2026-04-20, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är klart att det inte stämmer. Marcus Oscarsson sprider som vanligt propaganda (vilket han har för vana att göra i allt han uttalar sig om) och de russofoba boomergubbarna som hänger i Ukrainaforumet hakar genast på och höhö-ar om bögar och ”Putler”. Det är som vanligt på Flashback, ett grupprunk för ukrotrollen.

Ryssland är ett enormt land. Världens största, utan jämförelse. Det skiljer oerhört mellan ryssar i St Petersburg och ryssar i städer som gränsar till Kina och Mongoliet. Ju länge österut desto mer fattigt och deprimerande är det och desto mer missbruk och smittspridning. Dessutom är det som du säger, det handlar om män i fyrtioårsåldern. Om missbrukare blir så pass gamla så har dom oftast dragit på sig en hel del skit på vägen så det är inte märkligt att det är skyhöga siffror i den åldersgruppen. Det är naturligtvis inte representativt för befolkningen som helhet. Går man ut på gatan i Moskva är naturligtvis inte var tredje person man möter hivpositiv. Det är fullständig galenskap och ett vansinnigt vantolkande av statistik.

Men det är så propaganda fungerar. Under första världskriget spreds rykten om att tyskarna kidnappade och åt franska och belgiska barn. Allt för att trumma upp hat och stridsvilja bland pöbeln. Vi ser samma sak idag.

St. Petersburg has one of the highest HIV prevalence rates in Russia, with incidence trends showing a decrease from 131.46 cases per 100,000 in 2015 to 70.60 cases per 100,000 by 2022.
Citera
2026-04-20, 05:05
Medlem
Ryska knarkande bögar är väl anledningen i grund o botten.
Citera
2026-04-20, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Du tänker att om de skulle ha EN sak som fungerade i Ryssland, så skulle det i så fall vara hiv-prevention? Finns det någon särskild anledning till att de skulle lyckas med just DET?
Nej, det är inte det jag tänker. Jag funderade på att föreslå dig att läsa inlägget en gång till men bedömer chanserna för att polletten då ska trilla ner som obefintliga.
Citera
2026-04-20, 06:53
Medlem
KillPus avatar
Bra! Desto mer av dessa löss dör desto bättre! För hela världen. Vidrigt folk. Skam för mänskligheten!
Citera
2026-04-20, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Då kan jag glädja dig att vi Sverige har politiker som vill avskaffa informationsplikten kring hiv så vi får större spridning av sjukdomen.
Nej, det är inte därför. Och det vet du med.
Citera
2026-04-20, 07:58
Medlem
Varför har Ryssland mycket Hiv?

1. Injicerande droganvändning (historiskt huvuddrivare) - Extremt under 1990-talet och början av 2000-talet.

2. Begränsade skadereducerande program - Staten har färre sprutbytesprogram, Knappt någon substitutbehandling.

3. Sen diagnos och låg testning i vissa grupper

4. Ökad sexuell smittspridning - oskyddat sex på grund av låg kondomanvändning i vissa grupper och bristande sexuell hälsoundervisning. Lägg där till staten vill ha mer barn

5. Sociala och ekonomiska faktorer - fattigdom i vissa regioner, arbetsmigration och begränsad tillgång till vård på landsbygden

6. Stigma och politiska hinder - HIV ses fortfarande som starkt stigmatiserat och preventiva budskap kan vara politiskt känsliga

7. Kriget i sig ökar det genom ökning av 1, 2, 4 och 5.
Citera
2026-04-20, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Berätta varför då, du som vet?
Det är för att den inte gör någon nytta men en hel del skada. Du vet det här med, annars hade du knappast uttalat dig i ämnet.
Citera
2026-04-20, 08:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaanwar
Jo, ironi är min starka sida. Var ovanstående ditt försök till ironi? Jisses.
Hört om att strutsen stoppar huvudet i sanden? ryssland har länge förnekat att det finns homosexuella ryssar. Därigenom har de låtit smittan spridas okontrollerat.

Nej strutsar stoppar inte huvudet i sanden, det är en myt. Lägger man en huva/filt över deras synfält blir det däremot lugna och medgörliga.
Citera
2026-04-20, 08:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Det var ju du som dök upp här och började yla om fårskock hit och fårskock dit. Det är exakt det den ryska staten (eller ja, eliten om vi ska använda dina ord) vill uppnå genom att avskärma sin befolkning från omvärlden: En fårskock som de kan valla i önskvärd riktning. Kom igen nu, du hajar ju det här innerst inne.
Jag skrev ett inlägg (nr29). Det var inte riktat som svar till någon användare här på Flashback, utan ett svar till TS påstående.
Du kommenterar mitt inlägg med flera påståenden som inte stämmer eller är sanna.
Citera
2026-04-20, 09:13
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blobbare
Den jude spridda sjukdomen spreds från Afrika till Europa

Vet man helt säkert att det är judar som ligger bakom spridningen av HIV? Jag trodde det var en bögsjuka? Eller vet vi nu att alla bögar även är judar?
Citera
2026-04-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Vet man helt säkert att det är judar som ligger bakom spridningen av HIV? Jag trodde det var en bögsjuka? Eller vet vi nu att alla bögar även är judar?

Det var väl en bögsjuka på 80-talet men nu är det mest en missbrukarsjuka som jag förstått det.

80-talet - okänd sjukdom så ingen behandlades = stor spridning bland den homosexuella sfären där det "knullades runt" betydligt mer och analsex var vanligare av förklarliga skäl.

Nu - känd sjukdom, lätt att testa för, bra behandlingsmöjligheter = folk är mer försiktiga med sexuella kontakter, folk som får HIV kan medicinera sig så de inte sprider det vidare osv.

Edit - får nog ta tillbaka mitt påstående om att det främst är en missbrukarsjuka.

Om vi kollar statistik för Sverige:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/statistik-och-data/hitta-statistik-och-data/hivinfektion-statistik/

Smittade inom Sverige 2024:

Heterosexuell kontakt - 18
Män som har sex med män (MSM) - 15
Orena injektionsverktyg - 0
Övriga smittvägar - 0
Uppgift saknas - 3
Totalsumma - 36

Smittade utanför Sverige:

Heterosexuell kontakt - 92
Män som har sex med män (MSM) - 80
Orena injektionsverktyg - 7
Övriga smittvägar - 18
Uppgift saknas - 43
Totalsumma - 240

Visst - manliga homosexuella är kraftigt överrepresenterade men vet inte om man kan kalla det för en bögsjuka när det är fler fall bland heterosexuella.
Senast redigerad av poiuy1298 2026-04-20 kl. 09:36.
Citera
2026-04-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
HIV sprids även lätt mellan missbrukare. Och bland deprimerade människor så frodas droger, och jag gissar att det finns många deprimerade män i Ryssland pga dess ledare och krig.

Svårt veta hur vanligt det är, kan väl bara göras mycket grovhuggna uppskattningar?

Detta brukar vara förklaringen från de som vill försvara Ryssland - spela ner bög-förklaringen.

Citat:
Russia faces a major HIV epidemic driven increasingly by sexual transmission rather than only drug use. Over 50% of new infections occur through heterosexual contact. High-risk behaviors, including limited condom use, significant HIV stigma, and lack of targeted prevention, contribute to a high incidence, with national prevalence estimated at 1.2% in 2017.

Key HIV Sexual Transmission Trends in Russia:
Heterosexual Shift: While initially driven by injecting drug use (IDU), the epidemic has shifted to heterosexual transmission.

Bridge Populations: HIV spreads from core groups (e.g., people who inject drugs) to the general population through sexual partners, creating a "bridge" for infection.

High-Risk Behavior: High-risk, unprotected heterosexual sex is the primary driver of the rise in HIV cases.

Marginalized Communities: Sex workers and men who have sex with men (MSM) are highly vulnerable, often facing violence, limited access to services, and high stigma.

Stigma and Policy: High levels of HIV stigma, along with laws restricting "non-traditional relationships," hinder prevention efforts, testing, and care access.

Prevalence: HIV incidence in Russia nearly doubled between 2005 and 2017, with adult prevalence estimated at 1.2% (0.9% for women, 1.4% for men)

Detta är lite äldre statistik men jag misstänker att fördelningen inte ändrat så mycket på sig.

Det verkar helt enkelt vara så att Ryssland har det perfekta systemet för hög HIV-spridning. Mycket missbruk, mycket bögeri, dålig sjukvård, dålig testning, stigmatiserat osv osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in