2026-04-18, 18:58
  #1
Medlem
Nån som gjort detta?
Har en kajak men brukar mest paddla på sommaren några gånger per år men nu när jag ser mn kan paddla hela vägen från norrköpg till göteborg på kanaler och sjöar blir jag väldigt sugen på att testa.

Typ 50 mil är sträckan så lär väl ta nån vecka.
Är det mycket båtar som kör på kanalerna också?
Citera
2026-04-18, 19:42
  #2
Medlem
Jag hade en havskajak när jag var yngre och paddlade runt i Stockholms skärgård och campade. Längsta turen var från Åkersberga till Nynäshamn genom ytterskärgården. Jag tyckte att det var lagom med att paddla tre mil om dagen, man kan väl paddla längre om man är fokuserad just på att paddla långt men tre mil kändes bra för mig. Fick med mig det man behövde för en vecka i kanoten förutom vatten som man fick fylla på oftare.
Citera
2026-04-18, 20:21
  #3
Medlem
TheGretaResets avatar
"I svante grundbergs spår". (kanotisten i göta kanal som realistiskt håller jämn takt med de tävlande motorbåtarna).
Citera
2026-04-18, 21:03
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Om Svante kunde så bör TS kunna. Men det är nog lättare att paddla från högsta punkten då det bör vara lite medströms pga slussarna. Alltså nerförsbacke.
Citera
2026-04-18, 21:13
  #5
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Nån som gjort detta?
Har en kajak men brukar mest paddla på sommaren några gånger per år men nu när jag ser mn kan paddla hela vägen från norrköpg till göteborg på kanaler och sjöar blir jag väldigt sugen på att testa.

Typ 50 mil är sträckan så lär väl ta nån vecka.
Är det mycket båtar som kör på kanalerna också?

Göta kanal IRL detta kan bli toppen! Kör på det!!!
Citera
2026-04-18, 21:58
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Om Svante kunde så bör TS kunna. Men det är nog lättare att paddla från högsta punkten då det bör vara lite medströms pga slussarna. Alltså nerförsbacke.

Åt viket håll skulle det va motström?
För då kommer jag fan inte padlla
Citera
2026-04-18, 22:03
  #7
Medlem
Det är uppåt till Karlsborg och sen är det nedför till Kungälv men jag tvivlar på att det är märkbart.
Citera
2026-04-19, 00:48
  #8
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Åt viket håll skulle det va motström?
För då kommer jag fan inte padlla
https://sv.wikipedia.org/wiki/Göta_kanal
Jag har aldrig åkt på den kanalen, men då den börjar och slutar vid havsnivå så vet vi (tack vare Rolles teorem och grundläggande kunskap om hur Sverige ser ut) att det finns en högsta punkt någonstans längs kanalen. Vatten är känt för att rinna från högt till lågt, att det finns slussar längs vägen bör dock underlätta en del. I Göta älv rör sig vattnet synligt.
För att underlätta planeringen av resan kan det vara lämpligt att dela upp kanalen i två resor, kanske olika år. Jag gissar att du på annat sätt sätt än paddling ska transportera dig och kajak hem igen. Den transporten kanske också kan användas för att ta sig till startpunkten.
Citera
2026-04-19, 00:48
  #9
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
"I svante grundbergs spår". (kanotisten i göta kanal som realistiskt håller jämn takt med de tävlande motorbåtarna).

Har jag också förundrats över, han måste ha paddlat på som fan😂🤪
Citera
2026-04-19, 09:49
  #10
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har jag också förundrats över, han måste ha paddlat på som fan😂🤪

En kanot kan man dra vid sidan om slussarna, även när slussarna är stängda under kväll/natt.
Under högsäsong blir det ofta kö för båtarna när de ska slussas.
Så en vältränad konotist kanske kan hålla jämt tempo med båtarna genom hela kanalen?
Citera
2026-04-19, 10:19
  #11
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
En kanot kan man dra vid sidan om slussarna, även när slussarna är stängda under kväll/natt.
Under högsäsong blir det ofta kö för båtarna när de ska slussas.
Så en vältränad konotist kanske kan hålla jämt tempo med båtarna genom hela kanalen?
Kanoter och liknade slussas inte så de måste dras förbi slussarna. Det kan nog vara bra att ha någon liten vagn om man är ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in