2026-04-15, 13:36
Medlem
CureMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amelberga
Ja precis, sjukt sorgligt med vuxna föräldrar som ska ge igen på sina egna barn.
Har man möjligheten att hjälpa dom så vill man väl det, innerst inne?
Annars kan man ju strunta i skaffa barn kan jag tycka.

Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Korrekt. Håller med. Denna frid att ha barn som klarar sig själva, mentalt, ekonomiskt, socialt... då känner man att man lyckats och man kan slappna av på ett helt annat sätt än om det var kaos och problem med barnen.

Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Det låter klokt. Killen kan spara till en rejäl insats och möjligtvis få lite mer kunskap som arbetare eller en person med egen inkomst. Vad man kan tänka på, sätta sig in i kostnader..
Klokt.
Alla gör vi olika upplägg för våra barn. Vissa vill ju straffa barnen "för jag har fått kämpa för allt" så ska han/hon få kämpa... Omoget.
Hjälp barnen att bli produktiva och samhällsnyttiga individer. Eller företagare...

Det är ju bara en annan uppfostringsfilosofi. Tanken på att barn som har det för enkelt blir sköra svaga och sojälvständiga. Dvs om man gör det för enkelt så härdas de inte och får det svårare i livet. Man tvingar ankomman att tidigt stå på egna ben och klara sig själv. Att det är nyttigt att ha det tufft och knapert i början. Det är karaktärsdanande. De är tuffa mot sina barn, inte för att vara elaka utan för att på ett annat sätt härda och bygga för framtiden. Tough love.
Citera
2026-04-15, 17:55
Medlem
Incendios avatar
Så länge ungdomar lär sig ansvar, att tänka på framtiden och sparande/budgetering så är det väl skitsamma om det betalas hemma eller inte(så länge föräldrarna har råd). Min fjortonåring är redan rätt sparsam av sig och har två extrajobb, men bor hon hemma som ung vuxen så ser jag gärna att hon sparar till sin framtid istället för att betala oss. Varianter på det finns ju också. Min kompis, som inte var fullt så pålitlig som ung, fick betala hyra hemma för att hon skulle lära sig lite hut och pengars värde. Men föräldrarna behövde inte pengarna och sparade i hemlighet undan det dottern betalat in. När dottern flyttade ut efter några år hade hon ett dubbelt sparande samtidigt som hon fått växa upp och skärpa till sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in