2026-05-17, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Tror dom ser levern som ett snacks bara

Något lagrat kött i tunna skivor kör vi som snacks innan maten ibland på helger. Parma eller så. Inte ofta men det händer.
Lever tycker jag inte om men jag åt det i en period. Jag föredrar att äta kött rätt upp och ner och det tycker jag inte är någon höjdare med lever.
Citera
2026-05-17, 16:37
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Något lagrat kött i tunna skivor kör vi som snacks innan maten ibland på helger. Parma eller så. Inte ofta men det händer.
Lever tycker jag inte om men jag åt det i en period. Jag föredrar att äta kött rätt upp och ner och det tycker jag inte är någon höjdare med lever.

Lever är crap , lövbiff som man kokat av blodet ur o stekt i smör o torkat i ugn är gott snacks.
Steker man utan smör håller dom hyfsat länge torkade.

Enda krydda än salt på

Funkar som chips erssättare för feta barn är perfa för kvällen med proteiner i stället socker
Citera
2026-05-18, 15:10
Medlem
Citat:
Lever är crap , lövbiff som man kokat av blodet ur o stekt i smör o torkat i ugn är gott snacks.
Steker man utan smör håller dom hyfsat länge torkade.

Enda krydda än salt på

Funkar som chips erssättare för feta barn är perfa för kvällen med proteiner i stället socker

Lagar du till lövbiff så ?

Undra om någon här är intresserad att återfå hälsan. Du är inte sugen på att skriva med " flashback experterna" i medicin trådarna? Ozempic tråden är rolig. Alla samlade på ett ställe =)
Citera
2026-05-18, 15:16
Avstängd
448s avatar
Citat:
Lagar du till lövbiff så ?

Undra om någon här är intresserad att återfå hälsan. Du är inte sugen på att skriva med " flashback experterna" i medicin trådarna? Ozempic tråden är rolig. Alla samlade på ett ställe =)

Låt dom härja där , här kör man rätt från början med proffs.
Citera
2026-05-18, 15:23
Medlem
Citat:
Låt dom härja där , här kör man rätt från början med proffs.

Spelar ju ingen roll om det hänger människor här som har lite koll om ingen bryr sig. Är väl samma i träningsdelen numera. Känns öde.

Jag börjar närma mig 1 år på animaliskt diet. 3 pass på 5x5 förra veckan och första gjort denna veckan. Satsar på 112.5 5x5 i knäböj på onsdag och 115kg på fredag. Inga tunga vikter direkt men jag kompenserar med långsammt på nedvägen. Så långsamt som jag klarar.
Citera
2026-05-18, 15:27
Avstängd
448s avatar
Citat:
Spelar ju ingen roll om det hänger människor här som har lite koll om ingen bryr sig. Är väl samma i träningsdelen numera. Känns öde.

Jag börjar närma mig 1 år på animaliskt diet. 3 pass på 5x5 förra veckan och första gjort denna veckan. Satsar på 112.5 5x5 i knäböj på onsdag och 115kg på fredag. Inga tunga vikter direkt men jag kompenserar med långsammt på nedvägen. Så långsamt som jag klarar.

Du kan ju fuska lite me carbs dagtid o inför fys.

Jag kör inte ens gym utan bara vanligt liv med löp o lite hemmagym.

Levde rätt när man var ung

Belöning

Ok , så du blev annorlunda med bara kött,fisk o.mejeri?
Citera
2026-05-18, 16:18
Medlem
Knivur-273s avatar
Exet älskade att höra ringklockan när rödingen högg på lodutterns djupglindra vid ~25 meters djup. Bara att veva upp, rensa fint i buken, ta bort gälarna och lägga på matbordet med huvud, fenor och allt annat kvar efter ugnsstekning.

Det är en vacker anrättning, för man kan nu kontrollera perfekt om fisken är färdigstekt genom att dra i fenorna.

Lossnar de ej lätt, så är fisken ej färdigstekt helt enkelt.

Jag klipper aldrig av fenor, för jag använder dem för att bedöma fiskens kulinariska färdighet, och så vill jag ej ha vassa stumpar kvar i maten.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-05-18 kl. 16:39.
Citera
2026-05-18, 18:50
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Exet älskade att höra ringklockan när rödingen högg på lodutterns djupglindra vid ~25 meters djup. Bara att veva upp, rensa fint i buken, ta bort gälarna och lägga på matbordet med huvud, fenor och allt annat kvar efter ugnsstekning.

Det är en vacker anrättning, för man kan nu kontrollera perfekt om fisken är färdigstekt genom att dra i fenorna.

Lossnar de ej lätt, så är fisken ej färdigstekt helt enkelt.

Jag klipper aldrig av fenor, för jag använder dem för att bedöma fiskens kulinariska färdighet, och så vill jag ej ha vassa stumpar kvar i maten.

Rödingen är lite special och vissa ser ut som gamla reliker från forntiden och älskar djupt kall vatten till skillnad mot Öringen men är lika god
Citera
2026-05-19, 15:32
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Rödingen är lite special och vissa ser ut som gamla reliker från forntiden och älskar djupt kall vatten till skillnad mot Öringen men är lika god
De är till förväxling lika som öringar, både till form och smak. Bara en långt vackrare färgsättning som nyfångade, annars lika.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-05-19 kl. 15:37.
Citera
2026-05-20, 08:22
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
De är till förväxling lika som öringar, både till form och smak. Bara en långt vackrare färgsättning som nyfångade, annars lika.

Den finns ju i en djuplevande form i djupa kalla sjöar som smala nästan 100m djupa spricksjöar - mörka fiskar då - typ groteska.

Annars är dom ju som öringen med bäckvarianter sin havsvandrande form
Citera
2026-05-22, 21:52
Medlem
Knivur-273s avatar
De kallas "Kanada-Röding" i Sverige, de finns framför allt i Storsjön i Jämtland.

De dumma Amerikanarna kallar dem "Lake-Trout" och förstår ej att de är ett sorts Rödingar, men Icke Öringar.

De havsvandrar ej, såvitt känt.

Alla havsvandrande eller landlåsta rödingar anses i princip vara samma art bortsett från Kanada-Röding, även om det finns olika raser, som Vättenröding, Sommenröding, Fjällröding eller Ishavsröding.

På Grönland finns havsvandrande röding. De kallas Ishavsröding.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-05-22 kl. 22:16.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in