2026-04-08, 18:14
Medlem
Har din man några symptom?
Citera
2026-04-08, 19:54
Medlem
Du kan inte inbilla dig att någon ska försöka åtgärda permanenta skador medan du knarkar vidare. Du får leva utan näsa eller sluta med ladd
Citera
2026-04-08, 20:00
Medlem
Näsan kan komma att kollapsa. Dvs sjunka in.
Citera
2026-04-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freyrwil
Men hur är det möjligt?
Vad har ni snortat för någonting?

Jag är drogfri sedan 9-år men har under min tidigare karriär snortat hekton kokain och kilon med amfetamin under en 10-års period där jag var i skov och snortade konstant dagligen i månader.

Näsgången är förstorad för mig men att du sedan 2025 snortat och det gått såhär långt?

Låter otroligt, måste va nått riktigt skit.

Jag vet inte vad du ska göra men sluta upp med drogandet.
Du kommer ångra dig, jag grämer mig och har skam än idag även fast 9-år har gått.

Det tar på psyket och kroppen och det kommer slå tillbaka hårt genom livet för dig.

Alla är vi lika men också väldigt olika. Alla tar skada men det sker också på olika sätt och olika snabbt.
Citera
2026-04-09, 14:53
Medlem
Jag fattar såklart att folk här har starka åsikter kring detta och det är lätt att döma på nätet när man inte heller har hela bilden. Vissa kanske också vet hur lätt det är att triggas när båda har problem.

Jag var inte ute efter att få medlidande utan min fråga var om någon visste om sambandet mellan mina symptom.

Jag har sedan ett tidigare trauma mot näsan problem så kan kanske ha en liten del i att det har gått så snabbt. Dessutom så överanvände jag mycket nässpray i början på användandet och höll på som fan att pilla med tops.

Min man tar rätt mycket mer men har inte fått samma symptom.

Och absolut, att belasta vården när det är självförvållat är idiotiskt. Men jag tog kontakt med vården och berättade om mitt missbruk för att få hjälp. Är det inte det man ska göra?
Citera
2026-04-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Hoppas du på att någon lugnar dig genom att berätta att hålet växer igen och dina bekymmer försvinner om du snortar ännu mer? Som du säkert förstår finns det bara en väg att bli kvitt ditt dåliga läge och till och med komma vidare i livet. Sök hjälp nu. Finns det barn med i bilden?

Nej jag var inte ute efter att någon skulle lugna mig, undrade som sagt om sambandet. Nej det finns inga barn med i bilden, dum i huvudet är jag men inte så dum att jag skulle utsätta barn för något sådant.
Citera
2026-04-09, 19:13
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara6508
Nej jag var inte ute efter att någon skulle lugna mig, undrade som sagt om sambandet. Nej det finns inga barn med i bilden, dum i huvudet är jag men inte så dum att jag skulle utsätta barn för något sådant.
Ursäkta mig. Jag verkligen önskar att du/ni tar er ur detta. Gör ont att läsa. Och ja, dina besvär kommer från ditt missbruk.
Citera
2026-04-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Ursäkta mig. Jag verkligen önskar att du/ni tar er ur detta. Gör ont att läsa. Och ja, dina besvär kommer från ditt missbruk.

Tack snälla för ett konstruktivt svar utan dömande!

När jag sökte hjälp så var det också med missbruket (jag berättade allt om mitt användande och att jag ville sluta, blev rädd som fan både med andningen och svullnaden). Men vet inte om de inte trodde mig eller om jag pratade med fel läkare eller vad.

Det kanske är självskadebeteende att jag fortsätter för känner inte precis att jag får någon effekt längre. Har tidigare haft problem med alkohol och då togs jag på allvar samt fick riktigt bra hjälp. Ja jag har ju bytt ut ett beroende mot annat.

Det verkar vara svårare att få hjälp med kokainmissbruk, kanske för att abstinensen inte räknas så farlig som med alkohol?

Äsch det blir långa trådar från mig här, men tack till er som svarat på min fråga!
Citera
2026-04-09, 20:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Tack snälla för ett konstruktivt svar utan dömande!

När jag sökte hjälp så var det också med missbruket (jag berättade allt om mitt användande och att jag ville sluta, blev rädd som fan både med andningen och svullnaden). Men vet inte om de inte trodde mig eller om jag pratade med fel läkare eller vad.

Det kanske är självskadebeteende att jag fortsätter för känner inte precis att jag får någon effekt längre. Har tidigare haft problem med alkohol och då togs jag på allvar samt fick riktigt bra hjälp. Ja jag har ju bytt ut ett beroende mot annat.

Det verkar vara svårare att få hjälp med kokainmissbruk, kanske för att abstinensen inte räknas så farlig som med alkohol?

Äsch det blir långa trådar från mig här, men tack till er som svarat på min fråga!

Jag visade din tråd för en läkare som är en god vän OCH frågade chatgpt. Samma svar fån båda. Prova själv med AI. Se till att få med din man på tåget att sluta alternativt skilj dig.
Citera
2026-04-09, 22:35
Medlem
Citat:
Jag fattar såklart att folk här har starka åsikter kring detta och det är lätt att döma på nätet när man inte heller har hela bilden. Vissa kanske också vet hur lätt det är att triggas när båda har problem.

Jag var inte ute efter att få medlidande utan min fråga var om någon visste om sambandet mellan mina symptom.

Jag har sedan ett tidigare trauma mot näsan problem så kan kanske ha en liten del i att det har gått så snabbt. Dessutom så överanvände jag mycket nässpray i början på användandet och höll på som fan att pilla med tops.

Min man tar rätt mycket mer men har inte fått samma symptom.

Och absolut, att belasta vården när det är självförvållat är idiotiskt. Men jag tog kontakt med vården och berättade om mitt missbruk för att få hjälp. Är det inte det man ska göra?
Vet inte hur du tolkade mitt inlägg, men att jag nämnde att det lär vara permanent är för att jag vill att du ska vara medveten om det och ta det på allvar.

Att jag föreslog att ta det via munnen är för du ska slippa onödigt extra bekymmer med näsan utöver det.

Och det med nässprayen och topsen kan nog ha resulterat i mer skadad vävnad ja.

Jag vet inte hur man bäst behandlar detta men om du blir erbjuden en operation så ta den. De problem du har nu på natten, och särskilt andningsproblemen på natten kan orsaka ännu mer skador på andra sätt både psykiskt och fysiskt, kortsiktigt och långsiktigt, smått och stort.

Se till att du får någon hjälp för det, vare sig det är operation eller att bara testa någon slags andningshjälp på natten. Acceptera inte ”kom tillbaka om 4 veckor till om det inte blivit bättre av sig själv”, det blir dyrare för både dig och samhället.

Kräv i alla fall att du får din syresättning på natten mätt. Du kommer då att bli hemskickad med en grej som mäter din andning och syresättning i blodet en eller några nätter.

Där inga nålar inblandade - det mäts bara genom en liten ”ring” du har på fingertoppen, som kan se syresättningen genom att lysa en lampa mot huden ibland och analysera färgen, vilket funkar eftersom syresatt blod blir mer rött. Någon liten grej du får ha på näsan och några lappar du klistrar på bröstkorgen är det också.

Men viktigast av allt och som du nu inser - det måste vara totalstopp med att snorta detta, som direkt förstör vävnaden. Mer vill du inte ha.
Senast redigerad av Ballooong 2026-04-09 kl. 23:04.
Citera
2026-04-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
Vet inte hur du tolkade mitt inlägg, men att jag nämnde att det lär vara permanent är för att jag vill att du ska vara medveten om det och ta det på allvar.

Att jag föreslog att ta det via munnen är för du ska slippa onödigt extra bekymmer med näsan utöver det.

Och det med nässprayen och topsen kan nog ha resulterat i mer skadad vävnad ja.

Jag vet inte hur man bäst behandlar detta men om du blir erbjuden en operation så ta den. De problem du har nu på natten, och särskilt andningsproblemen på natten kan orsaka ännu mer skador på andra sätt både psykiskt och fysiskt, kortsiktigt och långsiktigt, smått och stort.

Se till att du får någon hjälp för det, vare sig det är operation eller att bara testa någon slags andningshjälp på natten. Acceptera inte ”kom tillbaka om 4 veckor till om det inte blivit bättre av sig själv”, det blir dyrare för både dig och samhället.

Kräv i alla fall att du får din syresättning på natten mätt. Du kommer då att bli hemskickad med en grej som mäter din andning och syresättning i blodet en eller några nätter.

Där inga nålar inblandade - det mäts bara genom en liten ”ring” du har på fingertoppen, som kan se syresättningen genom att lysa en lampa mot huden ibland och analysera färgen, vilket funkar eftersom syresatt blod blir mer rött. Någon liten grej du får ha på näsan och några lappar du klistrar på bröstkorgen är det också.

Men viktigast av allt och som du nu inser - det måste vara totalstopp med att snorta detta, som direkt förstör vävnaden. Mer vill du inte ha.

Tack för förtydligandet men ja jag är inte ute efter att hitta på andra sätt att ta, om jag hade känt så stort behov av det så hade jag testat de andra sätten som finns. Nu har det som sagt blivit ett självskadebeteende eller nåt. Och jag är sämst på att ställa krav på myndigheter, att jag fick hjälp med alkoholen var när anhöriga ringde ambulans då jag låg nersvimmad pga hög promillehalt. Hade 6,6 sista gången jag drack och fick hållas nersövd 2 dygn.

Nu när jag sökt hjälp för colan så beter jag ju mig ”normalt” och det blir såklart svårt att se eller tro att jag har så stora problem.

Återigen inte ute efter medlidande men vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Att söka hjälp på bc känns fel då de är extremt överbelastade och behöver ta hand om folk som har riktigt illa abstinens.

Ja detta blir rörigt igen..
Citera
2026-04-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justdontaskme
Näsan kan komma att kollapsa. Dvs sjunka in.

Min ena näsborre är insjunken så tror jag förstår vad du menar
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in