2026-07-23, 02:51
Medlem
Per-Gunnar Evander var enormt populär och i ropet på 70 - och 80-talet men i dag är det inte särskilt många som läser honom. Läser just nu Ängslans boningar, riktigt gripande och märkligt medryckande trots ämnet krisande medelålders man.
Citera
2026-07-25, 03:12
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Gyllensten hade en parallell karriär som forskare inom det medicinska området och hade lite originellt samma inställning till sitt författande, vilket han kallade "existentiell grundforskning". Ett med Kierkegaard som husguden utforskande av olika livshållningar där alla fasta värden och ideologier var ständigt ifrågasatta. Rätt intressant i sig, men hans böcker bjuder inte på någon färgsprakande prosa att avnjuta precis och idag är Gyllenstens författargärning i stort glömd.

Angående Lars Ahlin som du nämnde i ts så borde han, åtminstone vad det gäller mindre anspråksfulla verk som Stora glömskan och De sotarna! De sotarna! (sistnämnda den allra första vinnaren av Augustpriset har jag för mig), vara något tilltalande för alla som söker en riktigt god och färgstark berättare. Men hans böcker tycks inte vara lästa längre, de ges inte ut i nya upplagor och verkar inte utöva något större inflytande på nutida litteratur. Ett brant fall för en författare som varit uppburen som en av det förra seklets största prosaister, jämförd med Strindberg och Dostojevskij.

Moberg är väl fortfarande ett stort och respekterat namn bland många läsare.

Ja, och det finns och kommer säkert alltid att finnas ett politiskt stöd för hans författarskap. Mobergs fokus på den otillräckliga svenska staten och dess folk varifrån man gärna utvandrar - till råga på allt till många liberalers drömland, Amerikat.

Migration, religion, självförverkligande. Moberg kommer aldrig minneshålas.
Citera
2026-07-25, 03:17
Medlem
GastonLeMans avatar
Hahahaha!
Jag tänker dra ett säkert kort.

Camilla läckberg, en sån tråkig förnfattrare,
Som aldrig kommer bli bättre än innan.
Citera
Igår, 23:29
Medlem
Madagascars avatar
Jag tänker att deckarförfattare glöms snabbt bort. Vem läser t ex Henning Mankell idag? Han var megaläst när det begav sig på 90-talet.

En indikator på att det är liv i ett svenskt författarskap är att det finns ett litterärt sällskap i författarens namn. Det finns drygt 100 sådana aktiva litterära sällskap:

https://dels.nu/sallskapen/

T ex finns det för Lars Ahlin och Sven Delblanc men ej Lars Gyllensten.
Senast redigerad av Madagascar Igår kl. 23:31.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in