Finns ute på Kickstarter. Citaten i inlägget kommer därifrån.
"Realis" är ett rollspel skapat av Austin Walker, DM i "Friends at The Table", och tidigare anställd vid bl.a. TV-spelssajterna Waypoint och Giant Bomb.
I motsats till exempelvis Dungeons and Dragons används inga tärningar i Realis, utan alla osäkerheter kring narrativ och händelser bestäms via "Class Sentences":
Tanken är alltså att varje klass (av vilka det finns 55) börjar med fyra så kallade +0 Sentences, som kan "levlas upp" och således bli starkare men också mer specifika. En så kallad +1 Sentence slår en +0, men kan inte användas i lika många kontexter.
På det stora hela tycker jag det låter som ett intressant koncept, men jag har lite svårt att se hur det fungerar i praktiken. Det blir inte ett lika mekaniskt spel som Dungeons and Dragons, utan något som i ännu större utsträckning är till för att tillsammans berätta historier. Jag har dock lyssnat på en del av Austin Walker, och vet att jag brukar uppskatta det han gör.
Jag har kickstartat spelet på $50-nivån, eftersom att jag gärna vill ha den i tryckt format ifall jag någon gång skulle spela.
Austin Walker har för övrigt uttryckt att han inte planerar att släppa något ytterligare material (såsom allehanda böcker till Dungeons and Dragons), men däremot arbetar på en uppföljare som istället ska vara starkt styrt av tärningar.
Vad tror Flashback? Kan det vara något större ha?
"Realis" är ett rollspel skapat av Austin Walker, DM i "Friends at The Table", och tidigare anställd vid bl.a. TV-spelssajterna Waypoint och Giant Bomb.
Citat:
Realis is a setting for moon-hopping adventure, arcane discovery, fatal conflict, and meditations on the ever-changing nature of the self, society, and history. It is an uncanny cosmos where a thousand satellites orbit a massive, incandescent planet, the titular Realis, from which only the saint-like Radiant have ever returned. Above it, the Corpse Sun roils and emits its final dregs of light. Below, the Great Void churns, eager to swallow anything that errs too near. And between, across the Thousand Moons, the great powers squabble, scheme, and skirmish.
I motsats till exempelvis Dungeons and Dragons används inga tärningar i Realis, utan alla osäkerheter kring narrativ och händelser bestäms via "Class Sentences":
Citat:
Class Sentences in Realis begin broad but weak, reflecting people who are full of potential but not yet sure of who they are. As players use these Sentences—particularly in scenarios where they’re unsuccessful—they’ll reach points of Realization, wherein they can increase their power by limiting their scope. For example, a +0 Sentence like the Newshound's 'I always slip past the perimeter' could become a +1 Sentence, such as 'I always I always slip past the perimeter at night', 'I always slip past the perimeter when there's a distraction', or 'I always slip past the perimeters of the Imperial Empest'.
Tanken är alltså att varje klass (av vilka det finns 55) börjar med fyra så kallade +0 Sentences, som kan "levlas upp" och således bli starkare men också mer specifika. En så kallad +1 Sentence slår en +0, men kan inte användas i lika många kontexter.
På det stora hela tycker jag det låter som ett intressant koncept, men jag har lite svårt att se hur det fungerar i praktiken. Det blir inte ett lika mekaniskt spel som Dungeons and Dragons, utan något som i ännu större utsträckning är till för att tillsammans berätta historier. Jag har dock lyssnat på en del av Austin Walker, och vet att jag brukar uppskatta det han gör.
Jag har kickstartat spelet på $50-nivån, eftersom att jag gärna vill ha den i tryckt format ifall jag någon gång skulle spela.
Austin Walker har för övrigt uttryckt att han inte planerar att släppa något ytterligare material (såsom allehanda böcker till Dungeons and Dragons), men däremot arbetar på en uppföljare som istället ska vara starkt styrt av tärningar.
Vad tror Flashback? Kan det vara något större ha?