2026-06-10, 18:50
Medlem
groovesnuss avatar
Billigaste Volvo med bensinmotor 430 000
Billigaste Volvo med elmotor 430 000

Renault Clio bensin 300 000
Renault 5 Electric 364 000

Vad är skillnaden i vägskatt och milkostnad?
🤷‍♂️
Citera
2026-06-10, 19:54
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Billigaste Volvo med bensinmotor 430 000
Billigaste Volvo med elmotor 430 000

Renault Clio bensin 300 000
Renault 5 Electric 364 000

Vad är skillnaden i vägskatt och milkostnad?
🤷‍♂️
Vad är skillnaden i storlek?
Citera
2026-06-10, 22:28
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Vad är skillnaden i storlek?
EX30 är lite mindre än XC40
Renault 5 och Clio är lika stora
Citera
2026-06-10, 23:03
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
EX30 är lite mindre än XC40
Renault 5 och Clio är lika stora
EX30 är mycket mindre än EX40 i verkligheten , det skiljer exempelvis nästan en halv kubikmeter (!) i bagagevolym med nedfällt ryggstöd .

Samma med R5 och Clio , helt annan kupevolym
Jämför inte äpplen och päron

Har du ens provkört bilarna ?
Det har jag , förutom nya R5 som var så liten att jag inte kunde få till en säker körställning .
Samma sak med Hyundai Inster som kanske passar en buteljaxlad 160-centimeters koreansk tonåring , men inte en svensk gubbe med diskbråck
Senast redigerad av sealstryper 2026-06-10 kl. 23:15.
Citera
2026-06-12, 14:05
Medlem
Är ekonomin det viktigaste så är en 10+ år gammal bensin bil gärna mindre att föredra. Betalar max 1000 kr månaden för min och då är allt inräknat, skatt, försäkring, bensin, reparation, service, inköpskostnad...ja vad mer finns det?
Peugeot 107. Inte trevligast, inte skönast, inte mysigast, inga "coola" features som blinkande skärmar och led lister överallt, bara 4 hjul och en motor i princip.
Största reparationen var avgasröret som rostat sönder, kostade 300 spänn på biltema och bara lossa en 10mm bult, snabbt och enkelt precis så det ska vara.

problemet jag ser med elbilar är att det finns inga små billiga enkla varianter.
Citera
2026-06-12, 23:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Är ekonomin det viktigaste så är en 10+ år gammal bensin bil gärna mindre att föredra. Betalar max 1000 kr månaden för min och då är allt inräknat, skatt, försäkring, bensin, reparation, service, inköpskostnad...ja vad mer finns det?
Peugeot 107. Inte trevligast, inte skönast, inte mysigast, inga "coola" features som blinkande skärmar och led lister överallt, bara 4 hjul och en motor i princip.
Största reparationen var avgasröret som rostat sönder, kostade 300 spänn på biltema och bara lossa en 10mm bult, snabbt och enkelt precis så det ska vara.

problemet jag ser med elbilar är att det finns inga små billiga enkla varianter.
Det finns det visst.
Citroën e-C3, Fiat Panda electric, BYD Dolpfin Surf och någon till, finns som nya för under 300.000 kronor.
Och runt 100.000 finns en hel uppsjö av beg Leaf, ZOE och E-up mfl.
Citera
2026-06-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det finns det visst.
Citroën e-C3, Fiat Panda electric, BYD Dolpfin Surf och någon till, finns som nya för under 300.000 kronor.
Dessa kistor är lagom dimensionerade för att praktiskt och kostnadseffektivt sänkas ner i graven om oturen är framme och man krockar med en katt, eller liknande för dessa bilar livsfarliga hinder.
Citera
2026-06-12, 23:46
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Det finns det visst.
Alla dessa tidiga zoe , leaf m fl har ju en räckvidd numera på bara ett par mil vintertid.

Varför lägga 100.000 på en elektrisk gäddlåda med taskig kvalitet , urusel räckvidd , dåliga utrymmen och en fallenhet för dyra reparationer när man för mindre pengar får exempelvis en Dacia Sandero som är bättre på precis allt vad em bil ska göra??
Senast redigerad av sealstryper 2026-06-12 kl. 23:48.
Citera
2026-06-12, 23:58
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
EX30 är mycket mindre än EX40 i verkligheten , det skiljer exempelvis nästan en halv kubikmeter (!) i bagagevolym med nedfällt ryggstöd .

Samma med R5 och Clio , helt annan kupevolym
Jämför inte äpplen och päron

Har du ens provkört bilarna ?
Det har jag , förutom nya R5 som var så liten att jag inte kunde få till en säker körställning .
Samma sak med Hyundai Inster som kanske passar en buteljaxlad 160-centimeters koreansk tonåring , men inte en svensk gubbe med diskbråck
Jag ville bara belysa den övergripande ”sanningen ” att elbilar kostar minsann 700000 och vanliga bilar är såå mycket billigare. En V60 kostar t ex från 570 000. Så hela debatten är inte ”vanligt fölk har inte råd med elbil” utan vanligt folk har inte råd med NY BIL.
Citera
2026-06-13, 13:34
Medlem
Citat:
Varför lägga 100.000 på en elektrisk gäddlåda med taskig kvalitet , urusel räckvidd , dåliga utrymmen och en fallenhet för dyra reparationer när man för mindre pengar får exempelvis en Dacia Sandero som är bättre på precis allt vad em bil ska göra??
Åh, det finns många anledningar. Man kanske laddar gratis på jobbet. Man kanske har solceller på taket som gör att man i princip laddar gratis hemma också. Man kanske INTE VILL STÖDJA UTLÄNDSKA DIKTATORER GENOM ATT IMPORTERA OLJA! Man kanske förstår de bakomliggande miljöskälen till varför lokalt och någorlunda miljövänligt producerad elektricitet är bättre än att hela proceduren kring oljeindustrin.

Sedan är ju "ett par" mils räckvidd en kraftig underdrift. BAB7's ZOE, som är just en sådan där typ av begagnad elbil man kan få för under 100 K numera, tar väl en åtminstone 10 mil på vintern. Fast det batteriet har gått över 33 000 mil.
Citera
2026-06-13, 13:45
Medlem
Citat:
Jag ville bara belysa den övergripande ”sanningen ” att elbilar kostar minsann 700000 och vanliga bilar är såå mycket billigare. En V60 kostar t ex från 570 000. Så hela debatten är inte ”vanligt fölk har inte råd med elbil” utan vanligt folk har inte råd med NY BIL.
700 000? De kostar väl en miljon och är Teslor allihopa! Rubba inte sälstryparens cirklar nu. Han vill leva i sin lilla förlegade bubbla där ryssdieseln kostar 4 kr litern och el bara användes till köksspisen hemma.

Allvarligt talat så har du helt rätt. Prisskillnaden mellan elbilar och ICE-bilar börjar krympa högst betydligt. Och lägger man dessutom till insparningen på bränsle, lägre skatt och billigare service så når man "breakeven" mellan de två drivlinorna på bara ett par år på vissa bilmodeller.
Citera
2026-06-15, 12:04
Medlem
Citat:
Det finns det visst.
Det är varken billigt och så små är de inte heller, min lilla bil gick loss på "hela" 20000kr och är den dyraste bil jag någonsin köpt. Jag minns eran när man kunde köpa en gammal volvo/saab/annat för 5000kr som var besiktigat och klart och ha 2, 3 år, det verkar vara omöjligt idag.
Dessutom är den 21 år gammal och fungerar bra i både låda och motor, jag vill gärna se prestandan och hälsan på ett batteri som är över 20 år gammalt.
Jag skulle kunna köpa en sådan gammal bil men då ska batteriet vara så gott som nytt. Så de priserna med nytt batteri så kan det börja bli intressant. Jag skiljer mig från många då jag gärna har en bil i 10+ år, inte som dagens tiktok människor som tröttnar efter en vecka.
Så när en elbil kommer som är lite som min lilla med en kostnad som liknar den så är jag intresserad.

Haft denna i 11 år, peugeot 107.(drivlina toyota)
20000kr i inköp. Nu har den gått 18 tusen mil
Olja och filter årsvis = ca 400 kr.
Skatt årsvis = 360 kr(kommer väl höjas snart tror jag?)
Försäkring årsvis = 1056 kr

Reparationer och reservdelar under dessa 11 år.
2xLjuddämpare bak = ca 500 kr
2xTändstift = ca 300kr
Bromsklossar fram = ca 300 kr
bromsskivor fram = ca 1000 kr
Bromsvätska = ca 100 kr
Kylvätska longlife = 300 kr
AC knapp = 500 kr(dyr jävel och fanns ej beggad)
Enkla reparationer/service jag kunnat göra själv på uppfarten.

Ungefärlig bensin kostnad i månaden ca 600 kr
Full tank på 35 liter och kommer då ungefär 60-70 mil
Senast redigerad av Plastbitar 2026-06-15 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in