2026-04-02, 13:19
Medlem
Är det någon mer som stör sig som fan på denna typ av livsstil? Det går en reklam på youtube om en knarkare som berättar om bänken han suttit på och knarkat, och han har samma inställning som alla andra av dessa avskum. Man kan sammanfatta det så här;

Conny har knarkat, varit hemlös, rånat folk, aldrig haft ett jobb och skapat skador på infrastruktur för miljoner när han stulit koppar för att köpa sitt heroin. Conny blir intervjuad av media och säger "samhället låtsas att jag inte finns, men jag vill visa att jag finns så samhället och alla dess människor ska se mig och skämmas för vad de har gjort mot mig". Själv har Conny ingen skam för att han bara varit en enda stor last för samhället.

Denna attityd finns i organisationer så som KRIS, där förkortningen alltså inte står för "Kriminellas Rätt I Samhället", utan "Kriminellas Revansch I Samhället". Alltså ungefär som att de är sura över att deras rånoffer inte har lämnat över sina värdesaker tillräckligt snabbt. Folk som lever denna livsstil (före detta kriminell som ska mjölka sin historia och skylla på alla andra) har en återfallsfrekvens som är extremt hög. Hur har det kunnat bli accepterat att folk har denna mentalitet?
Citera
2026-04-02, 13:31
Medlem
tutankhumans avatar
Dels har människor aldrig tidigare varit så bortskämda som idag. Dels har allt snack om Rättigheter stigit dem i huvudet så att Skyldigheter/Plikt hamnat i bakgrunden eller helt försvunnit.

Jag har själv levt knarkarlivet men jag har aldrig haft inställningen att jag bara har rätt att få, få och få. Jag fick visserligen hjälp men tyckte att det var ganska pinsamt att ta emot den. Jag tog dock emot den, och det kostade ju samhället någonting - men idag är jag fri från drogerna. Öl kan jag fortfarande hinka i mig emellanåt, men jag jobbar och är inte längre en belastning.

Men min poäng är att även när jag knarkade så var jag lika irriterad på den mentalitet som du beskriver, och ja, jag stötte ofta på den bland de som jag umgicks med.
Citera
2026-04-02, 13:43
Medlem
Den arbetslösa afrikanska kvinnan, med 8 barn, kräver att samhället ska fixa en större lägenhet med tillhörande inredning.

Föräldrar till mördade gängkriminella som skyller på regeringen, och att det är samhällets fel. Pojken var "så skötsam, och ville bli pilot". En mamma hade sagt att "hennes son alltid hjälpte gamla över gatan". Det är aldrig deras fel, utan "samhällets skyldigheter att se till att barnen inte blir kriminella".
Citera
2026-04-02, 13:49
Medlem
Olduvais avatar
Nu är ju jag en svensk, arbetande icke-knarkare, men jag kn tycka att samhället är skyldigt att göra vettiga saker för mina skattepengar. Typ hjälpa pundare så att de inte gör inbrott och skit som kostar folk och samhället massa pengar.

Framförallt så tycker jag att man förtjänar att samhället inte aktivt motarbetar en
Citera
2026-04-02, 14:03
Medlem
grungewhores avatar
Hade en del kontakter med KRIS representanter för 20 år sedan, gamla skolans pundare och kåkfarare. De hade ingen av den attityd du beskriver.
Citera
2026-04-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hade en del kontakter med KRIS representanter för 20 år sedan, gamla skolans pundare och kåkfarare. De hade ingen av den attityd du beskriver.

Jag hade mycket kontakt med KRIS representanter genom mitt tidigare jobb, och alla hade den attityd jag beskriver.
Citera
2026-04-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Nu är ju jag en svensk, arbetande icke-knarkare, men jag kn tycka att samhället är skyldigt att göra vettiga saker för mina skattepengar. Typ hjälpa pundare så att de inte gör inbrott och skit som kostar folk och samhället massa pengar.

Framförallt så tycker jag att man förtjänar att samhället inte aktivt motarbetar en
Det skulle bli billigare så. Sätt dem i arbete, så blir det en distraktion samt en möjlighet att känna sig delaktig i samhället. I synnerhet städjobb och liknande kan vara ett bra sätt att motverka vandalism då det inte är så kul ens för en pundare att förstöra nåt de vet om att de själva måste städa upp.
Citera
2026-04-02, 14:42
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruitCombo
Jag hade mycket kontakt med KRIS representanter genom mitt tidigare jobb, och alla hade den attityd jag beskriver.
Kanske det var mer nyligen?
Pundare och kriminella idag är ju produkter av sin samtid.

Jag ser även denna attityd hos vanliga unga människor som jag inte skulle anställa någonstans
Citera
2026-04-02, 14:44
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Den arbetslösa afrikanska kvinnan, med 8 barn, kräver att samhället ska fixa en större lägenhet med tillhörande inredning.

Föräldrar till mördade gängkriminella som skyller på regeringen, och att det är samhällets fel. Pojken var "så skötsam, och ville bli pilot". En mamma hade sagt att "hennes son alltid hjälpte gamla över gatan". Det är aldrig deras fel, utan "samhällets skyldigheter att se till att barnen inte blir kriminella".
Precis.

Det är knappast bara pundare och kriminella. Hela denna attityd genomsyrar människor födda efter 1986 och framåt.

Någonstans urholkades egenansvaret helt, och idag ska lärare uppfostra ens barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in