2026-04-04, 20:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Inte då. Du uppvisar tydligt att du tillhör en lägre samhällsklass. Du är osäker på din status och det är så typisk lågklass-beteende att då behöva peka på simpla saker som vilken hand som håller gaffeln för att "visa att du också kan".
Om du inte kan men försöker syns det ganska tydligt. Men då får du pluspoäng för att du försöker trots allt. Om du har uppfostran går det helt av sig självt och ser bara naturligt ut.
Citera
2026-04-04, 20:52
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Bordsskicket visar till viss del klass och bildning.

Jag är en pundare och har till och med bordsskick. Är man inte ett barn eller ett Ica Jerry mongo så ska man visa klass vid matbordet.

Tack sträng farmor. Något annat man ABSOLUT inte fick göra, ha armbågarna på bordet.
Citera
2026-04-04, 20:53
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Om man hamnar i ett officiellt sammanhang, t.ex. bröllop, begravning eller nobelfest blir du till allmänt åtlöje om du inte kan hantera kniv och gaffel.
Extra viktigt om det är internationellt.

Och det har absolut noll att göra med personlig sexuell läggning.

Jag skulle aldrig gå någonstans där jag är tvungen att bete mig som ett spån. Det är urlöjligt.
Citera
2026-04-04, 20:58
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Jag skulle aldrig gå någonstans där jag är tvungen att bete mig som ett spån. Det är urlöjligt.

Ingen tvingar dig, det är lika lätt som att cyckla eller simma, eller är det också svårt? Titta på hur de äter mat i mena länder. Inden, Afrika... De är som djur som ligger hundratals år bak i tiden. Det är inte svårt att bete sig vid matbordet. Okej om du sitter själv i din lägenhet men offentligt? Alla kommer tro du går på samhall.
Citera
2026-04-04, 20:59
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Gott bordsskick existerar emellertid i verkligheten. De sammanhang du nämner i TS är tv-underhållning med simpla människor för simpla människor. Båda kategorierna befinner sig på en plats i samhället där de sannolikt inte lider av sitt eftersatta bordsskick.
Det förklarar inte varför man inte skulle kunna skärpa sig om man har en TV-kamera i nyllet.
Citera
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Det finns femtielva olika program på TV som handlar om mat.
"Här är ditt kylskåp", "Halv åtta hos mig" etc.

Det man förundras över är att vuxna människor inte kan hantera kniv och gaffel.
Använder gaffeln i fel hand.
Använder gaffeln som sked.
Stoppar kniven i munnen.

Oaptitligt att se vuxna baxa in grejor i matluckan utan någon som helst stil.

Bordsskick fick man lära sig i folkskolan på 1960-talet.
Om man nu inte redan hade lärt sig det hemma.

Jag är helt öppen med att jag inte ens kan äta med gaffel och kniv utan att det ser ut som ett jävla projekt.
Har aldrig kunnat den konsten.

Däremot tuggar jag med stängd mun i alla lägen, det däremot är såpass ovanligt nuförtiden att man kan kalla det sofistikerat.
Citera
Avslutad
Citat:
Det förklarar inte varför man inte skulle kunna skärpa sig om man har en TV-kamera i nyllet.
De vet inte bättre.
Citera
2026-04-04, 21:01
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Tack vare en sträng Farmor som lärde oss barn bordsskick, inga armbågar på bordet t ex hon var arbetarklass!
Citera
2026-04-04, 21:03
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Dessvärre är sånt krav vid offentliga tillställningar.
Det är inte länge sen slipskrav försvann för krogbesök.
För 40 år sedan blev jag nekad inträde till restaurang för att jag bar jeans.
Citera
2026-04-04, 21:04
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Ingen tvingar dig, det är lika lätt som att cyckla eller simma, eller är det också svårt? Titta på hur de äter mat i mena länder. Inden, Afrika... De är som djur som ligger hundratals år bak i tiden. Det är inte svårt att bete sig vid matbordet. Okej om du sitter själv i din lägenhet men offentligt? Alla kommer tro du går på samhall.

Nej det är idiotiska opraktiska regler.

Exempelvis: Att ha gaffeln i vänster hand för att det anses vara bordsskick även fast det är helt opraktisk. Varför? Jo för att det finns några gamla regler som säger att det är så man ska göra.
Citera
2026-04-04, 21:06
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Däremot tuggar jag med stängd mun i alla lägen, det däremot är så pass ovanligt nuförtiden att man kan kalla det sofistikerat.
Det hade jag inte tänkt på.
Ännu värre om man för samtal samtidigt som man tuggar mat.
Citera
2026-04-04, 21:07
Avslutad
Jag har fått lära mig bordsskick men tycker att det är lite förlegat att tänka på hur andra använder sina bestick när de äter mat.

Saker jag dock reagerar på är om du smaskar eller tuggar med öppen mun ,det är ju ganska oaptltligt men sen vilken hand du har gaffeln i struntar jag faktisk i.

Jag har jobbat inom krogbranschen i typ 30 år och jag kan lova att det är inte många som vet hur man dukar ett bord med vilka bestick och vilka man använder till vilken mat av folk i min åler ( 48 år )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in