2026-03-23, 01:00
  #1
Medlem
spoilers avatar
Betalvägg

"Genom att låtsas företräda olika föreningar lurade en skånsk familj till sig fjorton bilar och åtta telefoner på kredit, enligt åtalet. Nu ställs fem personer inför rätta för att systematiskt ha utnyttjat föreningsdemokrati för att bluffa sig till miljoner.

I en polsk musikvideo rappar en släkting till de åtalade om brottsupplägget. Det menar åklagaren som använder låten som bevis. ”De är professionella banditer” rappar mannen."

https://www.sydsvenskan.se/skane/miljonsvindel-i-ratten-sa-kapade-en-skansk-familj-ideella-foreningar/

Någon som vet mer? Den "skånska" familjen är väl polska ziggisar?
Citera
2026-03-23, 02:30
  #2
Medlem
Snoppdoggydogs avatar
Det verkar som att kriminella är dåliga på att just vara kriminella. Istället håller de på med olika välfärdsbrott. Skaffar sjukintyg för familjemedlemmar och tillskansar sig pengar genom att spela sjuka och handikappade. Sen är de inte direkt smarta heller som filmar och rappar om saken!?

Jag är inte förvånad om att det handlar om ziggisar.

Det är bara en folkgrupp som är dummare än dessa "människor" och det är svenskar som öser pengar över dom.

Men svenskar skall alltid vara så goda med allt det dom håller på med! Vi är ju trots allt en humanitär stormakt.
Citera
2026-03-23, 04:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Någon som vet mer? Den "skånska" familjen är väl polska ziggisar?
Kan det handla om det kända gänget bakom smitnotan på Restaurang Atmosfär för några år sedan? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fyra-personer-atalas-efter-springnotan-i-malmo

I och för sig har dom fallit gällande just den och några till händelser, men det kanske ändå handlar om samma gäng/familj och någon förlängning.

Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Men svenskar skall alltid vara så goda med allt det dom håller på med! Vi är ju trots allt en humanitär stormakt.
Det finns ingen som levererar bilar och mobiler på kredit för att de vill vara snälla, det gör de för att de vill tjäna pengar. Sedan har väl gänget lämnat falska uppgifter för att avtalen skulle gå igenom, kombinerat med en viss naivitet hos säljaren/säljarna.
__________________
Senast redigerad av Stiffinger 2026-03-23 kl. 04:59.
Citera
2026-03-23, 12:12
  #4
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppdoggydog
Det verkar som att kriminella är dåliga på att just vara kriminella. Istället håller de på med olika välfärdsbrott. Skaffar sjukintyg för familjemedlemmar och tillskansar sig pengar genom att spela sjuka och handikappade. Sen är de inte direkt smarta heller som filmar och rappar om saken!?

Jag är inte förvånad om att det handlar om ziggisar.

Det är bara en folkgrupp som är dummare än dessa "människor" och det är svenskar som öser pengar över dom.

Men svenskar skall alltid vara så goda med allt det dom håller på med! Vi är ju trots allt en humanitär stormakt.
Repalu gick ju ut och sa att bara i Malmö finns det 1000 polska zigenare som skiter i svenska lagar och endast lyssnar på en polsk kung.

Så du har nog rätt.

Men vilken djävla bilaffär säljer en bil till en svartmuskig man?
Citera
2026-03-23, 13:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Men vilken djävla bilaffär säljer en bil till en svartmuskig man?

En som vill göra affärer, som också vilket är huvudsyftet med dennes bilförsäljande verksamhet?

Tänk efter lite och släpp hysterin lite.
Citera
2026-04-18, 18:24
  #6
Medlem
spoilers avatar
"En bedragarliga har härjat i Skåne i flera år. De kapar föreningar och genomför blåsningar för flera miljoner. Offren är eldsjälar i civilsamhället. När polisen börjar nysta i härvan visar det sig att ligan är en familj i Trelleborg."

https://www.sydsvenskan.se/skane/familjeforetaget-bedrageri-ab-ligan-som-blaser-eldsjalar/
Citera
2026-04-18, 18:33
  #7
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Betalvägg

"Genom att låtsas företräda olika föreningar lurade en skånsk familj till sig fjorton bilar och åtta telefoner på kredit, enligt åtalet. Nu ställs fem personer inför rätta för att systematiskt ha utnyttjat föreningsdemokrati för att bluffa sig till miljoner.

I en polsk musikvideo rappar en släkting till de åtalade om brottsupplägget. Det menar åklagaren som använder låten som bevis. ”De är professionella banditer” rappar mannen."

https://www.sydsvenskan.se/skane/miljonsvindel-i-ratten-sa-kapade-en-skansk-familj-ideella-foreningar/

Någon som vet mer? Den "skånska" familjen är väl polska ziggisar?


Zigenarradarn går i botten. Fup blir en läsning där ens fördomar bekräftas. Gissar på tolkar behövs.
Citera
2026-04-18, 18:43
  #8
Medlem
Om det inte är zigenare blir jag förvånad
Citera
Igår, 22:02
  #9
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Föreningar utnyttjades vid grova bedrägerier

Mål: B 6930-25

Tingsrätten har idag meddelat dom i ett mycket omfattande mål om grova bedrägerier där framför allt ideella föreningar har kapats och utnyttjats för kreditköp av dyra bilar och mobiltelefoner. Tingsrätten dömer fem personer som i olika omfattning har deltagit i brottsligheten. Fyra av dem döms till fängelsestraff.

I maj 2025 gjorde polisen ett tillslag i en lägenhet i Trelleborg där två bröder, nu 34 och 26 år gamla, bodde tillsammans med sina föräldrar. Bröderna, föräldrarna och en av brödernas flickvän har varit åtalade för brott.

Målet har handlat om kreditköp av sammanlagt 12 mobiltelefoner och 16 bilar, främst av märkena BMW och Mercedes. I samband med köpen har bland annat falska årsbokslut och styrelseprotokoll använts, vilket lett till att kreditgivare har beviljat kredit för köpen i tron att köparen var en förening med betalningsförmåga. Men efter köpen uteblev betalningar helt eller efter ett fåtal delbetalningar. Flera telefoner och bilar har förts utomlands och sålts. Några bilar har sönerna och deras föräldrar använt som sina egna.

- Utredningen visar att bröderna har varit drivande i en närmast yrkesmässig verksamhet. Även de andra familjemedlemmarna har i viss omfattning deltagit i brottsligheten och haft stor nytta av den, säger rådmannen Anna Skytte.

Tingsrätten dömer bröderna för grovt bedrägeri medelset brukande av falsk urkund, den äldre brodern i 17 fall och den yngre brodern i 11 fall. Bröderna döms också för försök till samma brott. Straffen bestäms till fängelse i två år och tio månader respektive fängelse i två år och fyra månader. Tingsrätten har då beaktat att bröderna har varit häktade med restriktioner i ungefär ett år.

Tingsrätten frikänner föräldrarna på flera åtalspunkter, eftersom bevisningen inte är tillräcklig för att knyta dem till gärningarna. Pappan döms dock för tre fall av grovt bedrägeri medelst brukande av falsk urkund och mamman för tre fall av försök till samma brott. Deras straff bestäms till fängelse i ett år och fyra månader respektive fängelse i ett år. Flickvännen har medverkat i en av gärningarna. Hon döms till villkorlig dom och böter.

- Det har varit ett systematiskt och planerat brottsupplägg. Det är försvårande att brottsligheten har inneburit ett systemhotande utnyttjande av ideella föreningar, säger Anna Skytte.

Flera av familjemedlemmarna döms även att betala skadestånd. Tingsrätten har dessutom beslutat att förverka brottsvinster.

Ett yrkande om att mamman ska utvisas från Sverige avslås. Hon har vistats i Sverige under en lång tid och brottsligheten är inte så allvarlig att det finns förutsättningar att utvisa henne.
https://www.domstol.se/nyheter/2026/06/nforeningar-utnyttjades-vid-grova-bedrageriery-sida/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in