2026-04-14, 09:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Din länk i TS.

Jaha. Hehe. Nej men svensk polis verkar inte ha många rätt här. Enligt norsk polis stals bussen i Vestby, från ett ’busselskap’.

Norges motsvarighet till Trafikverket heter Statens vegvesen.
Citera
2026-04-14, 09:33
Medlem
platyzmas avatar
Haha, jag kan inte hata det här, det är en annan sorts odåga än ’walla vi slår honom bror’ och jag kan förstå tjusningen lite.

Han körde alltså närmare 20 mil mellan två länder och är bara 14? Ge grabben ett chaufförsjobb efter normal väntetid förflutit.
Citera
2026-04-14, 09:50
Medlem
Frågan är väl lite hur den stals också.

Var den öppen med nycklar i?

Känns som att detta är någon som har ett specialintresse eller även har någon i sin närhet som jobbar som busschaffis eller liknande.

Känns inte som man bara random drar förbi för att bara kika om man kan köra lite buss.

Bjuder på denna klassiker - https://www.youtube.com/watch?v=T5NTyL1JtJo
Citera
2026-04-14, 09:52
Medlem
Ur GP:

Enligt polisen var pojken samarbetsvillig och gjorde inget motstånd när bussen stoppades.

– Jag har inga uppgifter om att han ska ha kört vårdslöst eller ens för fort. Lika väl är det olämpligt att barn kör buss i trafiken, säger Jens Andersson.

En framtida bussförare!

Behöver ha varit en hel del soppa i tanken.

Vad var slutmålet? Göteborg? Malmö? Europa?
Citera
2026-04-14, 10:24
Medlem
Att köra buss är inte svårare än att köra EPA, snarare tvärtom. Handbromsen är en spak på instrumentpanel som är tydligt uppmärkt! Ev alkolås och sen i med driven och köra, bussen var troligtvis fulltankad för dagens pass dessutom. Denna gång tror jag på en skidåkande norrman.
Citera
2026-04-14, 11:10
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botteup123
Att köra buss är inte svårare än att köra EPA, snarare tvärtom. Handbromsen är en spak på instrumentpanel som är tydligt uppmärkt! Ev alkolås och sen i med driven och köra, bussen var troligtvis fulltankad för dagens pass dessutom. Denna gång tror jag på en skidåkande norrman.

Nej men, vart fick han nyckeln ifrån? Det är ju inte som om bussarna står olåsta? ... eller ..? Morgondagens rubrik: "Medelålders idiot körde ner i Älven, stal buss och plöjde ner allt i sin väg! Kom 200 meter"
Citera
2026-04-14, 11:53
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vänta, är det en ny grej?

För exakt en månad sen stal en 15-åring i Wiesbaden Tyskland en stadsbuss för att köra till flickvännen 130km bort. ’Skulle köra henne till skolan.’

https://www.bluewin.ch/en/news/international/teenager-15-drives-girlfriend-to-school-in-stolen-bus-3142941.html

Ah! Unga hjärtan, som de kan brinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Zebus
Lika väl är det olämpligt att barn kör buss i trafiken, säger Jens Andersson.

Jens Andersson, polis och citatmaskin.
Citera
2026-04-14, 12:04
Avstängd
Ge han sommarjobb?
Citera
2026-04-14, 12:40
Medlem
Orm Ondes avatar
Skulle gissa på en ”specialbegåvning” med någon bokstav fel, men klipsk nog att veta hur man startar bussen och att ta till extra utrymme i svängarna. Antar att han åkt mycket buss och studerat hur förarna gör.

Väl ute på motorvägen är det inte särskilt svårt att köra en buss, men det verkar ändå som om pojken vetat vad han gör. Inte så dåligt att köra hela vägen från Oslo till Stenungsund för en 14- åring.

Hoppas att det ordnar sig för honom, för något i mig gör att jag tycker litet synd om honom. Jag minns själv hur mycket man som tonåring längtade efter att få köra själv.
Citera
2026-04-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Nej men, vart fick han nyckeln ifrån? Det är ju inte som om bussarna står olåsta? ... eller ..? Morgondagens rubrik: "Medelålders idiot körde ner i Älven, stal buss och plöjde ner allt i sin väg! Kom 200 meter"

https://www.vg.no/nyheter/i/d47rEw/norsk-14-aaring-stjal-buss-kjoerte-til-sverige?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Gutten har kjørt helt innafor han😂
Citera
2026-04-14, 13:32
Avstängd
TheGretaResets avatar
"Ta en busstur, aldrig sur"
Citera
2026-04-14, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Har inte de flesta bussar endast huvudströmbrytare och startknapp? De som har nycklar verkar ju sitta fastmonterad, när jag pendlade till och från universitetet dagligen såg man att de vred om något vid framlyktan eller framdörren, som en liten "gömd" lucka, så öppnades bussen, därefter verkade han bara blåsa och trycka på en knapp, minns att jag funderade på detta med tanke på den förhöjda "hotbilden" mot Sverige vid den tidpunkten.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-04-14 kl. 13:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in