2026-04-06, 20:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Ett rutinerat band som vandrade samma blodstänkta väg som Dark Funeral och Marduk, ja, det var inga mindre än killarna i Setherial. Detta black metal-band bildades omkring 1993 i Sundsvall av Håkan 'Alastor Mysteriis' Sjödin och 'Devothan' (har vi något namn på honom?). Bitvis är det snabbt och diaboliskt men bandet har ändå vett att inkorporera lite mer variationsrika element, i alla fall på de senare releaserna.

Diskografin slutade vid ett halvdussin fullängdsalbum:

• "Nord..." (1996)
• "Lords Of The Nightrealm" (1998)
• "Hell Eternal" (1999)
• "Endtime Divine" (2003)
• "Death Triumphant" (2006)
• "Ekpyrosis" (2010)

Setherial har haft mycket ändringar i line-upen genom åren, tror inte annat. Där ett tag klev Kristoffer "Wrath" Olivius från Naglfar in och tog hand om sången (skriken) men det var väl ingenting som kanske gjorde mig jätteentusiastisk. Vokalisten som sen tog över mikrofonen (Infaustus) har faktiskt en blogg som inte alls är så dum, adressen är www.hatpastorn.com. Bland det sista i livsteckenväg som postades om bandet var musikvideon till låten "A World In Hell" och därefter tog det mer eller mindre stopp. Ingen förklaring till nedläggningen fick fansen.

Händer det att ni lyssnar på Setherial och vilket album är det som brukar gälla då?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-04-06 kl. 20:40.
Citera
2026-04-06, 20:36
Avstängd
Negreritvs avatar
Nej, lyssnar hellre på MGLA då dom är heterosexuella till skillnad från Setherial
Citera
2026-04-06, 21:45
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
En gång i tiden fanns det ett webzine som hette Metalfrenzy och där fanns det en recension av Setherials "Endtime Divine". Kort recension så varför skulle vi inte kunna plocka denna rakt av?

Citat:
Då var Setherial tillbaks efter ett rätt långt uppehåll. Inte riktigt samma sättning som förut, men inte mindre intressant för det. När väl Wrath (Naglfar) tar ton på skivan har man redan fått höra det intro som man i stort sett får höra på alla låtarna på skivan. Trummorna smattrar ett maskingevär på öppningsminuten på nästan alla nio låtarna. Okej att det visar hur stor mjölksyra - tålighet Alastor Mysteris har, men det är föga intressant flera låtar på raken. När han väl lugnar ner sig vissa partier, infinner sig i det härligt kristallklara Tägtgren ljudet ett gött riffande (delar av albumet är inspelat i Abyss studion). Detta hade kunnat bli en jäkligt bra blackmetal platta om fler mellanpartin hade blandats in i låtarna i stället för bara mangel rakt igenom. För det blir tråkigt att lyssna på i längden tyvärr..

Recensionen skrevs av Rickard Mårtensson och han tyckte betyget fick stanna vid 2,5/5.
Citera
2026-04-06, 22:11
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Nej, lyssnar hellre på MGLA då dom är heterosexuella till skillnad från Setherial
Är de bögar? Har aldrig hört dem tror jag, men om de jämförs med Dark Funeral så måste de ju vara det...
Citera
2026-04-07, 08:33
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Fanns en recension på www.skruttmagazine.se där Setherials "Death Triumphant" avhandlades. Datum 12/5-06.

Citat:
Riktigt tuffa är Setherial och jag tänker alltid på trummisen när jag hör sådan här musik. Kul ändå att man hör sångaren så pass bra och att han inte drunknar i det tuffa soundet. Men i allt ”oväsen” hör man en melodisk ådra. Men för mycket av sådan här grym metal som de spelar orkar man inte alltid med men just idag är en sådan dag då jag orkar det så jag sätter nog på det igen. Jag kan inte slänga mig med en massa tuffa namn så jag nöjer mig med att säga att det är tuff metal med mycket snabba trummor de spelar.

Skribenten var hyfsat nöjd och gav albumet en sexa i betyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in