2026-04-24, 13:16
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dock är ju det enkelt för en annan att göra valet, för vilket skulle du välja en förstörd jord och radioaktivt landskap världen över, eller fängelse?
Jag har aldrig riktigt förstått folk som på allvar tror såhär. Om nu Trump bestämmer sig för att förinta Teheran och till och med några andra ställen i Iran så kommer det ju inte automatiskt att betyda att alla skjuter på alla hej vilt helt plötsligt. Inte heller kommer det att innebära en permanent förstörd planet pga. radioaktivt nedfall osv., det vet vi för att över 500 kärnladdningar har redan smällts av ovan jord och vi lever ju fortfarande.
Citera
2026-04-24, 13:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Dåså, eftersom du inte förstår vad jag säger, inte säger något intressant, och dessutom är otrevlig som fan så ser jag ingen anledning att diskutera mer med dig.

Du har totalt missförstått vad jag vill säga. Om du vill veta hur, googla.
Du bara ifrågasätter allt och från alla vinklar, det är helt omöjligt veta vad du inte förstår.

Det var du som var intresserad om denna redundans, och nej, din lathet kommer inte få mig googla och ge dig det på ett silverfat.
Och är du intresserad det allra minsta, så hade du redan tittat efter, och sett att det är både på material och ordergång.
Citera
2026-04-24, 13:21
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag har aldrig riktigt förstått folk som på allvar tror såhär. Om nu Trump bestämmer sig för att förinta Teheran och till och med några andra ställen i Iran så kommer det ju inte automatiskt att betyda att alla skjuter på alla hej vilt helt plötsligt. Inte heller kommer det att innebära en permanent förstörd planet pga. radioaktivt nedfall osv., det vet vi för att över 500 kärnladdningar har redan smällts av ovan jord och vi lever ju fortfarande.
Det är en bra fråga hur andra kärnvapen länder kommer reagera, men jag pratade om full avfyrning och där, och inget återstår av jorden och då att välja fängelse är ju en befrielse utan dess like mot ingenstans och leva.(Och nu vet du vad det var.)

En sak med dessa man avfyrat och 500st om nu det är det antalet, det är att de aldrig avfyrades samtidigt och över städer.
Och skulle det sprida sig, så är väl 500st rätt litet antal i det sammanhanget.
Citera
2026-04-24, 13:22
Medlem
Citat:
Du bara ifrågasätter allt och från alla vinklar, det är helt omöjligt veta vad du inte förstår.

Det var du som var intresserad om denna redundans, och nej, din lathet kommer inte få mig googla och ge dig det på ett silverfat.
Och är du intresserad det allra minsta, så hade du redan tittat efter, och sett att det är både på material och ordergång.
Som sagt, du förstår överhuvudtaget inte vad jag skriver och du bevisar det gång på gång. Även i detta inlägg. Och tyvärr vet jag inte hur jag ska förklara det på ett sätt som du förstår.
Citera
2026-04-24, 13:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Som sagt, du förstår överhuvudtaget inte vad jag skriver och du bevisar det gång på gång. Även i detta inlägg. Och tyvärr vet jag inte hur jag ska förklara det på ett sätt som du förstår.
Jo, jag förstår att det finns saker installerade som orden måste passera, och att personal inblandat här kan på egen hand stoppa ordern, för stunden eller kanske helt och hållet.

Vad i detta är du inte greppar?
Och att donalds makt att avfyra är bara ord på en rad på ett papper, innan hela maskineriet har godkänt det lagligt eller eget bevåg och stoppat det.
Citera
2026-04-24, 13:29
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Det är en bra fråga hur andra kärnvapen länder kommer reagera, men jag pratade om full avfyrning och där, och inget återstår av jorden och då att välja fängelse är ju en befrielse utan dess like mot ingenstans och leva.(Och nu vet du vad det var.)

En sak med dessa man avfyrat och 500st om nu det är det antalet, det är att de aldrig avfyrades samtidigt och över städer.
Och skulle det sprida sig, så är väl 500st rätt litet antal i det sammanhanget.
514 stycken varav 512 var provsprängningar och 2 var skarpa vapen som detonerades över städer. Städer som nu i 2026 har en bakgrundsstrålning som ligger under medel.
Citera
2026-04-24, 14:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
514 stycken varav 512 var provsprängningar och 2 var skarpa vapen som detonerades över städer. Städer som nu i 2026 har en bakgrundsstrålning som ligger under medel.
Okey, lite skillnad på detta och samtidigt och alla över städer.

Och för återrelatera till den som ser fängelse som bättre än strålning, ja, det vet vi ju redan var ett problem långt efter i båda städerna i Japan.
Men just i det scenariot så pratade jag om en mer omfattande avfyrning, och där man stod med fängelse i ena handen och inget mer liv i andra.
Så är det valet enkelt i alla fall i min bok, men sure, det kommer väl bara någon annan och gör det istället.
Citera
2026-04-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Kanon, tala om detta för USA och Rysslands ledningar som har mitt beskrivna agerande som standardförfarande vid fullskaligt kärnvapenangrepp.

Om någon halvdebil fiende som Kim skickar ett par robotar kan man möjligen agera som ovan, men om 150-200 vapen med 600-2000 enskilda inkommande stridsspetsar är på väg, ser situationen tämligen annorlunda ut.
Det finns inget sådant "standardförfarande". Mycket handlar om poserande och s.k. strategisk tvetydighet.

Under kalla kriget kom flera falsklarm om att USA och Ryssland avfyrat robotar mot varandra och inte ens då hände det något. Se t.ex. 1979 när ett träningsacenario av misstag laddades i en NORAD-dator som larmade om att 2200 robotar var på ingång.

I dag är ubåtsbaserade vapen relativt mycket viktigare så det är ganska osannolikt att man skulle ta sådana förhastade beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in