2026-05-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nya Mercedes C-klass kan leverera det bästa helhetskoncept på elbilsmarknaden, den är inte bara väldigt snygg, den är också fullspäckad med den senaste tekniken på en 800 volt och ny plattform som dessutom ger större kupéutrymme än vanliga C-klass med förbränningsmotor.
Därtill får Nya elektriska C-klass ett stort bagageutrymme på 470 liter och en enorm frunk under huven på över 100 liter.

Nya C-klass erbjuder bla fyrhjulsdrift, 469 hk , 0-100 på 4 sekunder, 330 kW CCS , 10-80% på 22 minuter, alt 32,5 mil på 10 minuter laddtid.
Räckvidden på den fyrhjulsdrivna modellen är 76 mil.
Senare kommer en bakhjulsdriven modell på 80 mil räckvidd.

Tekniken är den senaste på elbilsmarknaden, bla finns en MBUX Hyperscreen med matrix backlight technology som sträcker sig över nästan hela bilens bredd (39,1 tum) och drivs av en AI-superdator, med bla virituell assistans, car to x, electric intelligence navigation och head up med Augmented Reality (AR) .

Priserna håller sig förvånansvärt konkurrenskraftiga, den fyrhjulsdrivna lanseringsmodellen C 400 4-Matic förväntas få ett pris på under 750.000 kronor.
Senare kommer en bakhjulsdriven modell med 80 mil räckvidd som förväntas prissättas på ca 650.000 kronor.
Inte dåligt prisläge, för en riktigt snygg! - och supermodern ny Mercedes med upp till 80 mil räckvidd.

Volvos lyxmodell ES 90 kostar från 813.000 kronor, och är därmed betydligt dyrare.
Och dessutom är räckvidden 10 mil kortare på Volvon.

Nya elektriska C-klass blir förmodligen en succé, och äntligen har vi en riktig elbil som verkligen övertygar med helheten, och därmed gör förbränningsbilen obsolet.

Diskutera.
Vad tänker ni nya C-klass och konkurrensen, Volvo ES 90, BMW i5, kommande i3, osv?

https://carup.se/mercedes-stjarnsmall-mot-bmw-ny-elbil-avslojad/

https://elbilen.se/nyheter/mercedes-c-klass-nu-med-eldrift-sa-lang-blir-rackvidden/

https://ecomento.de/2026/04/20/mercedes-c-klasse-elektroauto-version-vorgestellt/

Jag köpte ny bil förra året (Plug-In), men om jag skulle slå till på en ny bil idag, då skulle det utan tvekan bli C-klass Electric. Så jä*la snygg!
Citera
2026-05-06, 20:54
Medlem
C 400 4Matic

Från 699 000 kr.

Väljer man annan färg, bättre ljudsystem eller något annat roligt stannar prislappen på ca. 750 000 kr.

Vettigt pris? Överkomligt?
Citera
2026-05-13, 04:51
Medlem
Abscess1122s avatar
Mycket begränsat lastfönster för en bil i denna prisklass samt oerhört jobbig interiör med massa skärmar överallt. Borde varit en sportback för att maximera praktikalitet.
Senast redigerad av Abscess1122 2026-05-13 kl. 04:54.
Citera
2026-05-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
C 400 4Matic

Från 699 000 kr.

Väljer man annan färg, bättre ljudsystem eller något annat roligt stannar prislappen på ca. 750 000 kr.

Vettigt pris? Överkomligt?

En vanlig Mercedes C 220d 4Matic med metallic och bästa stereon kostar 580,000 kr som jämförelse. Sen tillkommer malus-skatt och högre drivmedelkostnad för diesel. Jag tror den faktiska kostnaden per mil är ganska jämförbar, särskilt om man behåller bilen längre.
Citera
2026-05-16, 08:44
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
En vanlig Mercedes C 220d 4Matic med metallic och bästa stereon kostar 580,000 kr som jämförelse. Sen tillkommer malus-skatt och högre drivmedelkostnad för diesel. Jag tror den faktiska kostnaden per mil är ganska jämförbar, särskilt om man behåller bilen längre.
Mervedes burmester är ett skämt minns min v70 jag körde 2002 volvos stereo original slår burmester med hästlängder. Sällan blivot så besviken när man trodde man beställt premiumljud. Mbux är jju skrot med. Enda positiva med mersa är ju stkärnan i fronten
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in