2026-04-23, 01:07
Medlem
Om det finns någon avrinning, typ en bäck till tjärnen så däm upp bäcken, då stiger vattennivån i sjön.

Det löser väl inte problemet inför framtiden, men tillfälligt iaf.

Här omkring hade vi en större, kanske 1kmx500met x ca 1 meter djup sjö, den höll på att växa igen med främst vass, var ca 75% igenväxt.
Där slog de av vassen när isen låg på vintern, de gick alltså på isen och slog av vassen med maskin.

Det planterades även in GRÄSKARP i sjön, detta för att karparna skulle äta upp växtligheten.

Tog kanske 10 år innan man såg att vassen var borta till 90% i sjön.

För en kraftigt igenväxt sjö/damm i din storlek, där räcker det enligt uppgift med ett 30-40 tal karpfiskar.

Men jag tänker, kanske även kan plantera in kräftor, de äter ju växer också.

ALLA mina förslag är förbjudna att utföra utan tillstånd, eller om någon ser dej skulle man också kunna uttrycka det.

LÄNK: Aneboda fiskodling,gräskarp.

https://www.aneboda.se/graskarp/graskarpens-fodovaxter/#:~:text=Gr%C3%A4skarpen%20betar%20sin%20egen%20vi kt%20per%20dag.,igen.%20Detta%20kan%20leda%20till% 20syrebrist%20mm.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-04-23 kl. 01:54.
Citera
2026-04-23, 04:32
Medlem
Ordna ett fungerande avlopp, så att inte din skit rinner ut i dammen längre, då kommer den inte växa igen
Citera
2026-04-23, 05:30
Avstängd
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Om det finns någon avrinning, typ en bäck till tjärnen så däm upp bäcken, då stiger vattennivån i sjön.

Det löser väl inte problemet inför framtiden, men tillfälligt iaf.

Här omkring hade vi en större, kanske 1kmx500met x ca 1 meter djup sjö, den höll på att växa igen med främst vass, var ca 75% igenväxt.
Där slog de av vassen när isen låg på vintern, de gick alltså på isen och slog av vassen med maskin.

Det planterades även in GRÄSKARP i sjön, detta för att karparna skulle äta upp växtligheten.

Tog kanske 10 år innan man såg att vassen var borta till 90% i sjön.

För en kraftigt igenväxt sjö/damm i din storlek, där räcker det enligt uppgift med ett 30-40 tal karpfiskar.

Men jag tänker, kanske även kan plantera in kräftor, de äter ju växer också.

ALLA mina förslag är förbjudna att utföra utan tillstånd, eller om någon ser dej skulle man också kunna uttrycka det.

LÄNK: Aneboda fiskodling,gräskarp.

https://www.aneboda.se/graskarp/graskarpens-fodovaxter/#:~:text=Gr%C3%A4skarpen%20betar%20sin%20egen%20vi kt%20per%20dag.,igen.%20Detta%20kan%20leda%20till% 20syrebrist%20mm.

Jävligt intressant med gräskarp.
Kan man endast få tag via dom eller går det köpa "olagligt" så att säga?
Citera
2026-04-23, 05:35
Medlem
borrasss avatar
Har ett svagt minne av ett par som gjorde nåt sånt i en liten sjö som höll på att växa igen, dom kapade typ block för hand och drog upp.
Hittar inget när jag googlar tyvärr.
Men gör nåt sånt och kör stopmotion och lägg på utube, jag hade kollat iaf
Citera
2026-04-23, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har en tjärn på 100x130m som håller på växa igen.
Finns aborre där och lite ädelfisk men nu senast jag var där gick det knappt att fiska mer än på kanske 25m av tjärnen utan att fastna i massa gräs och näckrosor och nån annan växt.

Vad gör man åt detta?

Jag har funderat på att ta dig en liten flotte jag kan stå på och sen gå lös med röjsågen under vattnet.
Alternativt en lie.
Dock känns det som att det är mycket lera typ eller massa ruttna döda växter som gjort att det är 1 meter tjock lerbotten, jag är inte säker men det ser ut så när man står på land, ser alldeles brunt och geggigt ut.

Eller så tänker jag man måste ta dit nån stor jävla sug som suger upp botten och kastar det på land.
Nån smart här som vet vad man kanske kan göra?
Den är bara 300m från mitt hus så skulle va tråkigt om det inte gick att fiska där snart.
Det ligger i södra norrbottens inland.
100*130 m, köp två/tre karpar som äter upp sliten eller hör med en karpodling hur många du behöver för att hålla en balans. Dom äter ju sin egen vikt varje dag yyp
Citera
2026-04-23, 06:55
Medlem
Jordgubbes avatar
Det där med gräskarp är intressant. Så ingen risk den sprider sig till andra sjöar för den har ingen lust, "Eftersom gräskarpen inte reproducerar sig spontant, är den en kontrollerbar resurs, och kan därför användas i de känsligaste vatten", är det verkligen säkert det? Samma källa som tidigare i tråden.
Citera
2026-04-23, 07:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerfurugaard
Ordna ett fungerande avlopp, så att inte din skit rinner ut i dammen längre, då kommer den inte växa igen

Är nog inte problemet här.

Var vid en badsjö i Us - dom har haft avlopp till från 1800 till iaf 1990tal.

Sjön hade varit 45m djup men hade nu +25m dy i botten - var på vissa ställen ännu mera
Citera
2026-04-23, 07:57
Medlem
Giant Squids avatar
Jag skulle nog göra några dyk först med tuber och metalldetektor och undersöka botten först innan man börjar röra runt i allt.

Det finns exempel där man i forntid, offrade eller begravde människor i just tjärnar. Sånt kan vara intressant.
Samt i vissa gränstrakter som mellan Göter och Svear , så gömde man ofta skatter, silver osv, i krigstider. Det kunde vara bergsskrevir ,nedgrävt eller sänkt i en tjärn
Citera
2026-04-23, 09:57
Avstängd
ViCenterpartisters avatar
https://www.rormossen.se/
Vi erbjuder naturligt uppfödda karpar av högsta kvalitet för ekologisk dammvård och sportfiske.

https://www.aneboda.se/
Odling av hälsokontrollerad Gräskarp, Spegelkarp och Praktkarp.
Vi levererar över hela landet.
Citera
2026-04-23, 10:20
Medlem
Haze23s avatar
När jag var liten fäste min morfar två liar som snätt ner i vattnet på en eka, sen fick man ro runt tjärnen ett par varv. Detta gjordes på vår och höst. Sen samla man ihop alla växtdelar som flöt upp och tog upp på land. Detta höll näckrosor och liknande under vattenytan och såg till att tjärnen inte växte igen.
Citera
2026-04-23, 16:20
Avstängd
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haze23
När jag var liten fäste min morfar två liar som snätt ner i vattnet på en eka, sen fick man ro runt tjärnen ett par varv. Detta gjordes på vår och höst. Sen samla man ihop alla växtdelar som flöt upp och tog upp på land. Detta höll näckrosor och liknande under vattenytan och såg till att tjärnen inte växte igen.

Har tänkt samma men då måste man göra det varje år, hade varit bäst att slippa göra det mer än en gång
Citera
2026-04-23, 16:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Jag har en tjärn på 100x130m som håller på växa igen.
Finns aborre där och lite ädelfisk men nu senast jag var där gick det knappt att fiska mer än på kanske 25m av tjärnen utan att fastna i massa gräs och näckrosor och nån annan växt.

Vad gör man åt detta?

Jag har funderat på att ta dig en liten flotte jag kan stå på och sen gå lös med röjsågen under vattnet.
Alternativt en lie.
Dock känns det som att det är mycket lera typ eller massa ruttna döda växter som gjort att det är 1 meter tjock lerbotten, jag är inte säker men det ser ut så när man står på land, ser alldeles brunt och geggigt ut.

Eller så tänker jag man måste ta dit nån stor jävla sug som suger upp botten och kastar det på land.
Nån smart här som vet vad man kanske kan göra?
Den är bara 300m från mitt hus så skulle va tråkigt om det inte gick att fiska där snart.
Det ligger i södra norrbottens inland.
Sänk vattennivån på hösten innan isen lägger sig, sedan dämmer du till våren innan islossning så nivån höjs.
Då kommer isen att dra loss växtlighet som frusit fast och sedan lossnar när isen smält, bara att dra upp skiten på land, om den inte flyter iväg vid utloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in