2026-04-18, 00:38
Medlem
Jag har funderat på en grej: varför finns det inte vantar som är en telefon? Alltså en vante med en liten skärm i handflatan, mikrofon vid tummen och högtalare vid lillfingret. Man bara lyfter handen mot örat och kör, eller kör högtalare/earphones. Perfekt när det är kallt, när man springer, cyklar eller bara inte orkar ta upp mobilen.

Flexibla skärmar finns ju redan. Batterier i handledsband också. Det känns som att tekniken finns - bara ingen som satt ihop det?

Det behöver kanske inte vara en vante? En tatuering som fungerade skärm och mobil vore ju lättast och smidigast? Men det låter orealistiskt i dagens läge? Eller jag vet inte om Elon Musk skulle hålla med.. lol.

Är det här en dum ide eller något som faktiskt skulle funka?

Och man kan ju hitta på massor med andra roliga funktioner på vanten. Har ni några idéer?

Tänk om man dessutom kunde använda teckenspråk med vanten - eller om man hade en på båda händerna. Vad skulle man kunna göra då?

Det öppnar ju för helt nya sätt att använda vantarna, inte bara som telefon utan som ett helt nytt gränssnitt?

Hoppas tråden ligger i rätt ämne!
Senast redigerad av HayabusaMannen 2026-04-18 kl. 01:37.
Citera
2026-04-18, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen
Jag har funderat på en grej: varför finns det inte vantar som är en telefon? Alltså en vante med en liten skärm i handflatan, mikrofon vid tummen och högtalare vid lillfingret. Man bara lyfter handen mot örat och kör. eller kör högtalare/earphones. Perfekt när det är kallt, när man springer, cyklar eller bara inte orkar ta upp mobilen.
Flexibla skärmar finns ju redan. Batterier i handledsband också. Det känns som att tekniken finns - bara ingen som satt ihop det?

Är det här en dum ide eller något som faktiskt skulle funka?

Och man kan ju hitta på massor med andra roliga funktioner på vanten. Har ni några idéer?

Hoppas tråden ligger i rätt ämne!

Marknaden är kanske lite liten för ett sånt specifikt tillfälle. Räcker det inte med en smartklocka och en vanlig vante?
Citera
2026-04-18, 01:57
Medlem
Onanikrems avatar
De flesta har redan en telefon i fickan och de flesta har inte vantar på sig förutom den framlidne Michel Jackson då förstås. Har du ingen ficka får du väl köpa en liten påse med senilsnöre att ha om halsen eller något armband som var modernt för 20 år sedan, där man hade telefonen på överarmen.
Citera
2026-04-18, 05:46
Medlem
Jag har varit väldigt intresserad av detta länge, alltså alternativa sätt att styra/kommunicera med saker på.

Jag köpte en Tap Strap för typ 10 år sedan (och en jävla massa andra liknande prylar, eye tracking o.s.v), något sånt hade varit bekvämare än en vante - du kan använda den inomhus med. Men tiderna har förändrats och numera räcker ett armband för att handgester ska kännas av (tror deras nya version är något sånt)

Och portabel skärm finns ju redan som glasögon (även de går att ha inne) om man nu är ute efter att slippa ta upp mobilen. Jag byggde till och med egna sådana för över 10 år sedan, när planerna på Google Glass lanserades 2012 (det var skitenkelt, behövdes i princip bara en liten högupplöst skärm vid örat och ett prisma framför ögonen, men fult såklart, men bara bara för att förklara hur intresserad jag är av sådant, och att vissa saker faktiskt kan vara skitenkla att prototypa, till och med själv utan någon utbildning)

Och viktigast av allt - ingen pratar i telefon idag. Det är bara mormor och psykopater som gör det

Så jag tror att det inte finns någon marknad för just en vante, de behoven täcks redan och går att använda inomhus

Men det är bra att fler tänker på sådant, att du tänker out of the box är en grym egenskap
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-18 kl. 06:08.
Citera
2026-04-18, 08:32
Medlem
Jordgubbes avatar
Nästan säker på att jag sett en sån fingervante nånstans, men kan inte hitta länk eller bild nu.
Under tiden så se denna klassiker ...

https://www.youtube.com/watch?v=qgW62fP0oCA
Citera
2026-04-18, 09:05
Medlem
Orealistiskt vet jag inte var det inte poppis ett tag runt pandemin att få ett chip implantat där man kunde betala räkningar, öppna dörrar med handleden... minns inte om man kunde ta emot samtal men helt ärligt känner jag att min gräns går vid implantat och tatueringar, men det kommer säkert om ett par år.

Var sugen ett tag på att beställa apple vision pro tills jag såg prislappen runt 50k och hur klumpiga de var, att de inte skäms.

Som någon annan skrev räcker de inte med en smartklocka, en vante känns på något vis föråldrat.
Citera
2026-04-18, 09:57
Moderator
Neksnors avatar
Hur är tanken att man ska porrsurfa ordentligt om skärmen är i handflatan?
Citera
2026-04-18, 10:07
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Hur är tanken att man ska porrsurfa ordentligt om skärmen är i handflatan?
Äh med en skärm som får plats i handflatan, kan du ju inte veta om det är en transa eller en riktig kvinna...
Fast TS har en poäng. Det behöver ju inte vara en Lovikkavante det kan ju vara mer som remmar som spänns över handen med.

Bästa alternativet har Futurama Leela handledsskärm.. Rymdmannen i Toy Story hade väl en liknande grej på handleden.
Citera
2026-04-18, 12:40
Medlem
Armons avatar
Kan svära på att jag runt millennieskiftet såg ett nyhetsreportage som nämnde att det i framtiden skulle lanseras en handske med inbyggd telefon. Var emellertid inte så gammal vid tillfället så det kanske är ett falskt minne.
Citera
2026-04-18, 14:40
Medlem
448s avatar
Garmin Fenix 8 Pro är en smartwatch med inbyggt LTE och går att ringa med.

Fungerar hyfsat och har även sat uppkoppling
Citera
2026-04-18, 16:37
Medlem
Flaklypans avatar
Du menar ett par sådanahära?

Hade liknande för typ 10+ år sedan

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Nästan säker på att jag sett en sån fingervante nånstans, men kan inte hitta länk eller bild nu.
Under tiden så se denna klassiker ...

https://www.youtube.com/watch?v=qgW62fP0oCA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in