2026-04-27, 23:34
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Inte särskilt svårt att räkna ut. I direktsändningen ser man en indikator som just då visade att två älgar hade simmat över älven hittills i år. Ändå fanns det höjdpunkter där man kunde se runt 20 älgar som simmade över samtidigt. Höjdpunkterna är alltså ett axplock från tidigare år.

Jaha, det har jag missat. Kasst isåfall.
2026-04-28, 01:45
Medlem
1754s avatar
Det verkar som ljudet har pajat på nattens sändning.
2026-04-28, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Tack för rapporten!

Bävern hade man velat få syn på, i dagsljus eller svartvitt.

Vid 04.30 är det väldigt ljust från den kameran (ljuset skiftar mycket från de olika kamerapositionerna) så bävern syntes väldigt väl, fångad på bild bakifrån (ben/huvud syntes inte) och på ganska nära håll.

Tyvärr så var det inte folk på plats som kunde stanna kvar med den kameran utan den bytte per automatik efter någon minut.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-28 kl. 04:46.
2026-04-28, 05:01
Medlem
Igår under natt/dagsändningen var det inte mycket som hände i älgväg! Som vanligt inspelat som jag tittade på lite då och då och knappade mig fram, visst ett antal söta renar... man va f.n de känns för mig som tamboskap.

Ca en halvtimme innan sändningen tog slut vid 18-tiden så var det en älgko med fjolårskalv som simmade runt lite vid Risudden. Precis som de såg sugna ut att ge sig på en simtur tog "tittningen" slut! Snopet...

Över älven nu 36 (ökat med 4 st sedan 18 igår).

Inget som rört sig (fyrfotingar) än så länge, från sändningen började efter midnatt.
Inga bilder från Björnmyren!!!

Tretalet siffror på simmande får han i produktionen som önskade det ha kvar till nästa år.
Hoppas de kommer igen och kanske startar sändningen i takt med att älgarna börjar visa intresse för simturer i området.

Nu är kl vid pass 05 och det är bemannat i kontrollrummet, bilder från Orrmyren börjar visas med ett antal orrar som spänner upp sig (fortfarande inget från Björnmyren).
Orrmyren får ta upp väldigt mycket tid nu, visst det rör på sig.
En vacker soluppgång ligger uppe under flertalet minuter! Vackert vatten helt stilla också i bild länge.

Verkar verkligen som de gett upp om att något spännande ska ske mellan träden vid Entren mm. Men, de kan väl låta oss andra ha hoppet kvar och skifta bilder från dessa kameror.
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-28 kl. 05:28.
2026-04-28, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Igår under natt/dagsändningen var det inte mycket som hände i älgväg! Som vanligt inspelat som jag tittade på lite då och då och knappade mig fram, visst ett antal söta renar... man va f.n de känns för mig som tamboskap.

Ca en halvtimme innan sändningen tog slut vid 18-tiden så vart det en älgko med fjolårskalv som simmade runt lite vid Risudden. Precis som de såg sugna ut att ge sig på en simtur tog "tittningen" slut! Snopet...

Över älven nu 36 (ökat med 4 st sedan 18 igår).

Inget som rört sig (fyrfotingar) än så länge, från sändningen började efter midnatt.
Inga bilder från Björnmyren!!!

Tretalet siffror på simmande får han i produktionen som önskade det ha kvar till nästa år.
Hoppas de kommer igen och kanske startar sändningen ännu tidigare om vädret nu visar sig så att älgarna är på språng tidigare.

Nu är kl vid pass 05 och det är bemannat i kontrollrummet, bilder från Orrmyren börjar visas med ett antal orrar som spänner upp sig.
Du vet väl att du kan se höjdpunkter på SVT Play? Du väljer dag uppe till höger och höjdpunkterna är sedan markerade i tidsspannet.

https://www.svtplay.se/video/jJyodQq/den-stora-algvandringen/igar-00-00?video=visa
2026-04-28, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du vet väl att du kan se höjdpunkter på SVT Play? Du väljer dag uppe till höger och höjdpunkterna är sedan markerade i tidsspannet.

https://www.svtplay.se/video/jJyodQq/den-stora-algvandringen/igar-00-00?video=visa

Jag ger mig till tåls till de visar höjdpunkter i en sammanfattning på SVT1 om ett tag (brukar så göras).
Har fullt upp med att titta live tidig morgon när det normalt brukar hända en hel del/knappa mig fram under det andra tider som jag spelat in.
2026-04-28, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Jag ger mig till tåls till de visar höjdpunkter i en sammanfattning på SVT1 om ett tag (brukar så göras).
Har fullt upp med att titta live tidig morgon när det normalt brukar hända en hel del/knappa mig fram under det andra tider som jag spelat in.
Jo men du kan använda den som en bandspelare och se var du vill. Du behöver inte spela in själv, det gör SVT.
2026-04-28, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jo men du kan använda den som en bandspelare och se var du vill. Du behöver inte spela in själv, det gör SVT.

Det begriper även en åldring som jag, men som jag skrev... struntar i play jag väljer att titta på TV:n inte på datorn.
2026-04-28, 08:02
Medlem
Funderade på igår om det inte finns några rådjur och/eller vildsvin i området.

Nu (eller för en stund sedan, började vid 07.30) visas vad jag tror är ett rådjur i bild Entren. Första ggn som jag kommer ihåg att jag sett rådjur
i sändningarna (förbaskade rådjur som var inne på vår tomt och käkade upp blommor mm). Dock var de fina att titta på från fönstret mitt i smällkalla vintern med mycket snö, kunde inte låta bli att kasta ut lite mat till dom så jag fick skylla mig själv.

Fortfarande inte några älgar i sikte detta dygn (ej heller bilder från Björnmyren).
Senast redigerad av Kattentufsan 2026-04-28 kl. 08:07.
2026-04-28, 08:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Inte särskilt svårt att räkna ut. I direktsändningen ser man en indikator som just då visade att två älgar hade simmat över älven hittills i år. Ändå fanns det höjdpunkter där man kunde se runt 20 älgar som simmade över samtidigt. Höjdpunkterna är alltså ett axplock från tidigare år.
om de inte varnar i början av sändning är de nog tvungna att blurra
2026-04-28, 22:23
Medlem
Majsmannen2s avatar
Risudden ligger blank och fin.

Naturen är vacker utan filter.
2026-04-29, 05:59
Medlem
Nu var det samlag på Orrmyren. Någon fågel med långa ben.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in