2026-03-27, 06:47
Medlem
Jag vet inte, tycker att räntehöjningar mest verkar vara ytterligare en väg för företag att behöva öka priser för att täcka kostnader.
Citera
2026-03-27, 06:48
Medlem
Jag tvivlar i alla fall på att matpriserna inte rör sig uppåt om räntorna stiger.
Citera
2026-03-27, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tvivlar i alla fall på att matpriserna inte rör sig uppåt om räntorna stiger.

Jag tror problemet är att värdet på pengar rör sig neråt.
Det gör det alltid.
Citera
2026-03-27, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Är det bara jag eller har hela ekonomistyrningen tappat det totalt?
Folk går redan på knäna. Elen, bränslet, maten – allt har dragit iväg. Vanligt folk har fått sin köpkraft halverad typ. Och då är lösningen… höja räntan ännu mer?
Alltså på riktigt – vad är planen här?
“Vi måste minska efterfrågan” säger de. Men vilken jävla efterfrågan? Folk skippar restaurang, skjuter upp köp, håller igen på allt. Det är redan dött.
Det här är ju inte en boom där folk sprutar pengar. Det är tvärtom – folk försöker överleva. Inflationen kommer ju utifrån (energi, krig, allt det där). Räntor fixar inte det. De bara mosar hushållen ännu mer.
Så man tar ett problem (dyrt att leva) och löser det genom att göra det ännu dyrare att leva. Genialt.
Och marknaden då som “prissätter” flera höjningar… ja, marknaden får ju psykbryt så fort någon nyhet dyker upp. Känns mer som flockbeteende än någon genomtänkt analys.
Helt ärligt känns det som att centralbankerna sitter med en hammare och slår på allt, oavsett om det är en spik eller inte.
“Inflationen ska ner till varje pris” – okej, men priset verkar ju vara att trycka ner hela ekonomin och göra folk ännu fattigare.
Men visst, KPI ser säkert fint ut sen när ingen har råd att köpa något längre.

Precis, det finns ingen ”het” konjunktur att kyla ner. Visst, på Stockholms hippaste krogar, kanske det är svårt att få bord en lönehelg, men hur ser det ut i Örebro, Karlstad och Jönköping? Upplever också att många ”håller i plånboken” såsom det redan är.

Det enda realistiska, är väl att lätta på regleringar, höja avdrag (ROT, RUT etc.) och sänka vissa skatter om räntan går upp, för att stimulera ekonomin.

Vi vill ju inte hamna i ett nytt 80-tal, där exportindustrin förvisso går på högvarv, men pga att vi ritualslaktar vår egna valuta. Visst, det funkar ju ett tag, men det blir ju en ”artificiell” högkonjunktur där notan för den belåning som lär uppstå, obönhörligen kommer att träffa en i plytet som boomerang (90-talskrisen).
Citera
2026-03-27, 08:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vilken lågkonjunktur? Vi är i ett normalläge nu. Konjunkturbarometern ligger runt 100 och räntan är på historiskt normala nivåer. Att ni sitter och skriker 'fittor' beror bara på att ni vaggats in i en falsk trygghet av tio år med dopad nollränteekonomi.

Har aldrig shoppat och haft de så bra som senaste 1-2 åren - börjat foodora massa gyros och matvaror för första ggn vilket är riktigt bekvämt med en kasse utanför dörren, uppgraderade till 4 streaming tjänster och 50 kanaler för 349 kr/mån och slipper sitta med bara viaplay för 299 kr/mån, bytte till större sekelskift hyresrätt på östermalm, inköpt flera vesani takkronor och annan inredning, fårullsfåtölj och, linneservetter, rörstrand ostindiska porslin, orrefors city drinkglas, 50 cm lampfötter, nyaste iphone, 77 tums oled, ny soffa, oscar jacobsson och eton skjortor samt jackor, nytt kapell till båten och nya 19 tum/255 bildäck Good year assymetric 6 för 10 lax och har 1.4 milj kvar.
Den som har sparpengar, bor i hyres och har över 7-siffriga belopp är dessa kriser knappt märkbara och ger en del fyndlägen. Märkte inte ens finanskrisen pågick år 2008.

Skryta om din privatekonomi kan du göra i nån annan tråd där nån bryr sig.

Om du lyfter blicken lite från din egen röv så kan du titta på i stort sett varenda vara och tjänst och hur mycket de gått upp i pris de senaste åren. Jämför sen med hur höga löneökningarna har varit i snitt så kan ett dagisbarn konstatera att vanligt folk fått mindre i plånboken de senaste åren.
Citera
2026-03-27, 08:14
Medlem
Citat:
Folk går redan på knäna. Elen, bränslet, maten – allt har dragit iväg. Vanligt folk har fått sin köpkraft halverad typ. Och då är lösningen… höja räntan ännu mer?
“Vi måste minska efterfrågan” säger de. Men vilken jävla efterfrågan? Folk skippar restaurang, skjuter upp köp, håller igen på allt. Det är redan dött.
Det här är ju inte en boom där folk sprutar pengar. Det är tvärtom – folk försöker överleva. Inflationen kommer ju utifrån (energi, krig, allt det där). Räntor fixar inte det. De bara mosar hushållen ännu mer.
Så man tar ett problem (dyrt att leva) och löser det genom att göra det ännu dyrare att leva. Genialt.
Och marknaden då som “prissätter” flera höjningar… ja, marknaden får ju psykbryt så fort någon nyhet dyker upp. Känns mer som flockbeteende än någon genomtänkt analys.
Helt ärligt känns det som att centralbankerna sitter med en hammare och slår på allt, oavsett om det är en spik eller inte.
“Inflationen ska ner till varje pris” – okej, men priset verkar ju vara att trycka ner hela ekonomin och göra folk ännu fattigare.
Planen är att alla ska bli fattiga utom den absoluta finansiella eliten, "You'll own nothing and be happy".

Folket ska få hyra allt dom behöver i framtiden.
Citera
2026-03-27, 08:17
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

”Räntevapnet” är trubbigt brukar man säga men enligt mig helt fel väg att gå i detta läge.
Det behövs snarare räntesänkningar med risk för valutaförsvagning.
Det lustiga är ju att kronan började öka i värde när vi sänkte räntan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Det behövs så många personer som lånar allt för mycket och lever över sin standard.

Ja, det är så systemet är byggt. Sen kraschar det emellanåt.

Citat:
Jag vet inte, tycker att räntehöjningar mest verkar vara ytterligare en väg för företag att behöva öka priser för att täcka kostnader.

Nej, det är en konsekvens av ökade kostnader som passas vidare.

Citat:

Butikerna har sedan 2 månader redan smyghöjt priserna. Räntan är inte det mest drivande i ökade matpriser utan energipriserna (och även konstgödsel).

Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Precis, det finns ingen ”het” konjunktur att kyla ner. Visst, på Stockholms hippaste krogar, kanske det är svårt att få bord en lönehelg, men hur ser det ut i Örebro, Karlstad och Jönköping? Upplever också att många ”håller i plånboken” såsom det redan är.

Det enda realistiska, är väl att lätta på regleringar, höja avdrag (ROT, RUT etc.) och sänka vissa skatter om räntan går upp, för att stimulera ekonomin.

Vi vill ju inte hamna i ett nytt 80-tal, där exportindustrin förvisso går på högvarv, men pga att vi ritualslaktar vår egna valuta. Visst, det funkar ju ett tag, men det blir ju en ”artificiell” högkonjunktur där notan för den belåning som lär uppstå, obönhörligen kommer att träffa en i plytet som boomerang (90-talskrisen).

Ja, att man sänkte ROT inför detta år när man såg en tydlig återhämtning inom byggbranschen under 2025 var bara rakt av korkat. RUT ligger kvar på 50% så där anser jag inte att något behöver göras.
Citera
2026-03-27, 08:31
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Jag har haft bostadslån sedan 2017, dvs i dessa löjligt låga ränte-tider.
Jag finner det absolut urlöjligt att folk inte klarar av 3-5% ränta ens. Det är normal ränta, det vi haft under dessa andra år är inte normal ränta.
När jag köpte min första lägenhet tillsammans med min flickvän på 90-talet var det 11% ränta, om jag inte minns fel. Inte tjänade vi speciellt mycket heller och skatten tog en rejäl del av inkomsten, mer än idag.

Ja, upp emot 7-8% bör man nog ha med i sina riskkalkyler när man lånar pengar till sin bostad. Klarar men inte det, får man se sig efter något billigare eller avstå.
Citera
2026-03-27, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det lustiga är ju att kronan började öka i värde när vi sänkte räntan.

Tja, det hade säkert med att den finansiella stabiliteten ansågs stärkas med en lägre ränta. Med tanke på hushållens och företagens skuldsättning, anses lägre ränta minska risken för ekonomisk kollaps. Därför kan valutan paradoxalt nog stärkas om räntan går ner.
Citera
2026-03-27, 08:37
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
När jag köpte min första lägenhet tillsammans med min flickvän på 90-talet var det 11% ränta, om jag inte minns fel. Inte tjänade vi speciellt mycket heller och skatten tog en rejäl del av inkomsten, mer än idag.

Ja, upp emot 7-8% bör man nog ha med i sina riskkalkyler när man lånar pengar till sin bostad. Klarar men inte det, får man se sig efter något billigare eller avstå.

11% är dock en hög ränta, 7% också.
Jag är av åsikt att 3-5% är en normal ränta och självklart ska man tåla 7-10% även om det kommer svida.
Men idag tål ju inte svenska hushållen knappt 5% vilket är helt absurt enligt mig.
Citera
2026-03-27, 08:39
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
11% är dock en hög ränta, 7% också.
Jag är av åsikt att 3-5% är en normal ränta och självklart ska man tåla 7-10% även om det kommer svida.
Men idag tål ju inte svenska hushållen knappt 5% vilket är helt absurt enligt mig.
Ja, 11% är högt, även 7%. Men vill man vara på den säkra sidan bör man räkna med max 7%. Gör inte bankerna det i sina riskkalkyler?
Citera
2026-03-27, 08:42
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, 11% är högt, även 7%. Men vill man vara på den säkra sidan bör man räkna med max 7%. Gör inte bankerna det i sina riskkalkyler?

De räknade med 7% när jag tog lån för 7 år sedan (inte 6 år sedan som jag tidigare skrev i tråden).
De var ifrågasättande till varför vi kapade vårat lånetak på 2m när vi kunde bli beviljade 5m.

Men som jag skrev tidigare i tråden att kan det verkligen vara enskilt bostadslånsräntan som förstör folks ekonomi?
Det kan väl omöjligtvis vara det när bankerna ändå vidtagit åtgärder och räknat på 7% (om nu alla har gjort det).
Jag gissar blancolån för att köpa sig en elbil och annat skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in