2026-04-21, 23:13
Medlem
Har köpt en lägenhet från 1968, och i ett par rum finns det gamla vattenskador på träparketten (gissar element som läckt). Förra ägaren orkade inte göra nåt åt det (pensionär), men jag vill gärna ha det ordnat.

Några kamrater säger att byta golv är lätt som en plätt, och jag kastar pengar i sjön om jag anlitar en firma.

Så var börjar man?
Jag vet att jag nog vill ha ett reptåligt golv som klarar en skvätt vatten från trasiga vaser (har två kattjäklar).

Gissar jag måste riva bort den gamla parketten och lägga nytt, men ska jag behålla "underfodret" (vad det nu kallas) eller ska man riva upp allt ner till betongen?

Hur vet man hur mycket underfoder behövs i såfall?

Bör man byta man dörrtrösklar samtidigt eller det skiter man i helt?

Tackar på förhand
Citera
2026-04-22, 00:28
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tage.svensson
Har köpt en lägenhet från 1968, och i ett par rum finns det gamla vattenskador på träparketten...
Börja inte med att riva någonting. Ta reda på vad du har först.
Är det originalparkett från 60-talet (stav eller fiskben) så sitter du troligen på ett bättre golv än det mesta du kan köpa nytt idag.

I så fall: laga eventuella skador och slipa om, det blir som nytt och ofta billigare än att byta.

Många äldre parkettgolv ser ganska gulnade och trötta ut idag, men det beror nästan alltid på gammal lack som mörknat. Vid slipning försvinner det helt, och du kan välja ny finish, allt från ljus/naturlig till mörkare ton. Du är alltså inte låst vid hur golvet ser ut nu.
Citera
2026-04-22, 01:23
Medlem
killawifes avatar
Om du har en fiskbensparkett och vill hellre ha något annat så är det en bra idé att INTE riva ut parketten utan istället lägga ett nytt golv ovanpå. Man kan göra det på olika sätt, antingen tar man bort listerna och återmonterar dem eller så använder man bara en list för att dölja gapet mellan det nya golvet och listen. Det blir oftast snyggare om man monterar om alla lister och trösklar men det är givetvis mer jobb. Utöver detta så är det bara att välja ett golv, lägga foam emellan och lägga det nya golvet.
En sak som kan vara bra att göra innan är att kolla efter knak i parketten och åtgärda detta samt även kolla så att golvet är jämnt, då det är vanligt att golv sjunker med tiden. Detta är oftast inget man kan göra själv.
Citera
2026-04-22, 06:10
Medlem
AnonymHingsts avatar
Citat:
Har köpt en lägenhet från 1968, och i ett par rum finns det gamla vattenskador på träparketten (gissar element som läckt). Förra ägaren orkade inte göra nåt åt det (pensionär), men jag vill gärna ha det ordnat.

Några kamrater säger att byta golv är lätt som en plätt, och jag kastar pengar i sjön om jag anlitar en firma.

Så var börjar man?
Jag vet att jag nog vill ha ett reptåligt golv som klarar en skvätt vatten från trasiga vaser (har två kattjäklar).

Gissar jag måste riva bort den gamla parketten och lägga nytt, men ska jag behålla "underfodret" (vad det nu kallas) eller ska man riva upp allt ner till betongen?

Tackar på förhand
Du gör nog bäst i att anlita någon som kan lägga golvet åt dig. Kostar inte mycket och du slipper huvudvärken.
Citera
2026-04-22, 10:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Så var börjar man?

Tackar på förhand

Gör det på riktigt!

Kontakta ett riktigt golvföretag, en som kan parkettgolv på riktigt, be om en offert för att laga skadorna och slipa och lacka golvet, då får du sannolikt ett fint golv till ett rimligt pris, ett golv som skulle vara väldigt dyrt att köpa idag.
Du slipper den moderna "parketten" som knappt tål normalt vardagsbruk och ännu mindre tål den en slipning.
Senast redigerad av trottwell 2026-04-22 kl. 10:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in