2026-06-20, 10:14
Medlem
Vad för terapiform har du genomgått? KBT brukar prioriteras i ordinering eftersom den är välbeprövad, men den kan också slentrianväljas just därför. Den terapiformen negligerar helt det psykodynamiska också.

SSRI kan också skrivas ut för att vården vill göra det enkelt för sig.

Om du bär på trauma, måste det mötas och bearbetas för att inte ge underliggande upphov till ångest. PDT och MKT är mer rekommenderat för den delen.
Citera
2026-06-20, 22:51
Medlem
Inte haft de hela livet men började när jag var 18 så haft de i ca 10 år. Blir mer o mer känns de som. Kroppen är på helspänn konstant. Har nog inte varit avslappnad på riktigt på flera år. Värk i kroppen konstant. Har på något sätt gett upp vilken känns både bra och dåligt (tragisk bemärkelse).

Varför fortsätta tänker jag varje dag tyvärr.
Citera
2026-06-21, 12:19
Avstängd
engammalfisks avatar
Jag får ångest när jag inte är sysselsatt, då hjälper det att göra något, det är en närvaro eller röst som ni kallar det som brukar göra reklam för saker i huvudet till exempel lockar den in mig på hemnet / booli för att kolla på bostäder till salu eller sätta på musik.

Alimemazin & Kvetiapin kanske gör nåt, svårt veta för jag har 17 piller & depot inj.
Senast redigerad av engammalfisk 2026-06-21 kl. 12:21.
Citera
2026-06-23, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Inte haft de hela livet men började när jag var 18 så haft de i ca 10 år. Blir mer o mer känns de som. Kroppen är på helspänn konstant. Har nog inte varit avslappnad på riktigt på flera år. Värk i kroppen konstant. Har på något sätt gett upp vilken känns både bra och dåligt (tragisk bemärkelse).

Varför fortsätta tänker jag varje dag tyvärr.

För att återknyta till tidigare inlägg, har du gått i någon form av massage? Det kan som sagt funka mot spänningarna i kroppen. Jag har också oro och stress som orsakar värk då jag alltid är spänd och då har som sagt medicinsk massage hjälp mig mycket.

Det är ju inte bara piller som hjälper utan även att man arbetar direkt på det spända området, sedan är det som många skriver att om man sysselsätter sig med något så minskar oron då man helt enkelt är upptagen med annat, jag rör mig mycket i skogen, fiskar, tränar, umgås med hundarna vilket både både hindrar oron att uppstå och är avslappnande i sig.

Som du undrade i ett tidigt inlägg i tråden hur man står ut så är det just genom detta jag beskrev, att göra saker man gillar gör att man vill fortsätta göra dessa.

Hoppas du mår bättre och ser hur mycket det finns att leva för här i livet även om det ibland känns tungt, dom bra stunderna finns, det gäller bara att se dem och inte låta dem försvinna bakom mörkret.
Senast redigerad av alanlissa87 2026-06-23 kl. 02:58.
Citera
2026-07-16, 23:18
Medlem
Tuff period nu på semestern. Har börjat få mer självmordstankar i o med detta. Känns inte som det finns någon väg ut. Jag blir aldrig bättre. Riktigt tungt att leva med just nu…
Citera
2026-07-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Tuff period nu på semestern. Har börjat få mer självmordstankar i o med detta. Känns inte som det finns någon väg ut. Jag blir aldrig bättre. Riktigt tungt att leva med just nu…

Hade du gått i psykodynamisk eller metakognitiv terapi? Det första alternativet kan funka bättre i ditt fall, och det andra alternativet kan möjligen vara ännu bättre för GAD än KBT.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in