2026-04-11, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Skrivs det aldrig i tidningarna om Wallenberg? Har du ens någonsin sett en tidning eller är du en sån där som bara fantiserar om dina hatobjekt?

Om du skulle ens försöka undersöka dina påståenden innan du vräker ut dem så skulle du snabbt inse att det skrivs nästan dagligen i msm om Wallenbergarna..

Det ligger kanske något i det du säger. Jag läser aldrig tidningen längre.

På tiden jag läste tidningen och såg på nyheterna pratades det dock ofta om oligarker i t.ex. Ryssland och korruption inom andra länder, där privata intressen genomsyrade politiken. Det var sällan/aldrig man pratade att förhållandena såg exakt likadana ut i Sverige (vilket de fortfarande gör).

Edit:
Googlade lite snabbt och hittar på Aftonbladets (oberoende socialdemokratisk) ledarsida följande:
"Fler miljardärer skulle vara som Wallenberg"
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/XM85wr/jacob-wallenberg-fyller-70-darfor-spelar-hans-makt-fortfarande-roll-for-sverige

Där man lyfter det odemokratiska och problematiska i maktcentreringen men hyllar ändå den svenska oligarki ska modellen.

Jag står fast vid mitt påstående att svensk media gullar med Wallenberg men samtidigt fördömer korruption och oligarki i andra länder.
Senast redigerad av Decimal1 2026-04-11 kl. 17:46.
Citera
2026-04-11, 17:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Det ligger kanske något i det du säger. Jag läser aldrig tidningen längre.
Där ser man - då var det kanske lite tokigt att du påstod något som du uppenbarligen inte har en aning om. Men så kan det gå…

Citat:
På tiden jag läste tidningen och såg på nyheterna pratades det dock ofta om oligarker i t.ex. Ryssland och korruption inom andra länder, där privata intressen genomsyrade politiken. Det var sällan/aldrig man pratade att förhållandena såg exakt likadana ut i Sverige (vilket de fortfarande gör).
Nej det lär nog aldrig ha påståtts att det ser exakt likadant ut i Sverige som i Ryssland - av uppenbara skäl. Men för att förstå dessa skäl måste du nog dessvärre förkovra dig i nyheter och sånt där elände som du tydligen inte befattar dig med.
Citera
2026-04-11, 17:58
Medlem
Citat:
Där ser man - då var det kanske lite tokigt att du påstod något som du uppenbarligen inte har en aning om. Men så kan det gå…

Nej det lär nog aldrig ha påståtts att det ser exakt likadant ut i Sverige som i Ryssland - av uppenbara skäl. Men för att förstå dessa skäl måste du nog dessvärre förkovra dig i nyheter och sånt där elände som du tydligen inte befattar dig med.

Vad tycker du om gullandet med Wallenberg i Aftonbladets ledare? Varför borde andra miljardärer bli som Wallenberg, varför borde andra miljardärer ha som mål att verka utan att synas och betraktas som nästintill kungligheter och som ensam klan ha inflytande över ca. 1/3 av ett lands produktion? Ekonomiexperter tycker situationen är problematisk men ändå hyllar man i Aftonbladets ledare situationen och centraliseringen.

Jag tycker det låter vanvettigt och extremt märkligt, särskilt ur ett "socialdemokratiskt" perspektiv.

Du som verkar påläst får gärna beskriva närmre varför det är mindre problematiskt i Sverige med maktcentralisering till en enskild familj om man jämför med andra länder.
Senast redigerad av Decimal1 2026-04-11 kl. 18:01.
Citera
2026-04-11, 19:40
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vad tycker du om gullandet med Wallenberg i Aftonbladets ledare?
Jag läser sällan ledare, särskilt Aftonbladets, så jag har just ingen kommentar dessvärre.

Citat:
Varför borde andra miljardärer bli som Wallenberg, varför borde andra miljardärer ha som mål att verka utan att synas och betraktas som nästintill kungligheter och som ensam klan ha inflytande över ca. 1/3 av ett lands produktion? Ekonomiexperter tycker situationen är problematisk men ändå hyllar man i Aftonbladets ledare situationen och centraliseringen.
Kan du förtydliga frågan?

Citat:
Jag tycker det låter vanvettigt och extremt märkligt, särskilt ur ett "socialdemokratiskt" perspektiv.

Du som verkar påläst får gärna beskriva närmre varför det är mindre problematiskt i Sverige med maktcentralisering till en enskild familj om man jämför med andra länder.
Tack, men det tycker jag inte det är - jag har i själva verket stora problem med Wallenbergs maktkapital. Sen kan jag inte riktigt jämföra det med oligarkerna i Ryssland eftersom det inte finns en maktkoncentration att påverka eller dra nytta av på samma sätt i Sverige
Citera
2026-04-11, 20:24
Medlem
Citat:
Jag läser sällan ledare, särskilt Aftonbladets, så jag har just ingen kommentar dessvärre.

Kan du förtydliga frågan?

Tack, men det tycker jag inte det är - jag har i själva verket stora problem med Wallenbergs maktkapital. Sen kan jag inte riktigt jämföra det med oligarkerna i Ryssland eftersom det inte finns en maktkoncentration att påverka eller dra nytta av på samma sätt i Sverige

Jag rekommenderar dig att läsa den om du vill förstå min fråga.

Jag förstår tyvärr faktiskt inte vad du menar med ditt sista påstående. Orkar du utveckla vad som skiljer maktkoncentrationen åt Sverige/Ryssland vad gällande oligarkers inflytande och makt?
Citera
2026-04-11, 21:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag rekommenderar dig att läsa den om du vill förstå min fråga.

Jag förstår tyvärr faktiskt inte vad du menar med ditt sista påstående. Orkar du utveckla vad som skiljer maktkoncentrationen åt Sverige/Ryssland vad gällande oligarkers inflytande och makt?

Ja, Sverige vi är en demokrati till skillnad från Ryssland. Putin stjäl vad han vill och delar med sina utvalda - (bland annat har han stulit ett gruvbolag från en person jag känner), sånt ser du knappast Kristersson göra.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2026-04-11 kl. 21:17.
Citera
2026-04-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ja, Sverige vi är en demokrati till skillnad från Ryssland. Putin stjäl vad han vill och delar med sina utvalda - (bland annat har han stulit ett gruvbolag från en person jag känner), sånt ser du knappast Kristersson göra.

Ja, vi har en formell demokrati i Sverige. Att en enskild familj har så mycket inflytande som Wallenberg samt att pressen inte ser några som helst problem med det är dock inte demokratiskt.

Att Kristersson inte skulle springa i Wallenbergs ledband tror jag är en villfarelse.

Är inte Ryssland formellt en demokrati också?

Låter inget vidare med gruvbolaget.
Senast redigerad av Decimal1 2026-04-11 kl. 21:45.
Citera
2026-04-12, 06:47
Medlem
Om dom inte är släkt med Råttbarnen ( Rothschilds ) så har dom kopierat dom som fan.
Råttbarnen sålde ju vapen till båda sidorna.
Skulle inte förvånas om Wallenbergarna gjorde samma.
Citera
2026-04-12, 07:04
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Ja, jag tänker att om dom säljer vapen till utlandet , varför inte även här?
Pengar som pengar.

Vilken typ av vapen? Ett carl gustav raketgevär som sänker en stridsvagn till farbror Svensson att jaga cykeltjyvar med ?
Citera
2026-04-12, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson
Vilken typ av vapen? Ett carl gustav raketgevär som sänker en stridsvagn till farbror Svensson att jaga cykeltjyvar med ?

Jag hade nog varit en spekulant på en sådan dock...
Citera
2026-04-12, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alisvensson

Vilken underbar by bor du i vars största problem är cykelstölder ?
Berätta gärna. Flyttar dit med det samma.
Citera
2026-04-12, 12:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ja, vi har en formell demokrati i Sverige. Att en enskild familj har så mycket inflytande som Wallenberg samt att pressen inte ser några som helst problem med det är dock inte demokratiskt.

Att Kristersson inte skulle springa i Wallenbergs ledband tror jag är en villfarelse.

Är inte Ryssland formellt en demokrati också?

Låter inget vidare med gruvbolaget.

Ja det är faktiskt ganska iögonfallande att Wallenberg inte ifrågasätts mer - de blir nästan alltid klappade medhårs, i alla fall i svensk media. Man hade nästan kunnat bli lite konspiratorisk här om det inte var för att Wallenberg knappt har några ägarintressen alls i msm.😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in