2026-04-09, 23:09
Medlem
Så dålig journalistik! Ingen fakta
Bara för det misstänker man självmord
Var han deprimerad?
Citera
2026-04-09, 23:23
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Så dålig journalistik! Ingen fakta
Bara för det misstänker man självmord
Var han deprimerad?

Dålig journalistik?? En man har kört ihjäl sig på snöskoter, och det är precis vad de rapporterat.
Ska journalisterna spekulera om orsaken till olyckan eller t.o.m rota i mannens privatliv, tycker du? Det lär ju dessutom pågå en polisutredning angående denna olycka.

Det dör f.ö massor av människor både på snöskoter, motorcykel och i bilar i Sverige varje år. Tycker du att journalisterna ska spekulera om olycksorsaker även vid dessa dödsfall?
Citera
2026-04-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Dålig journalistik?? En man har kört ihjäl sig på snöskoter, och det är precis vad de rapporterat.
Ska journalisterna spekulera om orsaken till olyckan eller t.o.m rota i mannens privatliv, tycker du? Det lär ju dessutom pågå en polisutredning angående denna olycka.

Det dör f.ö massor av människor både på snöskoter, motorcykel och i bilar i Sverige varje år. Tycker du att journalisterna ska spekulera om olycksorsaker även vid dessa dödsfall?
Du tolkar nog mig fel
Men de borde skriva mer detaljerat var det var, vilken väg och hur väglaget var mm
Kan även notera att det är vanligt med skoterolyckor just i området Bruksvallarna
Har de koll på folk som hyr? Hur är alkoholpolicy, kanske slarvas det.
DET borde lokala journalister granska
Citera
2026-04-10, 20:27
Medlem
Citat:
...
Varför tror du att en lokal journalist får nåt publicerat?
Citera
2026-04-11, 04:31
Medlem
Citat:
Du tolkar nog mig fel
Men de borde skriva mer detaljerat var det var, vilken väg och hur väglaget var mm
Kan även notera att det är vanligt med skoterolyckor just i området Bruksvallarna
Har de koll på folk som hyr? Hur är alkoholpolicy, kanske slarvas det.
Grävande journalistik btrf en tragisk olycka?
Du är Flashbackskadad.

Snöskotrar är farliga leksaker. Tro mej, jag har kört skoter i 45 år. Och nära har det varit ibland. Alltså, 170 hk på en 220 kg lätt snöskoter!

4-T motorer som är vanliga numer har även en grym gasrespons. Det bär iväg direkt, bara man ens tittar på gasreglaget. Lägg därtill lång högkamsmatta med bra grepp, samt noll styrning när det bär iväg, men dålig bromsverkan ändå.
Senast redigerad av allvar66 2026-04-11 kl. 05:26.
Citera
2026-04-11, 13:42
Avstängd
Jättedum fråga, hur vanligt är det med hjälm på snöskoter?
Citera
2026-04-11, 14:06
Medlem
DennisOlofs avatar
@allvar66 precis.

Jag har noll erfarenhet av skoter men har däremot kört en del fyrhjuling, olika gaffeltruckar osv. För mig är det uppenbart att många fordon med undantag för bil, buss, lastbil faktiskt kan bli farliga om man gör icke genomtänkta saker med fordonet.

Ofta är det något av eller i en dålig kombination av, fylla, hög hastighet, avsaknad av skydd, dåligt omdöme, oerfaren av att hantera fordonet osv. Olyckor händer även de personer som har mycket kunskap och erfarenhet även om det inte är ofta man läser om en sådana olyckor. Ofta ses fyrhjuling, skoter, jetski och andra fordon som "lek" fordon vilket ofta ökar risken då folk helt enkelt gör knasiga saker. Självklart ska folk få ha roligt men man måste sätta sina egna gränser och tänka sig för vad man gör, det är ofta där det brister och sedan är olyckan framme.

Vi har nog alla gjort mindre bra saker eller sådant som är rent knas, men tanken är att man ska läsa sig av misstag. Problemet är att en del misstag gör man bara en gång och man kan inte lära sig av det eftersom det blev permanent slut. Nu vet jag inte hur vanligt det är med fylla på skoter men jag minns transportstyrelsens utredning rörande fyrhjulingar där man pratar om totalförbud men när rapporten kom visade det sig att en stor majoritet av alla olyckor hade alkohol i bilden. Då fick man helt enkelt acceptera att så är det bara.

Men det är alltid tråkigt när folk avlider, och i typisk FB anda ska ska man alltid gräva upp en massa saker om personen eller göra påstående som är helt påhittade, eller att man gör antaganden som inte allts behöver stämma. Pöbelns grävande reportrar typ.
Citera
2026-04-11, 14:34
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg

Det är lagkrav dvs man måste ha hjälm, det sagt så lever ju inte alla upp till detta hela tiden.
Citera
2026-04-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Grävande journalistik btrf en tragisk olycka?
Du är Flashbackskadad.

Snöskotrar är farliga leksaker. Tro mej, jag har kört skoter i 45 år. Och nära har det varit ibland. Alltså, 170 hk på en 220 kg lätt snöskoter!

4-T motorer som är vanliga numer har även en grym gasrespons. Det bär iväg direkt, bara man ens tittar på gasreglaget. Lägg därtill lång högkamsmatta med bra grepp, samt noll styrning när det bär iväg, men dålig bromsverkan ändå.
Låter minst sagt för j-lgt
Finns inte de där miniskotrarna kvar?? Jag har kört en sån
Verkar lagom
Tragisk olycka
Har varit flera olyckor med skoter i Bruksvallarna det var det jag fokuserade på angående granskning
Citera
2026-04-12, 08:02
Medlem
Phil.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Beror lite på vart du är i landet, i Södra Norrland så förefaller det vara vanligare. Men Peltor-kåpor, goggels och valfri mössa är rätt vanligt i Norra Norrland.
Citera
2026-04-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phil.H
Beror lite på vart du är i landet, i Södra Norrland så förefaller det vara vanligare. Men Peltor-kåpor, goggels och valfri mössa är rätt vanligt i Norra Norrland.
Renskötare låter det som, mdn de mpste ha hjälm de med, samt vid arbete i skogen.
Skönt med hjälm annars, dämpar ljudet och håller en varm. Jag känner då ingen som kör utan hjälm.
Citera
2026-04-12, 22:26
Medlem
Mannen drev Ica Maxi i Borlänge som sagt. Väldigt duktig affärsman. Har en sjuhelvetes villa i utkanten av kommunen. Väldigt trevlig man. Har dock hört att personalpolitiken kanske inte varit den bästa alla gånger men många har arbetat länge i butiken så det råder väl lite delade meningar. Vet många som trivs jättebra där. Tror nog att gasen eller något hängt sig eller liknande alt sjukdomsfall som lett till olyckan. Hen kommer i alla fall vara saknad som handlare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in