Citat:
Ursprungligen postat av
Kollektion
Svensken bryr sig inte om sitt eget land. Därför försvarar man inte sin egen flagga när den bränns. Det är modigt av muslimska länder att försvara flaggan. De är villiga att kriga för sitt land.
Om du har läst i tråden, så bränner man en svensk flagga när den ska kasseras. Det betyder inte att flaggan eller landet skändas.
Skulle någon bränna en svensk flagga för att kränka mig eller mitt land, så skulle jag ta det på samma sätt som jag tar när någon här på forumet kallar mig autist eller idiot. Jag skulle bara skaka på huvudet och möjligen tycka synd om personen.
Och jag bryr mig verkligen om mitt land.
Citat:
Ursprungligen postat av
gnurgberg
Nån har påstått för mig att Danmark har ett förbud mot att bränna andra länders flaggor, men att det är okej att bränna deras egen. Det tycker jag är en rätt skön inställning.
Känns som att det kan behövas en källa här.
Edit: Hittade det här,
I vårt grannland Danmark finns en tydligare lagstiftning mot bränning av främmande flaggor. I den danska strafflagen (12 kap. 110e §) framgår att den som offentligt vanvördar en främmande nation, en främmande stat, dennas flagga eller annan nationalsymbol samt FN:s eller Europarådets flagga kan straffas med böter eller fängelse upp till 4 månader alternativt fängelse upp till 2 år i allvarligare fall.
https://data.riksdagen.se/dokument/GR02Ju243
Så det kan stämma.