Citat:
Förstår du, på en rationell och mer sansad nivå, att ditt resonemang är nonsens? Låt mig bryta ner det här på en nivå du inte kan låtsas vara för dum i huvudet för att förstå.1. Många i Sverige ogillar invandrare. Inte bara de kriminella. De ogillar konceptet med MENA-folk som kommer hit och breder ut sig. Okej? Så långt är du med. Jag lägger ingen värdering i det. Det här är ett statistiskt exempel och inte en inrikespolitisk rant.
2. Det är alltså exempelvis jätte-jätte-jätte-jätte-många fler svenskar som ogillar invandrare och MENA än antalet svenskar som likt dig hakat upp sig på just kriminella individer.
3. Det finns jätte-jätte-jätte-jätte-många fler irriterade svenskar som skulle fantisera om att bara skjuta av invandrare om de fick. Än antalet svenskar som skulle vara beredda att ge sig i kast med att hamna i konflikt med beväpnade kriminella psykopater.
4. Hur många av de hundratusentals, om inte miljoner, svenskar som helst av allt bara vill utvisa varenda MENA och skjuta av dem faktiskt går och gör det?
5. Svaret på fråga 4 är, vi känner till två stycken som faktiskt satt liknande plan i verket. John Ausonius och Peter Mangs. Två. Inte två tusen. Inte två hundra. Inte tjugo. Två. Bägge tampas med mental ohälsa vilket sannolikt är orsaken till deras brottsvåg.
6. Jamen, undrar du, varför gör inte fler detta egentligen? Alltså folk som verkligen hatar invandrare? De är många. Ausonius och Mangs offer var helt vanliga pizzabagare och brevbärare. Inte ens farliga kriminella. Noll risk att råka ut för hämndaktioner. Det enda man hade behövt oroa sig för är polisen.
7. Svaret på fråga 6 är att nej, vanligt folk är inte kapabla till detta. Förstår du? Detta har inget med svenskar att göra. Vi ser exakt samma avsaknad av besinningslöst våld från någon sorts milis av allmänheten i alla länder. Överallt. Även i hårt drabbade regioner som USA, Sydamerika, Centralamerika och Asien. Vanligt folk går inte och skjuter andra, oavsett om de är kriminella eller inte. Det är detta som skiljer kriminella från vanligt hederligt folk.
8. Vän av fantasier ställer du frågan "Joo men tänk om? Allt börjar med en tanke!". Ingen begriper varför du ens diskuterar något som inte ens är teoretiskt möjligt. Förstår du detta? Det tror jag du gör. Men du vill inte medge det.
9. Det är skillnad på att säga "Jag har en kul fantasi. Tänk om..." och att säga "Jag har en bra idé som jag tror skulle fungera...". Detta begriper t om du.
10. Annars kan jag lika gärna föra lika fåniga resonemang "Tänk om alla män i hela världen utom jag valde att bli bögar över en natt? Tänk så många kvinnor som skulle bli över till bara mig! Allt börjar med en tanke! Och detta är en bra idé jag bör slipa på". Det är förvisso en underhållande tanke man kan ha kul åt. Precis som din tanke att massa svensson ska panga gängmedlemmar. Om vi håller tanken på en lekfull nivå så kan det vara kul. Men att diskutera det som ett realistiskt scenario är helt meningslöst.
11. Du vill gärna ge dig in i ett cirkelresonemang. "Jamen varför är det så orealistiskt? Tänk om...". Jaha, då börjar vi om från början. Läs punkt ett till elva här tills det sjunker in ordentligt.
Så. Där har du det. Om du ni faktiskt vill göra något åt kriminaliteten så kan vi diskutera det. Men ingen är särskilt intresserad av att diskutera fria fantasier om att panga kriminella på någon särskilt hög nivå som verklighetsförankrad idé.
Alternativt diskuterar vi din idé på en lekfull nivå som den lattjo fantasi den är. I så fall, vilket vapen skulle du välja? Själv hade jag nog valt Iron Mans robot-dräkt som kan flyga runt och skjuta värsta missilerna på packet. Hans dräkt verkar t om skottsäker.