2026-04-12, 23:00
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är en teknikfråga, inte ondska från staten. Googla så ser du att "FM AM-radio" kräver bandbredd och en massa sändare över hela Sverige samt naturligtvis miljoner radioapparater (där ett gammalt fint ord du förstår, lika gammalt som Brandsoldat) som inte sålts på säkert 10 år i butiker. Det blir absurt med denna gamla teknik när det redan finns bredband till alla. På samma sätt har all analog TV stängts ner för länge sedan.

Men visst får du ha en LP-spelare hemma fast du kan streama. Det är ju en kostnad du själv tar, till skillnad från en AM FM-sändare i Kaknästornet.

Vet inte om du sett rubrikerna, men SVT har sparkat 200 personal förra månaden, de måste göra en kostnadsreducering eftersom de av staten påtvingats att betala för gammal teknik i form av "marknätet". Som ju inte behövs, alla har redan internet.
Jag är mycket väl medveten om hur mycket bandbredd som används när man använder analog modulation, och avstår från att googla. Jag har inte kallat det för "AM FM-radio", dels eftersom det är en jättekonstig formulering och dels eftersom det är två väldigt olika tekniker varav bara den ena används kommersiellt i Sverige. Jag sparar lite bandbredd och avstår den googlingen.

Skillnaden är att nuvarande radiosändningar skalar bra, i så mening att ökat lyssnarantal kräver väldigt mycket mindre extra resurser mot vad som skulle krävas med strömning. Du kan ju själv försöka kolla upp hur många som skulle kunna strömma ljud samtidigt från en mast över det det 20 MHz breda FM-bandet, om alla har sin egen uppkoppling. En FM-sändning från en mast kan höras av miljoner människor på samma gång, om man vill och är i ett tätbebyggt område. Du som är så bra på IT kan ju räkna på hur det blir om folk ska strömma individuellt, men en ledtråd är att det är LITE färre.

Du skulle ju kunna argumentera för att vi då istället borde ha digital rundradio (så du slipper vinylspelarvibbar!), men problemet är att vi har miljoner mottagare som redan kör FM så det vore en väldigt stor och dyr omställning. Vi behöver beredskapen, så vilken lösning du än ersätter den med måste komma in i en ganska stor del av hushållen innan MCF tycker det skulle kännas bra i magen att skrota FM-nätet.

Huruvida man borde sända FM-radio är egentligen en helt separat fråga. Nu använder vi FM för rundradiosändningar, och när det nu finns vill jag gärna kunna lyssna på dem i telefonen, så jag slipper släpa med en separat mottagare. Jag vill ha det, andra vill uppenbarligen ha det, så man släpper fortfarande nya telefoner med FM-mottagare. Alla tycker inte det är viktigt, men för vissa är det något som väger plus när man jämför modeller och ska köpa en. Jag tycker inte kameror är viktigt. Jag skulle gärna spara lite pengar på att köpa en telefon utan kamera, eller med en enda liten kamera. Jag antar att vi båda får leva med att våra idéer om vad som är viktigt inte styr vad de stoppar i telefoner nuförtiden...

Edit: Vad menar du ens med en "AM FM-sändare" i Kaknästornet, förresten?
Senast redigerad av HanMedPinnen 2026-04-12 kl. 23:14.
Citera
2026-04-13, 14:42
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag är mycket väl medveten om hur mycket bandbredd som används när man använder analog modulation, och avstår från att googla. Jag har inte kallat det för "AM FM-radio", dels eftersom det är en jättekonstig formulering och dels eftersom det är två väldigt olika tekniker varav bara den ena används kommersiellt i Sverige. Jag sparar lite bandbredd och avstår den googlingen.

Skillnaden är att nuvarande radiosändningar skalar bra, i så mening att ökat lyssnarantal kräver väldigt mycket mindre extra resurser mot vad som skulle krävas med strömning. Du kan ju själv försöka kolla upp hur många som skulle kunna strömma ljud samtidigt från en mast över det det 20 MHz breda FM-bandet, om alla har sin egen uppkoppling. En FM-sändning från en mast kan höras av miljoner människor på samma gång, om man vill och är i ett tätbebyggt område. Du som är så bra på IT kan ju räkna på hur det blir om folk ska strömma individuellt, men en ledtråd är att det är LITE färre.

Du skulle ju kunna argumentera för att vi då istället borde ha digital rundradio (så du slipper vinylspelarvibbar!), men problemet är att vi har miljoner mottagare som redan kör FM så det vore en väldigt stor och dyr omställning. Vi behöver beredskapen, så vilken lösning du än ersätter den med måste komma in i en ganska stor del av hushållen innan MCF tycker det skulle kännas bra i magen att skrota FM-nätet.

Huruvida man borde sända FM-radio är egentligen en helt separat fråga. Nu använder vi FM för rundradiosändningar, och när det nu finns vill jag gärna kunna lyssna på dem i telefonen, så jag slipper släpa med en separat mottagare. Jag vill ha det, andra vill uppenbarligen ha det, så man släpper fortfarande nya telefoner med FM-mottagare. Alla tycker inte det är viktigt, men för vissa är det något som väger plus när man jämför modeller och ska köpa en. Jag tycker inte kameror är viktigt. Jag skulle gärna spara lite pengar på att köpa en telefon utan kamera, eller med en enda liten kamera. Jag antar att vi båda får leva med att våra idéer om vad som är viktigt inte styr vad de stoppar i telefoner nuförtiden...

Edit: Vad menar du ens med en "AM FM-sändare" i Kaknästornet, förresten?
Noterar att du valt att inte diskutera DAB som ju är den valda svenska tekniken för digital radio. Ännu en vansinnig tanke eftersom man då måste byta ut 1 miljon FM-bilstereos och radioapparater för att kunna lyssna på enbart radioljud, som ändå kan distribueras i princip gratis till alla via bredband.

Allt eftersom gamla FM-radioapparater kastas bort så faller argumentet med "beredskap". Nästan ingen under 40 år lyssnar någonsin på radio och hela konceptet faller. Det är som med sedlar, det konceptet är också bra att ha i beredskap men det faller eftersom ingen under 30 använder sedlar.

Att ha en FM-mottagare i sin mobil känns för mig ungefär lika modernt som att ha en inbyggd fick-kniv, sån som man har i en Swiss army knife. Det kan ju vara bra att ha en kniv i beredskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in