2026-04-07, 08:02
Medlem
grungewhores avatar
Sönerna till Gene Simmons och Paul Stanley släppte i höstas en av 2025s mest intressanta låtar, i mitt tycke. Vet inte vad jag förväntat mig, nåt slags boybandspop kanske, men blev glatt överraskad över denna 60-talsdoftande trudelutt som lät mer Crosby, Stills, Nash än Kiss om man säger så:

https://youtu.be/IFY_Kr734oc?si=N2aCSAKhr1qrFNtq

De jobbar tydligen på ett helt album, nästa singel var en stor besvikelse för mig, mer Rolling Stones-aktig i mitt tycke, även om det är ett habilt hantverk.

Vad tycker ni? Har ni lyssnat för ni varit nyfikna vad Kiss-generna leder? Eller är det helt ointressanta dagssländor som renommésnyltar? Kommer de bli något stort, eller kommer projektet falla samman snabbt?
Citera
2026-04-07, 09:08
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Sönerna till Gene Simmons och Paul Stanley släppte i höstas en av 2025s mest intressanta låtar, i mitt tycke. Vet inte vad jag förväntat mig, nåt slags boybandspop kanske, men blev glatt överraskad över denna 60-talsdoftande trudelutt som lät mer Crosby, Stills, Nash än Kiss om man säger så:

De jobbar tydligen på ett helt album, nästa singel var en stor besvikelse för mig, mer Rolling Stones-aktig i mitt tycke, även om det är ett habilt hantverk.

Vad tycker ni? Har ni lyssnat för ni varit nyfikna vad Kiss-generna leder? Eller är det helt ointressanta dagssländor som renommésnyltar? Kommer de bli något stort, eller kommer projektet falla samman snabbt?

Helt OK låt! Tycker det är fel val att döpa 'bandet' till Stanley Simmons.
Många olika inslag av musikalisk kontext. Skäms nästan för att säga det, men det låter som en AI skrivit låten och dessa grabbarna framför den.

För att bli något stort skulle jag vilja höra något nytt som jag inte hört förut men som du nämner låter det som en nostalgitripp tillbaka till sent 60 eller tidigt 70-tal. Skall följa dem och se vad för nytt som väntar.
Citera
2026-04-07, 09:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Helt OK låt! Tycker det är fel val att döpa 'bandet' till Stanley Simmons.
Många olika inslag av musikalisk kontext. Skäms nästan för att säga det, men det låter som en AI skrivit låten och dessa grabbarna framför den.
Jag förstår vad du menar med AI. Texten känns stulen rakt av, men det stör mig inte.

Jag vill tro det är deras eget verk, men tanken har funnits där, framförallt med lyriken.
Många korsreferenser till 60-talet, även Byrds etc.

Men jag tycker att åtminstone Simmons röst påminner en hel del om pappans, och i den nya låten så påminner det ibland om Mick Jagger.

Citat:
För att bli något stort skulle jag vilja höra något nytt som jag inte hört förut men som du nämner låter det som en nostalgitripp tillbaka till sent 60 eller tidigt 70-tal. Skall följa dem och se vad för nytt som väntar.
Personligen är jag glatt överraskad att så pass unga människor söker sig till 60-talet på det sättet hellre än att försöka bli Max Martin liksom. Men han kanske är passé redan i deras generation.

Misstänker att varken Gene eller Paul lyssnar på särskilt mycket (hård)rock.
Citera
2026-04-07, 09:24
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar med AI. Texten känns stulen rakt av, men det stör mig inte.

Jag vill tro det är deras eget verk, men tanken har funnits där, framförallt med lyriken.
Många korsreferenser till 60-talet, även Byrds etc.

Men jag tycker att åtminstone Simmons röst påminner en hel del om pappans, och i den nya låten så påminner det ibland om Mick Jagger.

Personligen är jag glatt överraskad att så pass unga människor söker sig till 60-talet på det sättet hellre än att försöka bli Max Martin liksom. Men han kanske är passé redan i deras generation.

Misstänker att varken Gene eller Paul lyssnar på särskilt mycket (hård)rock.

Jag håller med om allt du skriver. Skall inte ta något ifrån grabbarnas förmåga i framförandet. Jag hör också hellre en vacker ballad likt denna. Absolut trevliga röster och jag uppskattade låten. Är nog skadad av min samtid just nu så misstänksamheten kring AI lurar runt varje hörn när det är något nytt.

Som sagt, ska följa optimistikt och jag hoppas innerligt att det musikaliska uttrycket sannerligen är deras eget. Oavsett om det låter som en nostalgitripp så saknar jag att höra folk spela och sjunga igen.
Citera
2026-04-07, 09:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Jag håller med om allt du skriver. Skall inte ta något ifrån grabbarnas förmåga i framförandet. Jag hör också hellre en vacker ballad likt denna. Absolut trevliga röster och jag uppskattade låten. Är nog skadad av min samtid just nu så misstänksamheten kring AI lurar runt varje hörn när det är något nytt.
Är helt enig med dig. Det är mycket möjligt att de åtminstone använt AI för inspiration, vilket jag tror är allt vanligare även för etablerade artister nuförtiden.

Produktionen är dock rätt imponerande, det är ingen vardagsrumsgrej, men det behöver förstås inte betyda något.

Citat:
Som sagt, ska följa optimistikt och jag hoppas innerligt att det musikaliska uttrycket sannerligen är deras eget. Oavsett om det låter som en nostalgitripp så saknar jag att höra folk spela och sjunga igen.
Personligen hoppas jag att de håller sig till stilen på första låten, så de inte gör ett album som spretar av olika influenser från hela eran.

Här är singel nummer 2.
https://youtu.be/JTg_QEWknPU?si=vReQF9tJjUddM-Nz

Personligen tycker jag Kula Shaker gör bättre låtar i samma anda.

Tredje inofficiella medlemmen är denne herre, men de är alla samma generation, så...
https://www.discogs.com/artist/1494731-Jacob-Bunton?redirected=true
Senast redigerad av grungewhore 2026-04-07 kl. 09:33.
Citera
2026-04-07, 09:55
Medlem
sommarlovs avatar
Heter de verkligen Stanley Simmons, urlöjligt!
De får väl kalla sig för Eisen Witz för att bli tagna på allvar!
Citera
2026-04-07, 10:08
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Heter de verkligen Stanley Simmons, urlöjligt!
De får väl kalla sig för Eisen Witz för att bli tagna på allvar!
Och där kom JÖP-ligan
Citera
2026-04-07, 12:22
Avslutad
Riffet i versen påminner lite om bland annat Till it's gone av Yelawolf, vilket är ett groove jag gillar.

För mig låter det som att de använder sig av DADGAD-stämningen på gitarren (vilket jag verkligen gillar). Med ett capo på första bandet av någon anledning. Gissar på att sången lät ultimat i den tonarten. Det blir väldigt vackra klanger iaf.

Att de sedan vid 00:45 bryter mot reglerna är ju alltid uppfriskande. Särskilt eftersom de vid 01:35 och i outrot går in i samma mönster är fantastiskt.

De omvandlar en brygga till en refräng, eller ett tema, och lägger solot precis innan outrot. Jag gillar det.

Det kommer nog inte bli någon radiodänga eller alternativ trend á la Angine de Poitrine , men jag ger det åtminstone tre plus.
Senast redigerad av DylanRieder 2026-04-07 kl. 12:26.
Citera
2026-04-07, 12:32
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Jösses det där var musikaliskt tråkigt, intetsägandes skit i ärlighetens namn. Det enda det där duger till är som bakgrundsbrus när man dammsuger och diskar. Jag väljer dock annat att lyssna på när jag gör sånt.

Det här får 1 kalkrygg av 5 möjliga.
Citera
2026-04-07, 12:46
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jösses det där var musikaliskt tråkigt, intetsägandes skit i ärlighetens namn. Det enda det där duger till är som bakgrundsbrus när man dammsuger och diskar. Jag väljer dock annat att lyssna på när jag gör sånt.

Det här får 1 kalkrygg av 5 möjliga.
Tack, då vet vi!
Citera
2026-04-07, 12:49
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Tack, då vet vi!

Jag är glad att kunna hjälpa dig när du begår misstag. När albumet kommer så kan jag hjälpa dig med fler låtar om du vill ha experthjälp.
Citera
2026-04-07, 19:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag är glad att kunna hjälpa dig när du begår misstag. När albumet kommer så kan jag hjälpa dig med fler låtar om du vill ha experthjälp.

Jag får be att återkomma. Vad kan du tipsa om istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in