2026-03-26, 18:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Mer metalcore åt folket. As I Lay Dying är ett band inom just denna genre som grundades i San Diego, Kalifornien år 2000. Bandnamnet är en referens till boken "Medan jag låg och dog" av William Faulkner.

Bandet har åtta studioalbum ute:

• "Beneath The Encasing Of Ashes" (2001)
• "Frail Words Collapse" (2003)
• "Shadows Are Security" (2005)
• "An Ocean Between Us" (2007)
• "The Powerless Rise" (2010)
• "Awakened" (2012)
• "Shaped By Fire" (2019)
• "Through Storms Ahead" (2024)

Gruppen har haft ett ansenligt antal medlemmar som passerat revy genom åren. Bara sångaren Tim Lambesis som varit konstant medlem. Den här vokalisten är väl den som orsakat mest skriverier och uppståndelse. Han har varit inne på brottets bana och greps i maj 2013 av polis i San Diego Enligt uppgift ska han ha försökt anlita en lönnmördare för att döda sin exfru. I maj 2014 dömdes han till 6 års fängelse. Under tiden han avtjänade straffet bildade de övriga medlemmarna i As I Lay Dying bandet Wovenwar tillsammans med sångaren Shane Blay från bandet Oh, Sleeper.

Mycket problem har uppstått till följd av sångarens psykiska ohälsa, står det på Wiki. Han blev i alla fall villkorligt frigiven i december 2016.

Är detta ett band som ni brukar lyssna på? Kanske den perfekta musiken att dö till? Metalcore är väl inte riktigt den definitiva musikstilen för mig men brukade lyssna på deras låt "Forever". Alltid något, liksom.
Citera
2026-03-26, 18:54
Medlem
One2Manys avatar
Händer ibland att jag fortfarande lyssnar på AILD, An Ocean Between Us skivan var grym. Bra live-band.
Citera
2026-03-26, 19:47
Medlem
Den kanske hårdaste moshen jag deltagit i var på en av deras spelningar. Inte lyssnat på.. jag vet inte hur många jävla år nu.
Citera
2026-03-26, 22:42
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Den kanske hårdaste moshen jag deltagit i var på en av deras spelningar. Inte lyssnat på.. jag vet inte hur många jävla år nu.

Inte i Sverige va?
Citera
2026-03-27, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Inte i Sverige va?
Jo det var på Fryshuset i Stockholm faktiskt, 2006 eller 2007 skulle jag väl tro.
Citera
2026-09-15, 17:49
Medlem
NoTruces avatar
Nu är det dags igen. Bandets åttonde och självbetitlade album släpps den 5 februari 2027 på Napalm Records.

https://blabbermouth.net/news/as-i-lay-dying-announces-new-self-titled-studio-album-shares-two-singles-polarized-and-retribution

Låtlista:

01. Satellites
02. Echoes
03. Relentless
04. The Cost to Stay
05. Polarized
06. Retribution
07. A Heart Meant to Break
08. No Way Out
09. If I Fall
10. After the Storm

Vill man lyssna går det bra att klicka på länkarna ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in