Citat:
Ursprungligen postat av
goderian2
Jag har erfarenhet från verkliga livet, och jobbar. Jag visste inte vem desmond var förrens jag läste denna tråd. Jag vet inte hur stor en hektar är, det vet du inte ens själv, så vad jiddrar du om?
Berätta för hos alla när en politiker behöver ha kunskap om historia. Politiker försöker lösa samtidens, och framtidens utmaningar. Historiker kan grotta ned sig i historia, det är deras intresse. Dom är inte intresserade av det politiska spelet och samhällets utmaningar. Det är därför dom är historiker, och det är därför politiker är politiker..
Denna synen på politiker som något högstående är en kvarleva från förr, då alla politiker var män, och gick runt i frack. Politiker idag är inget annat än vanliga medborgare.
Du pratar så dumt så att det är knappt värt att svara. Men skall man styra över andra tycker jag att man behöver ha erfarenhet från den verkliga världen och dessutom allmänbildning. De där "männen som gick runt i frack" var förvisso till största delen från överklassen, men de hade så gott som alltid erfarenheter från det verkliga livet. De var akademiker, professorer, ämbetsmän, direktörer eller militärer: de var naturligtvis inte alltid några genier men de hade varit med i verkligheten och hade livserfarenhet innan de hamnade inom politiken. Med socialdemokraterna kom det en påspädning av folk med enklare bakgrund, men med livserfarenhet och kunskap om arbetslivet och hur det gick till ute i samhället. Det förekom ytterst sällan att snorungar kom in i riksdagen direkt från ungdomsförbunden.
Ett exempel: efter första världskriget nedrustade Sverige kraftigt genom 1925 års försvarsbeslut. Tio år senare drog det hop sig till en hotande situation i Europa igen och vi fick bygga upp försvaret igen. När andra världskriget bröt ut 1939 var vårt försvar fortfarande svagt och framfär allt omodernt. Vi kunde därför inte hjälpa Finland så mycket när Stalin anföll dem 1939 och sedan fick vi suga Hitlers kuk i flera år utan att våga mopsa oss mot honom. Samma sak skedde efter Sovjetunionens fall 1990, vi började raskt lägga ner försvaret och nu, när Ryssland på nytt blivit ett hot, måste vi lägga ut en massa pengar på att bygga upp färsvaret igen. Hade vi haft politiker med kunskap och bildning hade de kunnat dra paralleller till historien och se att perioder av fred och lugn i Europa alltid följts av mer oroliga perioder. Då kanske de inte lagt ner så mycket av vårt försvar utan behållit ett skelett som det varit lättare att bygga vidare på, i stället för att börja om helt på nytt till riktigt dryga kostnader. Förstår du?