2026-04-20, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Tur att det inte gick igenom. Politiker vars parti knappt når några procent ska inte ha hög lön och suga skattepengar... detta gäller alla partier.

De kostar oss lika mycket som andra politiker det är bara det att de själva inte får behålla pengarna utan tvingas skänka det till Partiet.
Citera
2026-04-20, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag tycker Annika Strandhäll var mer uppseendeväckande i kvällens Agenda. Riktigt psycho.
Hon var sig själv så det stämmer säkert.
Citera
2026-04-20, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är ingen riktig skatt utan en avgift för vänsterpartiets förtroendevalda som de betalar till sitt eget parti.
Det är nämligen så att V har bestämt att deras politiker skall inte ha mer lön än vanligt folk, därför måste de betala en del av sin lön till partiet.
De har bestämt att deras politiker inte skall få ha högre inkomst än 5/8 av basbeloppet efter skatt i månadslön. För 2026 innebär det alltså att en V politiker får ha som mest 37 000kr efter skatt i lön, allt de tjänar utöver det betalas till partiet i vad som brukar kallas "parti-skatt".
Nooshi har alltså 37 000kr i lön efter skatt. Jämför det med de andra partiledarna.
157 000 för Magdalena Andersson. 176 700 för Mohamsson. 193 200 för Busch. 204 000 för Kristersson. 164 850 för Åkesson. 78 500 för Amanda Lind och Daniel Helldén. 161 000 för Thand Ringqvist
Siffrorna för de andra partiledarna är före skatt.

Deras förslag var att denna "skatten" skulle minskas så att de fick behålla 41 000kr/mån som mest efter skatt. De skulle fortfarande ligga långt under alla andra partierna löner.
Maggan har samma lön som Uffe. För det har S kongress bestämt att deras företrädare ska alltid ha samma lön som en statsminister. C ledare behöll väl sin tidigare lön?

Bara 37 laxar efter skatt, så att de lever som vanliga döda.
Citera
2026-04-20, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R1D2
Tur att det inte gick igenom. Politiker vars parti knappt når några procent ska inte ha hög lön och suga skattepengar... detta gäller alla partier.

Grundarvodet som betalas ut från staten är samma för alla som sitter i riksdagen. 81 400kr/mån från i år.
Vänsterpartiets riksdagsledamöter får alltså exakt lika mycket skattepengar som alla andra riksdagspolitiker.
Man kan få ytterligare arvode om man är Ordförande eller vice ordförande i något utskott eller EU-nämnden, även talmannen har extra arvode utöver grunden.
Skillnaden är att de betalar en del av denna lönen i vad som kallas "parti-skatt" till partiet så att de bara får ut ca 37 000kr efter lön.
Sänkningen de förslog hade alltså inte påverkat vad det kostar i skattepengar, det hade bara betytt att politikerna hade fått behålla mer av sitt arvode och vänsterpartiet hade fått lite mindre pengar av politikerna.

I övrigt så är arvodet till riksdagspolitiker personligt, inte partibundet. Det spelar ingen roll hur stort eller litet parti man tillhör(eller ens om man tillhör något parti), har man blivit invald till riksdagen så får man ett visst arvode.
Citera
2026-04-20, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Maggan har samma lön som Uffe. För det har S kongress bestämt att deras företrädare ska alltid ha samma lön som en statsminister. C ledare behöll väl sin tidigare lön?

Ja det är det som är syftet med Vänsterpartiets "parti-skatt". Partiet menar att det är nödvändigt för de som styr landet att dessa har ungefär samma förutsättningar som vanliga medborgare.
Har man 81 400kr i arvode som är grunden för en riksdagsledamot så kanske man inte riktigt har så bra koll på hur det dagliga livet fungerar för en vanlig löntagare i landet.

Det var också därför partiet röstade nej.
De tyckte att det var olämpligt att göra det nu när folk har det extra kämpigt pga de ökade levnadskostnaderna. Man ansåg att i dagens ekonomi så är det extra viktigt att riksdagens ledamöter vet hur det är för "vanligt folk".
Citera
2026-04-20, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja det är det som är syftet med Vänsterpartiets "parti-skatt". Partiet menar att det är nödvändigt för de som styr landet att dessa har ungefär samma förutsättningar som vanliga medborgare.
Har man 81 400kr i arvode som är grunden för en riksdagsledamot så kanske man inte riktigt har så bra koll på hur det dagliga livet fungerar för en vanlig löntagare i landet.

Det var också därför partiet röstade nej.
De tyckte att det var olämpligt att göra det nu när folk har det extra kämpigt pga de ökade levnadskostnaderna. Man ansåg att i dagens ekonomi så är det extra viktigt att riksdagens ledamöter vet hur det är för "vanligt folk".
Jo fast 37 efter skatt är det nog få vanliga som har, snarare före skatt.
Citera
2026-04-20, 04:02
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Hon är alltid sådär. Lobotomerad och drogad. Kul att se de otroligt fula vänsterpartisterna från kongressen också.

Alltid? Trots att jag aldrig skulle rösta på Vänsterpartiet så tyckte jag att hon var den enda partiledaren som verkade sympatisk när hon "slog igenom" . Verkade helt normal och inte den där tråkiga politikertypen. (När politiker ska vara trevliga så känns det väldigt oäkta. Tänk er Ulf Kristerssons skratt. Hur äkta låter det liksom)

Men nåt har hänt. Antingen spelade hon väldigt bra i början, eller så är det jag som är dålig på att läsa av människor eller så ...

Men jag tror hon går på benzo. Har man doserat för hög dos så är det lätt att "tappa det" och det kan visa sig som personlighetsförändringar.
Citera
2026-04-20, 04:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hon har alltid sett frånvarande ut , var ingen större skillnad på det där klippet.
Det roliga skulle vara om hon och åkesson diskutera med varandrandra haha två frånvarande diskuterar Sveriges framtid

Men jag tror att dom har så extremt motstånd för att dom är extrema åt varsitt håll.
Mycke motstånd förvånade blickar.
Vågar knappt säga vad dom tycker.

Dom vet redan motståndet dom kommer få innan dom yttrar sig.

Båda går på benzo menar du?
Citera
2026-04-20, 04:09
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Alltid? Trots att jag aldrig skulle rösta på Vänsterpartiet så tyckte jag att hon var den enda partiledaren som verkade sympatisk när hon "slog igenom" . Verkade helt normal och inte den där tråkiga politikertypen. (När politiker ska vara trevliga så känns det väldigt oäkta. Tänk er Ulf Kristerssons skratt. Hur äkta låter det liksom)

Men nåt har hänt. Antingen spelade hon väldigt bra i början, eller så är det jag som är dålig på att läsa av människor eller så ...

Men jag tror hon går på benzo. Har man doserat för hög dos så är det lätt att "tappa det" och det kan visa sig som personlighetsförändringar.

Tycker mest Camilla Kvartoft var jobbig (som hon alltid är).

Har inte mkt till övers för Dadgostar för övrigt. Kan hålla med om att hon undviker raka frågor.

Annika Strandhäll var som vanligt SÄMST!

Att prenumenera på posten "SÄMST" måste va lite kul ändå...
Senast redigerad av ziracorn 2026-04-20 kl. 04:18.
Citera
2026-04-20, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

Fy fan. Bara 444.000 kr att leva på. Undrar på att hon ser trött ut. Lär få samla burkar och tomglas för att få det att gå ihop.
Citera
2026-04-20, 04:31
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Fy fan. Bara 444.000 kr att leva på. Undrar på att hon ser trött ut. Lär få samla burkar och tomglas för att få det att gå ihop.
Äckligt. När man trodde att den pengakåta kulturen i V försvann med Snickersbimbon säger Nooshi håll min öl…
Citera
2026-04-20, 04:38
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Äckligt. När man trodde att den pengakåta kulturen i V försvann med Snickersbimbon säger Nooshi håll min öl…

"Snickersbimbon" - "Håll min öl"

Fattar nada...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in