den andra lokföraren kör mot rött. (Systemet känner av att det är ett tåg på sträckan, som inte ska vara där).

Han måste oxå ta sig igenom en tågväxel som ligger åt fel håll, ibland leder det till urspårning.

Så det är inte bara att köra förbi en signal i rött för att han ska kunna komma på kollisionskurs med ett annat tåg.
Citera
2026-04-30, 10:28
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Motsvarande tåg får rött i sina signaler när den andra lokföraren kör mot rött. (Systemet känner av att det är ett tåg på sträckan, som inte ska vara där).

Vilka signaler? Finns det ens några signaler mellan stationerna? Jag utgår ju från att sydgående tåg befinner sig ute på linjen när norrgående (eventuellt) kör mot rött.

Citat:
Han måste oxå ta sig igenom en tågväxel som ligger åt fel håll, ibland leder det till urspårning.

Så det är inte bara att köra förbi en signal i rött för att han ska kunna komma på kollisionskurs med ett annat tåg.

Ja men det påstås ju att det inte behöver ha varit något problem, det där med växlarna.

Edit: Skulle vara intressant att se en "cab view" (eller vad det brukar kallas) från sträckan. Dvs filmat från förarhytten.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2026-04-30 kl. 10:34.
Citera
2026-04-30, 14:38
Medlem
Citat:
Vilka signaler? Finns det ens några signaler mellan stationerna? Jag utgår ju från att sydgående tåg befinner sig ute på linjen när norrgående (eventuellt) kör mot rött.

Ja men det påstås ju att det inte behöver ha varit något problem, det där med växlarna.

Edit: Skulle vara intressant att se en "cab view" (eller vad det brukar kallas) från sträckan. Dvs filmat från förarhytten.

Det beror helt på hur systemet är byggt.
När det är mindre säkerhet i systemet (som exemplet du tar upp med färre signaler), så funkar det så att en lokförare inte får köra förrän han får klartecken från en tågklarerare (Tågledningen) och att signalen visar grönt.

Då befinner sig ett tåg i taget på sträckan.

Så du behöver hoppa över att prata med tågledningen OCH köra förbi en röd signal för att detta ska hända.

Och om det redan befinner sig ett tåg på sträckan du ska köra ut på, ja då innebär det oxå att växeln för att kunna köra ut på spåret ligger i ”fel” läge för dig.
Citera
2026-05-01, 18:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Så vad tror du har hänt i det här fallet, utanför Hilleröd?

Att köra genom en växel som ligger fel behöver, enligt Hurt-Åke, knappt ens ha märkts. ATC finns ju inte på banan men finns det typ linjeblockering? Och hur långa är blocksträckorna i så fall?

Edit:
Peter "i Klippan" Olsson skriver i tågforumet Postvagnen:
Sträckan har linjeblockering men av en annan uppbyggnad än vad vi svenskar är vana vid.
Man har passagekontroll vid utfartssignalerna men ingen genomgående spårledningsövervakning.
Detta tolkar jag som att det sydgående tåget, dvs det som var på väg in mot Hilleröd, inte har kunnat få röd signal någonstans utefter banan.
Men som jag har skrivit tidigare, jag är inte proffs på detta. Försöker bara begripa vad som kan gå fel utifrån det lilla jag känner till, dels om denna händelsen, och dels om järnväg i allmänhet.

Du tänker helt rätt. Om vi ska tro den där snubben i tågnördsforumet så måste han mena att det bara är EN blocksträcka hela sträckan mellan stationerna. Vilket inte är konstigt för det är säkert inga jättelånga sträckor det handlar om.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in