2026-03-22, 16:07
Medlem
carlpetersen73s avatar
Allt mer inne på att sälja vårt sommarhus. Det är ca 155 m2, byggt 2010 och i bra skick med permanentstandard. Ligger ca 30 minuter från skapligt stor stad.

Det är inga jättepengar det handlar om, ca 1,5 mio, men oroar mig över att konjunkturen är som den är och att omvärlden är minst sagt darrig. Kan det vara en god idé att vänta in bättre tider? Huset tynger oss inte direkt ekonomiskt, mer att det börjar kännas som ett hus för mycket.

Om vi går för att sälja, kan det vara idé att även lägga ut det på exempelvis danska sidor?

Hur hade panelen gjort, sålt i år eller väntat in bättre tider?
Citera
2026-03-22, 16:11
Medlem
Connykrims avatar
Hur ska vi veta calle, helt ärligt? Ingen vet hur det kommer se ut närmsta åren.
Citera
2026-03-22, 16:23
Medlem
Jag tycker du/ni ska utgå från era personliga motiv för att ha ett fritidshus och inte sälja av spekulationsintresse.
Citera
2026-03-22, 16:29
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Allt mer inne på att sälja vårt sommarhus. Det är ca 155 m2, byggt 2010 och i bra skick med permanentstandard. Ligger ca 30 minuter från skapligt stor stad.

Det är inga jättepengar det handlar om, ca 1,5 mio, men oroar mig över att konjunkturen är som den är och att omvärlden är minst sagt darrig. Kan det vara en god idé att vänta in bättre tider? Huset tynger oss inte direkt ekonomiskt, mer att det börjar kännas som ett hus för mycket.

Om vi går för att sälja, kan det vara idé att även lägga ut det på exempelvis danska sidor?

Hur hade panelen gjort, sålt i år eller väntat in bättre tider?

Säljer du för pengarna skull eller?

Har själv två sommarställen i Sverige och några fler utomlands. Jag sålt en gång för att uppgradera mitt ställe.

Men nu skulle jag aldrig sälja oavsett pengarna. Sommarhusen är min oas och älskar att åka ut och även jobba därifrån.

Så mitt råd är att inte sälja om du inte behöver.
Citera
2026-03-22, 17:17
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Hur ska vi veta calle, helt ärligt? Ingen vet hur det kommer se ut närmsta åren.
Det vet jag, ingen kan skåda in i framtiden, var mest ute efter vad andra har för känsla, för det är det vi kommer att få gå på, om inget drastiskt sker med omvärlden.

Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Jag tycker du/ni ska utgå från era personliga motiv för att ha ett fritidshus och inte sälja av spekulationsintresse.
Vi har utvecklat vår permanenta boende och känner att sommarhuset blir allt mindre viktigt för oss, så inte spekulationsintresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Säljer du för pengarna skull eller?

Har själv två sommarställen i Sverige och några fler utomlands. Jag sålt en gång för att uppgradera mitt ställe.

Men nu skulle jag aldrig sälja oavsett pengarna. Sommarhusen är min oas och älskar att åka ut och även jobba därifrån.

Så mitt råd är att inte sälja om du inte behöver.
Nej, behöver egentligen inte, men vi känner att intresset för att vara där svalnar.
Citera
2026-03-22, 17:27
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det vet jag, ingen kan skåda in i framtiden, var mest ute efter vad andra har för känsla, för det är det vi kommer att få gå på, om inget drastiskt sker med omvärlden.

Vi har utvecklat vår permanenta boende och känner att sommarhuset blir allt mindre viktigt för oss, så inte spekulationsintresse.

Nej, behöver egentligen inte, men vi känner att intresset för att vara där svalnar.

Jag skulle i så fall avvakta.

1. Oroligt i världen och börsen svajar. Det gör att folk är mer rädda för insistera.
2. Annons skall komma ut i jan-början av den så folk kan planera och se sommarbostaden framför sig. Kontaktar du mäklare nu så är det senaste lagret för få ut max.

Sikta i så fall på 2027.

Ps ett alternativ är ju att hyra ut den. En granne någon kilometer på mitt ena sommarställe hyr ut varje sommar. Får ca 45 lax per månad och hyr ut det 3 månader om året.

För det rustar och bygger han ut varje år.
Citera
2026-03-22, 17:28
Medlem
Ingen vet det rätta svaret utan låt behoven styra. Ett hus kostar att äga och det är detta du ska väga mot att marknaden kan både gå upp och ner.

Att annonsera i Danmark skulle jag säga är bortkastade pengar. Danskarna köper inte alls så mycket k Sverige längre och de som gör det hittar Hemnet.
Citera
2026-03-22, 17:36
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Kan det inte vara så att folk tänker att det är bra att köpa något riktigt, som hus i tider då pengar och aktier kanske snart förlorar värdet.
Jag ser att fler säljer sina aktier och fonder och ligger likvida nu.
Citera
2026-03-22, 17:42
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag skulle i så fall avvakta.

1. Oroligt i världen och börsen svajar. Det gör att folk är mer rädda för insistera.
2. Annons skall komma ut i jan-början av den så folk kan planera och se sommarbostaden framför sig. Kontaktar du mäklare nu så är det senaste lagret för få ut max.

Sikta i så fall på 2027.

Ps ett alternativ är ju att hyra ut den. En granne någon kilometer på mitt ena sommarställe hyr ut varje sommar. Får ca 45 lax per månad och hyr ut det 3 månader om året.

För det rustar och bygger han ut varje år.
Det ligger en del i det, har annars inte tänkt på att vi är sent ute, men det är vi ju. Tudelat, sambon vill sälja och jag kan tänka mig sitta still i båten ett tag. Hyra ut är såklart ett alternativ, ska kolla på det som en plan b.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in